«Σήμερα η Βουλή καλείται να αποφασίσει, στην πραγματικότητα, εν κενώ», ανέφερε ο αναπληρωτής καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου Γιώργος Γεραπετρίτης. «Η Συνθήκη των Πρεσπών έχει τροποποιηθεί μονομερώς από τη FYROM σε πολλά σημεία», υποστήριξε επίσης. «Θα εξακολουθεί αυτό το Σύνταγμα να αναφέρεται παντού ως το "Σύνταγμα της Δημοκρατίας της Μακεδονίας"».
«Σήμερα η Βουλή καλείται να αποφασίσει, στην πραγματικότητα, εν κενώ. Η ελληνική Βουλή δεν έχει την τεκμηρίωση για να λάβει αποφάσεις», ανέφερε ο αναπληρωτής καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου Γιώργος Γεραπετρίτης, σύμβουλος του προέδρου της ΝΔ, ο οποίος νωρίτερα σήμερα επισκέφθηκε την αίθουσα των κοινοβουλευτικών συντακτών, συνοδευόμενος από τον διευθυντή του Γραφείου Τύπου της ΝΔ, Κωσταντίνο Ζούλα.
«Αυτήν τη στιγμή που μιλάμε δεν είναι ώριμο το ελληνικό Κοινοβούλιο για να λάβει απόφαση, η οποία θα αναφέρεται στη Συνθήκη (σ.σ. Συμφωνία των Πρεσπών). Δεν υπάρχει η ελάχιστη αναγκαία τεκμηρίωση ώστε να μπορεί να γνωρίζει ο κάθε βουλευτής τι ψηφίζει. Ψηφίζει στην πραγματικότητα μια λευκή επιταγή για το πώς έχει τροποποιηθεί το Σύνταγμα της FYROM και για το πώς θα ερμηνευθεί» σημείωσε ο καθηγητής και πρόσθεσε: «Αυτές οι τροποποιήσεις είναι άτεχνες και κακότεχνες σε βαθμό που δημιουργούν περισσότερα ερμηνευτικά προβλήματα από εκείνα που υποτίθεται ότι λύνουν».
Ειδικότερα, ο κ. Γεραπετρίτης υποστήριξε: «Σήμερα η Συνθήκη των Πρεσπών έχει τροποποιηθεί μονομερώς από τη FYROM σε πολλά σημεία. Δεν έχουν κατατεθεί στη Βουλή ταυτόχρονα προς κύρωση η Συνθήκη (σ.σ. Συμφωνία των Πρεσπών) και το Πρωτόκολλο ένταξης στο ΝΑΤΟ. Πιο σημαντικό είναι, όμως, ότι σήμερα είμαστε στις παραμονές της κύρωσης της Συνθήκης από την ελληνική Βουλή, και δεν έχει συντελεστεί η βασική προϋπόθεση που προβλέπει το άρθρο 1 παρ. 4 της Συνθήκης, σύμφωνα με το οποίο, δεν εκκινεί καμία διαδικασία στο ελληνικό Κοινοβούλιο, παρά μόνον εάν έχουν ολοκληρωθεί όλες οι συνταγματικές και νομικές διαδικασίες στα Σκόπια. Αυτό είναι ζήτημα θεμελιώδες».
Όπως τόνισε, «μονομερώς τα Σκόπια, ενόσω ρητώς από τη Συνθήκη προβλέπεται η ολοκλήρωση των συνταγματικών διαδικασιών, έκαναν το πρωτοφανές στα συνταγματικά χρονικά: Μία αναθεώρηση του Συντάγματος υπό αίρεση. Δηλαδή, τροποποίησαν συγκεκριμένα κεφάλαια, και αυτά θα ισχύσουν μόνον εφόσον κυρωθεί από την ελληνική Βουλή η Συνθήκη και εφόσον κυρωθεί και το πρωτόκολλο ένταξής τους στο ΝΑΤΟ. Αυτό είναι ακριβώς αντίθετο από αυτό που προέβλεπε η Συνθήκη. Δηλαδή, πρώτα ολοκλήρωση όλων των συνταγματικών διαδικασιών και στη συνέχεια να επιληφθεί η ελληνική Βουλή».
