Απλοποιούνται τα πάντα όσον αφορά στα επιδόματα και όπως τόνισε ο Κυριάκος Πιερρακάκης κάνοντας γνωστό ότι από τα τέλη Ιουνίου θα υποβάλλουν τις αιτήσεις τους στο gov.gr οι δικαιούχοι των επιδομάτων ΟΠΕΚΑ (Α21, ενοικίου, γέννησης, κοινωνικής αλληλεγγύης).
Ο Κυριάκος Πιερρακάκης τονίζει πως «μέχρι τώρα, κάθε επίδομα του ΟΠΕΚΑ είχε άλλη φόρμα. Τώρα, δίνουμε ενιαία μορφή στις αιτήσεις για τα επιδόματα και ευελπιστούμε ότι η σχετική πλατφόρμα, που ετοιμάζουμε, θα τεθεί σε λειτουργία μέχρι το τέλος Ιουνίου». Παράλληλα σε συνέντευξή του στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής ότι, «μετά την άυλη συνταγογράφηση, το υπουργείο προχωρά και στην έκδοση άυλων παραπεμπτικών», ενώ σημειώνει ότι «στο προσεχές διάστημα οι γονείς παιδιών που υποβάλλονται σε εργοθεραπεία ή λογοθεραπεία θα μπορούν να υποβάλουν μέσω του gov.gr και τα δικαιολογητικά για εκκαθάριση από τον ΕΟΠΥΥ, ώστε να εισπράξουν τα έξοδα των θεραπειών που έχουν καταβάλει».
Σε πολιτικό επίπεδο, ο κ. Πιερρακάκης αποκλείει το ενδεχόμενο πρόωρων εκλογών τονίζοντας ότι «πήραμε μία εντολή τετραετίας και ο πυρήνας της πολιτικής μας παραμένει ο ίδιος», συμπληρώνοντας ότι «η συζήτηση είναι άκαιρη λόγω και της πανδημίας του κορονοϊού».
Παράγοντας επιτυχίας για την ψηφιακή πολιτική είναι η απλοποίηση των διαδικασιών. Μετά τις δηλώσεις γεννήσεων και την ψηφιακή έκδοση πιστοποιητικών, ποιο είναι το επόμενο στοίχημα για την εξυπηρέτηση των πολιτών;
Πράγματι, η απλοποίηση των διαδικασιών είναι από τους πιο κρίσιμους παράγοντες για να αποφευχθεί μία από τις συνηθέστερες αρρυθμίες του ψηφιακού μετασχηματισμού: η ψηφιοποίηση της γραφειοκρατίας. Ετσι, το πρώτο βήμα μας ήταν η διαδικασία της δήλωσης γέννησης, τόσο για συμβολικούς λόγους όσο, κυρίως, επειδή επρόκειτο για μία από τις πιο δύσκαμπτες διαδικασίες. Παράλληλα, προχωρήσαμε -όπως αναφέρατε- και στην ψηφιακή έκδοση τριών πιστοποιητικών δημοτολογίου και στην ψηφιοποίηση διαδικασιών όπως το προσωρινό δίπλωμα οδήγησης.
Επόμενο βήμα είναι η δήλωση της απώλειας αγαπημένου προσώπου, μια διαδικασία που -αν συνυπολογίσουμε και τα ασφαλιστικά ταμεία- είναι πραγματικά δαιδαλώδης και ιδιαίτερα επίπονη, ειδικά από τη στιγμή που αυτός που καλείται να τη διεκπεραιώσει έχει να διαχειριστεί και ένα βαρύ πένθος.
