- Ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία το νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών για τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας - Ποια πρόστιμα αφορά η οριζόντια μείωση 40% - Τα εισοδηματικά κριτήρια για τα νέα πρόστιμα του ΚΟΚ
Κατά πλειοψηφία ψηφίστηκε το νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών με τις ρυθμίσεις για το νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, την εκτέλεση μεταφορικού έργου και άλλες διατάξεις.
Κατά πλειοψηφία ψηφίσθηκαν και οι τέσσερις διατάξεις που ο ΣΥΡΙΖΑ έθεσε σε ονομαστική ψηφοφορία και αφορούσαν τις εταιρείες διαμεσολάβησης μεταφορικού έργου (τύπου TaxiBeat και Uber).
Ειδικότερα, το άρθρο 12 που αφορά την ηλεκτρονική ή τηλεφωνική διαμεσολάβηση μεταφοράς επιβατών με οχήματα Επαγγελματικής Δημοσίας Χρήσεως (τύπου TaxiBeat) ψηφίστηκε από τους βουλευτές των ΣΥΡΙΖΑ, ΑΝΕΛ και Χρυσής Αυγής. Αντίθετα Νέα Δημοκρατία, Δημοκρατική Συμπαράταξη και Ποτάμι καταψήφισαν. ενώ Ένωση Κεντρώων και ΚΚΕ ψήφισαν παρών. Το αποτέλεσμα της ονομαστικής ψηφοφορίας ήταν 153 «ΝΑΙ» έναντι 65 «ΟΧΙ» και 6 «Παρών» .
Κατά πλειοψηφία ψηφίσθηκαν στην ονομαστική ψηφοφορία και τα επόμενα τρία άρθρα 13, 20 και 21 που αφορούσαν αντίστοιχα την ηλεκτρονική ή τηλεφωνική διαμεσολάβηση για την ενοικίαση επιβατικών ιδιωτικής χρήσης οχημάτων (τύπου Uber), καθώς και τους χρόνους μισθώσεως τους. Την διάταξη ψήφισαν οι βουλευτές των ΣΥΡΙΖΑ, ΑΝΕΛ, Δημοκρατικής Συμπαράταξης, ΚΚΕ, Ποταμιού και Χρυσής Αυγής. Καταψήφισε η Νέα Δημοκρατία, ενώ με το παρών εκφράστηκε η Ένωση Κεντρώων. Οι διατάξεις αυτές ψηφίσθηκαν με 169 θετικές ψήφους, 51 κατά και 4 παρών.
To νομοσχέδιο ψηφίσθηκε επί της Αρχής από ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ. Καταψήφισαν ΝΔ, Δημοκρατική Συμπαράταξη και Ποτάμι, ενώ «παρών ψήφισαν Χρυσή Αυγή, ΚΚΕ και Ένωση Κεντρώων.
Ο νέος ΚΟΚ
Στις προβλέψεις που αφορούν στον ΚΟΚ έγιναν ορισμένες τροποποιήσεις, ύστερα από σχετικές παρατηρήσεις της επιστημονικής επιτροπής της Βουλής πάνω στο αρχικό κείμενο που είχε κατατεθεί από το υπουργείο Υποδομών. Παρά το γεγονός ότι η αρχική πρόβλεψη ήθελε τα περιβόητη εισοδηματικά κριτήρια στην επιβολή προστίμων να μετατίθενται σε δεύτερο χρόνο με την έκδοση Υπουργικής Απόφασης, η επιστημονική επιτροπή της Βουλής αποφάνθηκε ότι δεν μπορεί το ύψος των προστίμων να ορίζεται από υπουργική απόφαση.
Οι βασικές προβλέψεις
Η βασική αλλαγή στη φιλοσοφία του ΚΟΚ αφορά στο ύψος των προστίμων, το οποίο μειώνεται κατά 40% για ορισμένες παραβάσεις, καθώς επίσης και η απάλειψη της παροχής έκπτωσης για την καταβολή του προστίμου εντός 10ημέρου από τον καταλογισμό του.
