Οι αστικές συγκοινωνίες είναι ένας κρίσιμος τομέας. Και το Σύνταγμα προβλέπει, σε κρίσιμους τομείς να μην υπάρχει μονοπώλιο. Ήσασταν μονοπώλιο που στηρίχθηκε σε βάρος των πολλών και με υπέρογκες επιδοτήσεις. Ήσασταν μια όαση σπατάλης» ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός Μεταφορών και πρόσθεσε:
«Δεν μπορούμε να πάμε σε μια μεταβατική περίοδο και να δεχθούμε το ”πάρτι” που γινόταν μέχρι σήμερα. Να πληρώνουμε περισσότερες αστικές συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη από ότι στην Αθήνα».
Πρόεδρος ΟΑΣΘ: Δεν υπήρξε σπατάλη
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ, Χρήστος Στεφανίδης, υποστήριξε ότι ουδέποτε χαρίστηκαν χρέη στον Οργανισμό, ενώ χαρακτήρισε ψευδή την άποψη περί απαίτησης είσπραξης αποζημίωσης από τα πρόστιμα που επέβαλε.
Ακόμα υποστήριξε, ότι τα μη επιστρεφόμενα ρέστα από τα μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων ήταν 350.000 ευρώ και ότι αυτό το ποσό, αν δεν υπήρχε, θα επιβάρυνε το κράτος, καθώς θα έδινε μεγαλύτερη επιδότηση.
Είπε ακόμα, ότι το μετοχολόγιο της εταιρίας παραδόθηκε πριν τρία χρόνια στο υπουργείο Μεταφορών, και ότι επί 60 χρόνια ο ΟΑΣΘ συνέβαλε σημαντικά στην τοπική κοινωνία.
Ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ υποστήριξε, ότι δεν επιχορηγείται ο Οργανισμός, αλλά ούτε υπάρχει σπατάλη, ενώ αντέτεινε ότι έγινε πρόταση για εξορθολογισμό των δαπανών η οποία δεν έγινε δεκτή από τον υπουργό Μεταφορών.
«Σε όλα τα χρόνια λειτουργίας του ΟΑΣΘ διεπόταν από τις συμφωνίες που γίνονταν με κοινές υπουργικές αποφάσεις» κατέληξε.
Ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων του ΟΑΣΘ, Δημήτρης Τσεσμενίδης, έκανε λόγο για θετική εξέλιξη, γιατί, όπως είπε, «με αυτό το νομοσχέδιο έκλεισε ένας κύκλος του ΟΑΣΘ και τελειώνει η ιστορία της κατασπατάλησης».
Παράλληλα, χαρακτήρισε επιβεβλημένο το να διασφαλιστούν οι θέσεις εργασίας και να κατοχυρωθούν όλα τα εργασιακά δικαιώματα, συμφωνώντας ότι αυτό γίνεται με την κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ.
Επιβεβλημένη χαρακτήρισε και την εκπροσώπηση των εργαζομένων στο Διοικητικό Συμβούλιο του νέου φορέα, που δεν θα έχει, όπως είπε, δικαίωμα ψήφου, αλλά δικαίωμα λόγου.
Η Βούλα Πατουλίδου, που εκπροσώπησε την Περιφέρεια Θεσσαλονίκης, τόνισε ότι κάθε σχεδιασμός πρέπει να γίνει με γνώμονα το κοινωνικό συμφέρον, ενώ χαρακτήρισε «Λυδία λίθο» την σύμβαση που θα συναφθεί.
Όπως είπε, «δεν έχει σημασία αν θα είναι κρατικός ο φορέας, αν δεν υπάρξει αξιοκρατική αξιολόγηση του προσωπικού και αν δεν εξασφαλιστεί η σύγχρονη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών».
«Επιβάλλεται η έγκαιρη λήψη πρωτοβουλιών, διαφορετικά η κρατικοποίησή του δεν θα φέρει τα απαιτούμενα αποτελέσματα» σημείωσε.