Το τελευταίο διάστημα, εξαιτίας κυρίως της πανδημίας, είδαμε ότι έχει αρχίσει και η «ψηφιοποίηση» των ΚΕΠ, ενώ ανακοινώσατε και το πρόγραμμα ΚΕΠPlus για τις επιχειρήσεις. Η επόμενη φάση του εκσυγχρονισμού τους θα περιλαμβάνει και την εξυπηρέτηση επιχειρήσεων; Θα μπορεί να γίνεται, για παράδειγμα, έναρξη επιχείρησης στα ΚΕΠ;
Εχουμε πει ότι στόχος μας είναι τα ΚΕΠ να γίνουν το μόνο σημείο επαφής του πολίτη με το Δημόσιο – όπως ήταν, άλλωστε, και ο αρχικός τους σχεδιασμός. Αρα, δουλεύουμε, ώστε όποια συναλλαγή γίνεται σήμερα σε οποιαδήποτε υπηρεσία του Δημοσίου να περάσει σταδιακά στα ΚΕΠ, να διεκπεραιώνεται εκεί.
Παράλληλα, εξετάζουμε και τη δυνατότητα διεύρυνσης του πεδίου αξιοποίησης των ΚΕΠ σε ό,τι έχει να κάνει με την ενίσχυση της νεοφυούς επιχειρηματικότητας αλλά και τη στήριξη του επιχειρείν συνολικά. Αυτό που φιλοδοξούμε να πετύχουμε με το πρόγραμμα ΚΕΠPlus είναι να κατανοήσουμε πληρέστερα τις ανάγκες των επιχειρήσεων αναφορικά με τις συναλλαγές τους με το κράτος και πώς μπορούμε να κάνουμε την καθημερινότητά τους καλύτερη, τόσο σε εθνικό επίπεδο όσο -και ιδίως- σε τοπικό. Σε αυτό το πλαίσιο, θα εξετάσουμε κάθε ιδέα ή πρόταση που αξιολογούμε ως ευεργετική.
Από τον «μετασχηματισμό» των ΚΕΠ θα προκύψει πλεονάζον προσωπικό; Και αν ναι, πρόκειται να μπει σε κάποιο από τα σχήματα κινητικότητας ή να απολυθεί έπειτα από αξιολόγηση;
Δεν τίθεται θέμα απολύσεων. Τίθεται θέμα του σωστού τρόπου με τον οποίο πρέπει το Δημόσιο να δουλεύει. Ειδικά σε ό,τι αφορά τα ΚΕΠ, ο σχεδιασμός μας προβλέπει να λειτουργούν παράλληλα με το gov.gr, δηλαδή να εξυπηρετούν τους πολίτες για το σύνολο των υπηρεσιών που παρέχει το Δημόσιο – αν για κάποιο λόγο οι πολίτες δεν θέλουν ή δεν μπορούν να διεκπεραιώσουν τις υποθέσεις τους ψηφιακά.
Με τη λειτουργία του gov.gr, οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα να υποβάλλουν υπεύθυνες δηλώσεις, εξουσιοδοτήσεις, να εκδίδουν πιστοποιητικά, προσωρινά διπλώματα οδήγησης κ.λπ. Ποιες άλλες υπηρεσίες πρόκειται να «ανεβάσετε» στην ενιαία ψηφιακή πύλη;
Μέσα στον μήνα θα προστεθεί άλλο ένα πιστοποιητικό δημοτολογίου, το εγγυτέρων συγγενών, καθώς και τέσσερις πράξεις που εκδίδουν τα ληξιαρχεία, δηλαδή οι ληξιαρχικές πράξεις γέννησης, γάμου, συμφώνου συμβίωσης και θανάτου. Ετσι, θα παρέχονται ψηφιακά έγγραφα για τα οποία σε ετήσια βάση καταγράφονται περίπου 6.600.000 επισκέψεις σε δημοτικές υπηρεσίες και ΚΕΠ.
Παράλληλα, στο gov.gr θα εντάξουμε μια πλατφόρμα για την υποβολή αιτήσεων για κάθε μορφής επίδομα που δίνει ο ΟΠΕΚΑ. Μέχρι τώρα, κάθε επίδομα είχε άλλη φόρμα. Τώρα, δίνουμε ενιαία μορφή στις αιτήσεις για τα επιδόματα και ευελπιστούμε ότι η σχετική πλατφόρμα, που ετοιμάζουμε, θα τεθεί σε λειτουργία μέχρι το τέλος Ιουνίου.