Παράλληλα, κατηγοριοποιούνται οι παραβάσεις σε υψηλής, μεσαίας και χαμηλής επικινδυνότητας. Τα πρόστιμα για τις -χαμηλής επικινδυνότητας- παραβάσεις διαμορφώνονται μέχρι 100 ευρώ, για τις παραβάσεις μεσαίας επικινδυνότητας από 101 έως 300 ευρώ και για της παραβάσεις υψηλής επικινδυνότητας από 301 έως 600 ευρώ.
Δύο πρόσθετες κατηγορίες αφορούν στις -πολύ υψηλής συχνότητας- παραβάσεις και αυτές της αντικοινωνικής συμπεριφοράς. Για τις δύο αυτές κατηγορίες θα αφαιρείται η άδεια οδήγησης για 60 ημέρες.
Επίσης, παραβάσεις που αφορούν σε χρήση κινητού την ώρα της οδήγησης, τη χρήση της λωρίδας έκτακτης ανάγκης, τη μη χρήση ζώνη ασφαλείας ή κράνους, τη χρήση κράνους και τη ρίψη τσιγάρου, τιμωρούνται με αφαίρεση πινακίδων και άδειας για 60 ημέρες.
Η οριζόντια μείωση 40% αφορά τα πρόστιμα για όλες τις παραβάσεις με εξαίρεση την κατανάλωση αλκοόλ, την παραβίαση STOP, την παραβίαση ερυθρού σηματοδότη και το αντικανονικό προσπέρασμα. Ταυτόχρονα προβλέπεται απευθείας αφαίρεση πινακίδων και άδειας οδήγησης για 30 ημέρες σε οδηγούς βαρέων οχημάτων, οι οποίοι κινούνται συνεχώς στην αριστερή λωρίδα ή την χρησιμοποιούν για προσπέραση.
Σε περίπτωση υποτροπής το δίπλωμα αφαιρείται για διπλάσιο χρονικό διάστημα και ο παραβάτης υποχρεούται σε επανεξέταση για την επανέκδοση αυτού.
Με το νομοσχέδιο θεσπίζεται κώδικας συμπεριφοράς οδηγών και πελατών ταξί, ενώ προβλέπεται και ο καθορισμός θέσεων στάθμευσης μέσα σε δύο χρόνια.
Αυτά είναι τα εισοδηματικά κριτήρια για τα πρόστιμα
Στο πλαίσιο αυτό με προσθήκη στο νομοσχέδιο τίθενται τα εξής κριτήρια:
– Για ετήσια ατομικά εισοδήματα έως 50.000€ θα καταβάλλεται το ύψος του προστίμου που προβλέπει για κάθε παράβαση ο νέος ΚΟΚ
– Για ετήσια ατομικά εισοδήματα από 50.001€ έως 100.000 ευρώ αυτά θα διπλασιάζονται
– Για ετήσια ατομικά εισοδήματα από 100.001€ και άνω τα οικονομικά πρόστιμα θα τριπλασιάζονται.
Φοβού τους αστυνομικούς με… tablet
Ο νέος τρόπος υπολογισμού των προστίμων αναμένεται να ξεκινήσει από το φθινόπωρο.
Οι άνδρες της Τροχαίας φαίνεται πως θα… αντικαταστήσουν το μπλοκάκι για τις κλήσεις με ένα… tablet. Αυτό θα είναι συνδεδεμένο με εκτυπωτή. Μέσω αυτού θα καταχωρούν το όνομα και το επώνυμο του παραβάτη, τον αριθμό κυκλοφορίας του αυτοκινήτου και την παράβαση.
Καθώς θα βάζουν τα στοιχεία στο σύστημα, θα ενημερώνονται άμεσα για το αν ο παραβάτης ανήκει στην πρώτη, τη δεύτερη ή την τρίτη κατηγορία εισοδηματικών κριτηρίων. Έτσι, θα μπορούν να κόψουν και το ανάλογο πρόστιμο.