Ο Λάζαρος Κυρίζογλου, πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας και δήμαρχος Αμπελοκήπων, υποστήριξε ότι αυτό το νομοσχέδιο που κατατέθηκε δεν έχει καμία σχέση με αυτό που συζητούσε ο υπουργός Μεταφορών με τους φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης. «Δεν μπορούμε να ανταποκριθούμε σε μια πρόταση “γουρούνι στο σακί”» είπε.
Παράλληλα, τόνισε την ανάγκη να διασφαλιστούν όλες οι θέσεις εργασίας, να μην επιβαρυνθούν οι κάτοικοι και να υπάρξει μέριμνα για την ομαλή μετάβαση των αστικών συγκοινωνιών στον νέο φορέα.
«Είναι προς τη θετική κατεύθυνση ότι αλλάζει το παλιό σύστημα με ένα νέο συντονιστικό φορέα» ανέφερε.
Ο Θεοδόσιος Μπακογλίδης, δήμαρχος Καλαμαριάς, έκανε λόγο για ειλημμένη πολιτική απόφαση να πάνε οι αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης σε άλλου τύπου διαχείριση, σημειώνοντας ότι «δημιουργείται ένα νέο τοπίο με σημαντικές αλλαγές» και τόνισε ότι το νομοσχέδιο κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση.
Παράλληλα, σημείωσε ότι ο υπουργός Μεταφορών δεσμεύτηκε για την διασφάλιση των θέσεων εργασίας, τον εξορθολογισμό των δρομολογίων, την ανανέωση του στόλου και την νέα τιμολογιακή πολιτική, χωρίς αύξηση και με κοινωνικό χαρακτήρα των συγκοινωνιών.
Ο Σίμος Δανιηλίδης, δήμαρχος Νεάπολης Συκεών, υπογράμμισε ότι πρέπει να σταματήσει η φαύλη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, με την ουσιαστική συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τόνισε ότι έχει ανάγκη ο νομός από κρατικά μέσα μεταφοράς.
Ταυτόχρονα, έκανε λόγο για οδυνηρή τραυματική εμπειρία από τον τρόπο λειτουργίας του ΟΑΣΘ. «Ανεχθήκαμε ένα μονοπώλιο του Οργανισμού σε βάρος του δημόσιου συμφέροντος» είπε και πρόσθεσε ότι η Θεσσαλονίκη στερείται ενός ολοκληρωμένου συστήματος λειτουργίας αστικών συγκοινωνιών.
«Πρέπει να είναι ένα δημόσιο και ενιαίο σύστημα και να διοικείται ενιαία από ένα κεντρικό οργανωμένο φορέα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Είναι λάθος η απουσία εργατικού κέντρου και άλλων παραγωγικών φορέων στη μετοχική σύνθεση και στα συμβούλια. Η πρόβλεψη για τη συμμετοχή τους στη διοίκηση της νέας εταιρίας ικανοποιεί ένα πάγιο αίτημα μας» τόνισε και πρόσθεσε:
«Όμως, πρέπει να διευκολυνθούν οι Δήμοι γιατί στην τραγική οικονομική κατάσταση που βρίσκονται σήμερα θα υπάρχει εύκολη δικαιολογία για την μη συμμετοχή τους. Γι΄ αυτό χρειάζεται πρόβλεψη για την δυνατότητα ενός μακροχρόνιου άτοκου δανείου για να συμμετάσχουμε».
Ο αντιδήμαρχος Θέρμης, Απόστολος Τσολάκης, μίλησε για μεγάλη αλλαγή που επιχειρείται και πρόσθεσε ότι «συμφωνούμε απόλυτα σε ένα δημόσιο φορέα αστικών συγκοινωνιών από τον οποίο θα απουσιάζουν οι παθογένειες όσων ζήσαμε».