Επιπλέον, στο αμέσως επόμενο διάστημα οι γονείς παιδιών που υποβάλλονται σε εργοθεραπεία ή λογοθεραπεία θα μπορούν να υποβάλλουν μέσω του gov.gr τα δικαιολογητικά για εκκαθάριση από τον ΕΟΠΥΥ, ώστε να εισπράξουν τα έξοδα των θεραπειών που έχουν καταβάλει. Πρόκειται για μια επαναλαμβανόμενη, τεράστια και εντελώς αδικαιολόγητη ταλαιπωρία χιλιάδων οικογενειών που αναγκάζονται να περιμένουν με τις ώρες στα γκισέ του ΕΟΠΥΥ για να υποβάλουν μια αίτηση και να εισπράξουν τη δαπάνη τους. Από υπόθεση ωρών -αν όχι ημερών- η διαδικασία αυτή πλέον θα ολοκληρώνεται σε λίγα λεπτά.
Μάλιστα, μετά την άυλη συνταγογράφηση, προχωράμε και στα άυλα παραπεμπτικά για εξετάσεις.
Επίσης, θα επεκτείνουμε και σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης μια πρωτοβουλία που ξεκινήσαμε μέσα στην πανδημία, τα ψηφιακά ραντεβού των πολιτών, να μπορεί δηλαδή κανείς να επικοινωνεί με το γκισέ μιας υπηρεσίας από τον υπολογιστή ή το κινητό του. Ξεκινήσαμε με την ΑΑΔΕ για την απόδοση κλειδαρίθμου και θα το επεκτείνουμε στα ΚΕΠ, στους δήμους και σε άλλες υπηρεσίες.
«Ενοποιεί την κατακερματισμένη νομοθετική πρωτοβουλία είκοσι και πλέον ετών»
Πρόσφατα παρουσιάστηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο ο Κώδικας Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Ποια σημεία του νομοσχεδίου είναι αυτά που θα φέρουν ριζικές αλλαγές στις συναλλαγές μας με το Δημόσιο;
Η πιο σημαντική τομή του Κώδικα Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι ότι ενοποιεί την κατακερματισμένη νομοθετική πρωτοβουλία είκοσι και πλέον ετών, επικαιροποιώντας φυσικά τα σημεία εκείνα που χρειάζονται προσαρμογές και βελτιώσεις. Πέραν τούτου, μονιμοποιούμε τις ψηφιακές πρωτοβουλίες που θεσπίσαμε με ΠΝΠ εντός πανδημίας. Επιπλέον, καθιερώνουμε μια σειρά από διατάξεις σχετικά με τις σχέσεις πολίτη – κράτους: Προσωπικός Αριθμός, ψηφιακές υπογραφές, ψηφιακές σφραγίδες και ψηφιακά έγγραφα. Και, τέλος, ενσωματώνουμε ευρωπαϊκές οδηγίες για τα ανοιχτά δεδομένα και τον Κώδικα Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών της Ε.Ε., ενώ με τη θέσπιση αναπτυξιακών διατάξεων, όπως το cloud first policy, μειώνουμε δραστικά τη γραφειοκρατία.