Σπίρτζης για ΝΔ: “Φωνάξτε όσο θέλετε. Εμείς δεν θα χαριστούμε σε κανένα συμφέρον”
«Φωνάξτε όσο θέλετε. Οφείλουμε να προχωρήσουμε εντατικά το επόμενο διάστημα στη θεσμοθέτηση ενός νέου πλαισίου, σε όλες τις πτυχές κοινωνικής, οικονομικής και παραγωγικής ζωής του τόπου» είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, κλείνοντας τη συζήτηση του νομοσχεδίου «Ρυθμίσεις θεμάτων Μεταφορών και άλλες διατάξεις», στην Ολομέλεια. «Φωνάξτε όσο θέλετε. Εμείς δεν θα χαριστούμε σε κανένα συμφέρον» είπε ο υπουργός Υποδομών και τόνισε πως «όσα ΜΜΕ κι αν βάλει η ΝΔ να ασκήσουν πιέσεις και εκφοβισμούς, η κυβέρνηση θα κάνει αυτό που πρέπει προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος και του ελληνικού λαού».
«Οφείλουμε να επιχειρήσουμε μεγάλες τομές, πραγματικές αλλαγές που διαμορφώνουν έναν διαφορετικό κώδικα αξιών. Οφείλουμε να ανατρέψουμε την πολιτική που αποδόμησε την ελληνική κοινωνία, που διέλυσε τις παραγωγικές δυνάμεις, που έδωσε για δεκαετίες λάθος μηνύματα στους πολίτες που επέτρεψε τη δράση κυκλωμάτων και τον πλουτισμό συγκεκριμένων ευνοούμενων του δικομματισμού» είπε ο Χρήστος Σπίρτζης ο οποίος τόνισε ότι με το σχέδιο νόμου που ψηφίζει η Βουλή σήμερα, καθιερώνεται ένα νέο πλαίσιο που ανατρέπει την πολιτική αποδόμηση των επαγγελμάτων, θέτοντας κανόνες για μια λειτουργία που σέβεται τον πολίτη και σταματάει την ευνοιοκρατία.
Η έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου
Ο κ. Σπίρτζης αναφέρθηκε αρκετές φορές στη ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ. Ο υπουργός μίλησε για μια λυσσαλέα επικοινωνιακή μάχη εναντίον της κυβέρνησης και του σχεδίου νόμου στέλνοντας μήνυμα: «Πείτε ό,τι θέλετε κύριοι της ΝΔ. Και εσείς και όσοι σας χειροκροτούν και τα ΜΜΕ που σας στηρίζουν. Στο τέλος η αλήθεια θα μαθευτεί και εσείς θα τρέχετε όπως χθες, για να μην παρουσιαστεί η επίσημη έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου για τους αυτοκινητοδρόμους».
«Θέλω ένα αντίγραφο της έκθεσης να το κάνω δώρο στον κ. Χατζηδάκη που ήταν τότε ο αρμόδιος υπουργός στις επιτροπές διαπραγμάτευσης» ανέφερε ο κ. Σπίρτζης και πρόσθεσε ότι «εδώ και τρία χρόνια η ΝΔ επιχειρεί να κάνει το άσπρο μαύρο για την κυβέρνηση, με την στήριξη ΜΜΕ».
Ο υπουργός είπε ότι μετά την έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου γίνεται κατανοητό γιατί καθυστέρησαν τα έργα, γιατί κόστισαν πολύ περισσότερο, γιατί μειώθηκε το φυσικό αντικείμενο, γιατί «τα όργανα της ΕΕ ξεσκονίζουν τις εγκρίσεις των τμημάτων που αφαιρέθηκαν από τις παραχωρήσεις».
Το νομοσχέδιο
Αναφερόμενος στις διατάξεις του νομοσχεδίου και τη στάση των κομμάτων, ο Χρήστος Σπίρτζης είπε ότι σήμερα η αξιωματική αντιπολίτευση κινήθηκε στο πεδίο του κιτρινισμού, της διαστρέβλωσης της αλήθειας και της υπεράσπισης συμφερόντων. «Η ΝΔ και ο παλαιοκομματισμός, δυστυχώς για τη χώρα, διαχρονικά αντιμετώπιζε τις μεταφορές ως τον κύριο χώρο άσκησης παλαιοκομματικών πολιτικών και εξυπηρέτησης συμφερόντων. Νομοθετούσε θυσιάζοντας το δημόσιο συμφέρον, το περιβάλλον, τους κανόνες και την κοινή λογική για τη συγκρότηση παλαιοκομματικών μηχανισμών» ανέφερε ο υπουργός Υποδομών σημειώνοντας ότι υπήρχαν γκρίζες ζώνες για να εξυπηρετηθούν λίγοι και εκλεκτοί.
Ο υπουργός είπε ότι το νομοσχέδιο διασφαλίζει ότι «δεν θα υπάρχουν κάποιοι που δεν θα πληρώνουν φόρους αλλά θα βγάζουν τα χρήματα σε φορολογικούς παραδείσους, την ίδια ώρα που κάποιοι δεν θα μπορούν να βγάλουν ούτε το μεροκάματο».
Ειδικά για το θεσμικό πλαίσιο σχετικά με την ηλεκτρονική ή τηλεφωνική διαμεσολάβηση μεταφοράς επιβατών με οχήματα ΕΔΧ και ενοικίασης επιβατικών ιδιωτικής χρήσης οχημάτων με οδηγό, ο υπουργός Υποδομών είπε ότι η κυβέρνηση ούτε υπερασπίζεται ούτε όμως είναι αντιμέτωπη με οποιαδήποτε εταιρεία «αυτά τα κάνει η ΝΔ που μιλάει για την υπεράσπιση της Taxi Beat, που ξαφνικά έγινε και μαχητής υπέρ της Uber, μετά την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου.
«Πείτε μας, ανέχεστε όλη αυτή την κοροϊδία που γίνεται απέναντι στον ελληνικό λαό. Πείτε μας η Τaxi Beat έχει έδρα στο εξωτερικό; έχει μετόχους στις Βρετανικές Παρθένες Νήσους και άλλους φορολογικούς παραδείσους;» είπε ο Χρήστος Σπίρτζης και κάλεσε τη ΝΔ «αντί να υπερασπίζεται συγκεκριμένες εταιρείες, να κατανοήσει ότι πλέον ψηφίζεται πλαίσιο ώστε να μην υπάρχει υποκλοπή του μεταφορικού έργου».
ΚΟΚ
Αναφερόμενος στις αλλαγές στον ΚΟΚ, ο υπουργός είπε ότι τα πρόστιμα είναι ίδια για όλους και υπάρχει προσαύξηση ανάλογα με το εισόδημα. «Δεν μπορεί πολίτες να συνδέουν τον ΚΟΚ με τις παραβάσεις. Δεν μπορεί ο ΚΟΚ να είναι για τον πολίτη, πρόστιμα και εισπρακτική πολιτική. Εμείς πηγαίνουμε σε μια άλλη αρχή, του ΚΟΚ, όχι ως εισπρακτικό μέσο, αλλά του ΚΟΚ της ασφάλειας, του πολιτισμού, του σεβασμού του διπλανού μας, κυρίως του διπλανού μας με αναπηρία» είπε ο Χρήστος Σπίρτζης και τόνισε ότι αυτό είναι το νόημα της προβλεπόμενης κατηγοριοποίησης, την οποία θα κάνει η αρμόδια επιτροπή του ΚΟΚ στην οποία μετέχουν όλοι οι ειδικοί.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