«Σχεδόν το σύνολο του πολιτικού κόσμου κατάλαβε ότι τίποτα δεν μπορεί να λειτουργήσει χωρίς κανόνες» είπε, ζητώντας παράλληλα περισσότερες διευκρινίσεις για το πώς θα λειτουργούν οι συγκοινωνίες στο διάστημα της μεταβατικής περιόδου.
«Είναι αναγκαιότητα το νομοθέτημα δεν πρέπει όμως να διαψεύσουμε όσους πιστεύουν στο δημόσιο φορέα των συγκοινωνιών» κατέληξε.
«Θέλουμε αξιόπιστες βιώσιμες συγκοινωνίες. Δεν έχουμε την πολυτέλεια να ζήσουμε την περσινή εμπειρία της ΔΕΘ όπου δεν είχαμε συγκοινωνίες ούτε και αυτά που συνέβησαν στο παρελθόν» ανέφερε ο Φώτης Ευρυγένης, εκπρόσωπος της ΔΕΘ.
Για βάναυση παραβίαση των δικαιωμάτων των καταναλωτών, καθώς όπως είπε, τα μηχανήματα εισιτηρίων του ΟΑΣΘ δεν έδιναν ρέστα στους επιβάτες, έκανε λόγο ο πρώην πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης Εμανουήλ Λαμτζίδης.
Ακόμα, μίλησε για σημαντική πρωτοβουλία του υπουργείου Μεταφορών, να βάλει τέλος σε ένα θέμα που έπρεπε από χθες να ρυθμιστεί.
«Δεν μιλάμε περί όνου σκιάς. Από το 2013 μέχρι το πρώτο εξάμηνο του 2016, ο ΟΑΣΘ, από τα δεκαράκια που δεν έδινε είχε έσοδα 1 εκατομμύριο 586.000 ευρώ που αφαιρέθηκαν με βελούδινο τρόπο από τις τσέπες των επιβατών» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο Ιωάννης Καραμπινίδης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βιοτεχνικών Θεσσαλονίκης, χαιρέτησε «τις πρωτοβουλίες για αναδιάρθρωση των αστικών συγκοινωνιών στο νομό» σημειώνοντας ότι είναι αναγκαίες για τη συνέχιση της ομαλής τους λειτουργίας με κοινωνικό χαρακτήρα».
Ο Τριαντάφυλλος Τριανταφυλλίδης, πρόεδρος του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης ΑΕ, ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι υποχρεώθηκε να αγοράσει μετοχές του ΟΑΣΘ. Την ίδια ώρα, όπως είπε, το ελληνικό δημόσιο επέκτεινε τη λειτουργία του, συρρικνώνοντας έτσι τη λειτουργία του ΚΤΕΛ και ζημιώνοντάς το, ενώ ζήτησε να υπάρξει σχετική πρόβλεψη αποζημίωσης στο νομοσχέδιο.
Υπέρ του νομοσχεδίου τάχθηκε ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συνδικάτων Μεταφορών Ελλάδος, Θεμιστοκλής Αμπλάς, τονίζοντας ότι πάγια θέση μας ήταν ο δημόσιος χαρακτήρας των αστικών και υπεραστικών συγκοινωνιών.
«Κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση με σκοπό την αποκατάσταση και την εύρυθμη λειτουργία των συγκοινωνιών» είπε, ενώ έκανε λόγο «για Λεόντειες συμβάσεις με παραχωρήσεις που γίνονταν στον ΟΑΣΘ».
«Όχι μόνο στηρίζουμε αλλά θέλουμε και να επεκταθεί και στα ΚΤΕΛ» πρόσθεσε.
Η Χριστίνα Πασχαλίδου, εκπρόσωπος του Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, χαρακτήρισε αναγκαία και επιτακτική την σύσταση του νέου φορέα, καθώς όπως είπε θα συντονιστούν καλύτερα όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς.
«Η κρατικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών διασφαλίζουν καλύτερα τις θέσεις εργασίας από οποιαδήποτε άλλο ιδιωτικό φορέα» πρόσθεσε.