Αναφερόμενος στις τροποποιήσεις στο Σύνταγμα της FYROM που περιλαμβάνονται στη ρηματική διακοίνωση, ο καθηγητής επισήμανε ότι «αυτήν τη στιγμή δεν τηρείται βασική προϋπόθεση της Συνθήκης, που είναι να έχει το ελληνικό Κοινοβούλιο το Σύνταγμα της γείτονος». Αυτός είναι ένας πολύ μεγάλος κίνδυνος, όπως εξήγησε, «δεδομένης της διάστασης ανάμεσα στην πολιτική και την πολιτειακή λειτουργία στα Σκόπια αναφορικά με το ποιος έχει την αρμοδιότητα να δημοσιεύει το Σύνταγμα».
Παράλληλα, υπογράμμισε ότι η ελληνική πλευρά έπρεπε να έχει αντιδράσει και στην ίδια τη ρηματική διακοίνωση, που αποτελεί διπλωματικό έγγραφο με διεθνείς συνέπειες. «Η ρηματική διακοίνωση αναφέρεται στη “Δημοκρατία της Μακεδονίας” αν και πάγια πολιτική του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών είναι να επιστρέφει αυτές της ρηματικές διακοινώσεις, ως απαράδεκτες. Σήμερα αυτή η ρηματική διακοίνωση δεν επιστρέφεται και γίνεται δεκτή», είπε ο κ. Γεραπετρίτης και παρατήρησε ακόμη ότι:
– Οι τροποποιήσεις που πέρασαν από το Κοινοβούλιο της FYROM είναι ενάριθμες, δεν αλλάζουν το συνταγματικό κείμενο, προσθέτουν στο κείμενο και με βάση αυτές τις προσθήκες γίνεται η ανάγνωση των συνταγματικών διατάξεων.
-Έπρεπε, μετά από τις τροποποιήσεις, η FYROM να δώσει ενιαίο και κωδικοποιημένο κείμενο, ώστε οι Έλληνες βουλευτές να είναι σε θέση να αξιολογήσουν αν έχουν πληρωθεί οι προϋποθέσεις που προβλέπει η Συνθήκη. Δηλαδή, αν υπάρχει κατάργηση του ονόματος και κατάργηση του αλυτρωτισμού.
– Η ρηματική διακοίνωση έχει πολλά αντιφατικά σημεία. Στο κεφάλαιο του ονόματος υπάρχει οριζόντια τροποποίηση που αναφέρει, μεν, πως όπου στο Σύνταγμά τους αναφέρεται «Δημοκρατία της Μακεδονίας» νοείται «Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας». Ωστόσο, αυτή η οριζόντια τροποποίηση αναιρείται από άλλες διατάξεις, στις οποίες γίνεται λόγος για «μακεδονικό λαό» και από το προοίμιο όπου παραμένουν οι όροι «μακεδονικό κράτος» και «Μακεδονία» και είναι αμφίβολο αν αλλάζει και ο όρος «Δημοκρατία της Μακεδονίας».
Σε κάθε περίπτωση, όπως σημείωσε ο καθηγητής, «έτσι όπως είναι δομημένο το Σύνταγμα και η Συνθήκη, θα παραμείνει κάτι πολύ βαρύ, και σε επίπεδο συμβολισμού και σε επίπεδο αλυτρωτισμού, στο μέτρο που δεν υπάρχει κωδικοποιημένο Σύνταγμα, και θα εξακολουθεί αυτό το Σύνταγμα να αναφέρεται παντού ως το “Σύνταγμα της Δημοκρατίας της Μακεδονίας”».
Η δήλωση Νίμιτς
Ο κ. Γεραπετρίτης ρωτήθηκε και για τη δήλωση Νίμιτς (σ.σ. την είχε επικαλεστεί νωρίτερα στην Ολομέλεια ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών, Γ. Κατρούγκαλος), με την οποία διαβεβαίωνε, πριν από λίγες ημέρες, ότι όλα έγιναν στη FYROM σύμφωνα με όσα προέβλεπε η συμφωνία των Πρεσπών. «Δεν έχει καμία αξία η δήλωση Νίμιτς. Υπάρχει μία Συνθήκη που ερμηνεύεται μόνο με βάση τη συνθήκη της Βιέννης για τις διεθνείς συνθήκες. Κανείς εξωτερικός παράγοντας δεν μπορεί να αποδώσει νομιμότητα σε μία συνθήκη. Μόνο τα ίδια τα μέρη μπορούν να το κάνουν, όπως έγινε τώρα με τη ρηματική διακοίνωση. Δεν είναι μία συμβατική δήλωση η δήλωση Νίμιτς. Πολιτικά έχει σημασία αλλά ερμηνευτικά, αν έφτανε στο Δικαστήριο της Χάγης, δεν θα είχε καμία σημασία» τόνισε ο καθηγητής.