«Είμαστε αισιόδοξοι ότι ο σχεδιασμός μας θα οδηγήσει σε καλύτερες υπηρεσίες με μικρότερο κόστος»
Πριν από λίγο καιρό δόθηκε στη δημοσιότητα από την Επιτροπή Ανταγωνισμού μια μελέτη που κατατάσσει την Ελλάδα στις πρώτες θέσεις των χωρών της Ε.Ε. με τις ακριβότερες χρεώσεις στην κινητή τηλεφωνία. Κι εσείς από το βήμα της Βουλής παραδεχθήκατε ότι το κόστος υπηρεσιών τους είναι υψηλό. Εξετάζετε ως υπουργείο το ενδεχόμενο να παρέμβετε προκειμένου να περιοριστεί το κόστος -τουλάχιστον- στα δεδομένα;
Από την πρώτη μέρα της θητείας μας έχουμε δηλώσει ότι όντως οι χρεώσεις στην κινητή τηλεφωνία είναι υψηλές. Και η κυβέρνηση έχει ήδη παρέμβει -και μάλιστα σε επίπεδο πρωθυπουργού- με σαφές αποτέλεσμα: τον διπλασιασμό των δεδομένων στα πακέτα. Οσο δεδομένο, όμως, είναι το γεγονός ότι είμαστε ακριβοί, άλλο τόσο είναι γεγονός ότι φαινόμαστε πιο ακριβοί από όσο πραγματικά είμαστε. Και αυτό διότι οι διεθνείς δείκτες «μετράνε» τις ονομαστικές τιμές, αυτές που οι εταιρίες έχουν στα sites τους και όχι αυτές που τελικά παρείχαν – αφού η εμπορική τους πολιτική ήταν να κάνουν στοχευμένες εκπτώσεις με βάση τις αρχικές. Αυτό είναι ένα ζήτημα που έχει ξεκινήσει να διορθώνεται. Από εκεί και πέρα, η υψηλή φορολογία είναι, επίσης, ένας παράγοντας που μας απασχολεί και θέλουμε να βελτιώσουμε -ειδικά ως προς τα δεδομένα- στο πλαίσιο, φυσικά, των δημοσιονομικών δυνατοτήτων της χώρας. Για εμάς αποτελεί προτεραιότητα να έχουν όλοι πρόσβαση σε ευρυζωνικές τεχνολογίες και στα δίκτυα. Και είμαστε αισιόδοξοι ότι ο σχεδιασμός και οι πολιτικές μας -πάντα σε στενή συνεργασία με την ΕΕΤΤ- θα οδηγήσουν σε καλύτερες υπηρεσίες με μικρότερο κόστος.
«Πήραμε εντολή τετραετίας, ο πυρήνας της πολιτικής μας παραμένει ο ίδιος…»
Κύριε υπουργέ, είναι συνεχόμενες οι έρευνες, στις οποίες αποτυπώνεται το ευρύ δημοσκοπικό προβάδισμα του κυβερνώντος κόμματος έναντι του ΣΥΡΙΖΑ. Με δεδομένο ότι ένα από τα διακυβεύματα των επόμενων μηνών είναι και η διαχείριση των οικονομικών επιπτώσεων θεωρείτε ότι η κυβέρνηση θα έπρεπε πρόωρα να επιδιώξει την ανανέωση της λαϊκής εντολής που έλαβε τον Ιούλιο του 2019;
Θα σας απαντήσω επικαλούμενος τη σχετική απάντηση του πρωθυπουργού σε πρόσφατη αντίστοιχη ερώτηση: Η ελληνική κοινωνία περιβάλλει την κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό προσωπικά με εμπιστοσύνη. Πήραμε μία εντολή τετραετίας και ο πυρήνας της πολιτικής μας παραμένει ο ίδιος. Η συζήτηση -μόλις δέκα μήνες μετά τις εκλογές και στη διάρκεια μιας παγκόσμιας κρίσης δημόσιας Υγείας- δεν συμβαδίζει ούτε με τις προτεραιότητες των πολιτών ούτε με τη δική μας λογική.
Ενας άγραφος κανόνας στην πολιτική λέει ότι οι ανασχηματισμοί μπορεί να σχεδιάζονται, αλλά δεν προαναγγέλλονται. Στο ενδεχόμενο αλλαγών στο κυβερνητικό σχήμα, πρώτη επιθυμία σας θα ήταν η διατήρηση του χαρτοφυλακίου σας;
Το μόνο που με απασχολεί προσωπικά -δεδομένης της εντολής που έχω λάβει από τον πρωθυπουργό- είναι το πώς θα ενδυναμώσουμε ψηφιακά τους Ελληνες πολίτες για να κάνουμε τη ζωή τους πιο εύκολη. Ο πρωθυπουργός έχει αποδείξει ότι αποφασίζει με μόνο κριτήριο να τιμήσει την εντολή που έλαβε από τους πολίτες, ώστε να πάει η χώρα μπροστά. Μπροστά σε αυτό το κριτήριο δεν χωρούν προσωπικές επιθυμίες.
Πηγή: Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής