Η σημερινή συνάντηση του Αλέξη Τσίπρα με τον πρωθυπουργό για το θέμα της ψήφου των αποδήμων και για τον εκλογικό νόμο θα δείξει κατά πόσον υπάρχει περιθώριο για συναίνεση δεδομένου ότι ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ στην χθεσινή του συνέντευξη τόνισε ότι «πρέπει να κρατήσουμε το θέμα έξω από την μικροπολιτική αντιπαράθεση και πλειοδοσία , με επικίνδυνα θεσμικά παιχνίδια που αφορούν την λειτουργία του συστήματος.»
Με βάση πάντως τα ήδη υπάρχοντα στοιχεία τα περιθώρια συναίνεσης είναι μάλλον μειωμένα καθώς όπως λένε τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ «στόχος της κυβέρνησης ΝΔ δεν είναι να δώσει δικαιώματα στην ομογένεια, αλλά να τη μετατρέψει από πρεσβευτή της Ελλάδας στο εξωτερικό σε πρεσβευτή κομματικών συμφερόντων. Αυτό που τους ενδιαφέρει -επεσήμαιναν ακόμα- είναι η ακύρωση της απλής αναλογικής που διασφαλίζει την ισοτιμία της ψήφου και ταυτόχρονα η αλλοίωση του εκλογικού σώματος που θα κρίνει το καλπονοθευτικό μπόνους και άρα το ποιος θα κυβερνά.»
Η πρόταση νόμου με την οποία θα προσέλθει σήμερα στην συζήτηση ο Αλέξης Τσίπρας αποτελεί την νομοτεχνική εξειδίκευση των απόψεων όλων των εθνικών και διεθνών θεσμικών φορέων που έχουν τοποθετηθεί για το θέμα, οι οποίες συγκλίνουν στην εισαγωγή ενός συστήματος «κλειστής» εκπροσώπησης των Ελλήνων του εξωτερικού ως τέτοιων, στην περίπτωση χωρών με μεγάλο αριθμό αποδήμων, όπως η Ελλάδα.
Όπως επισημαίνουν μάλιστα οι ίδιοι άνθρωποι η ιδέα της κλειστής εκπροσώπησης προτείνεται ως η καλύτερη λύση για τις χώρες με μεγάλο αριθμό αποδήμων, όπως η Ελλάδα, από την Επιτροπή της Βενετίας η οποία στις γνωμοδοτήσεις της αναφέρει ότι μια τέτοια λύση «αποτελεί εύλογο περιορισμό της αρχής της ισότητας της ψήφου κατά την πάγια νομολογία του Α.Ε.Δ.». Μάλιστα συντάκτης της εν λόγω Έκθεσης είναι ο σημερινός Υπουργός Επικρατείας κ. Γεραπετρίτης.
Τα βασικά σημεία της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ
-Η δυνατότητα άσκησης του εκλογικού δικαιώματος από το εξωτερικό θα αφορά όλους τους Έλληνες πολίτες/εκλογείς, με την προϋπόθεση της εγγραφής τους στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους εξωτερικού.
-Το εκλογικό δικαίωμα των συγκεκριμένων εκλογέων θα ασκείται αυτοπροσώπως σε ειδικά εκλογικά τμήματα εξωτερικού, που θα δημιουργούνται στις έδρες των ελληνικών διπλωματικών αρχών και οπουδήποτε αλλού συγκεντρώνεται επαρκής αριθμός εκλογέων.
-Οι εκλογείς του εξωτερικού θα ψηφίζουν για τους συνδυασμούς Επικρατείας των κομμάτων για έναν ορισμένο αριθμό εδρών που θα καθορίζεται αποκλειστικά με βάση τις ψήφους του εξωτερικού και θα κυμαίνεται μεταξύ τριών (3) και δώδεκα (12), ανάλογα με τον αριθμό των εκλογέων που θα εγγράφονται σε κάθε εκλογική διαδικασία στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους εξωτερικού.
Δίκαιο του εδάφους
Τα στελέχη της αξιωματικής αντιπολίτευσης επισημαίνουν ακόμα ότι η Ελλάδα σε αντίθεση με τις περισσότερες χώρες που έχουν το «δίκαιο του εδάφους» (δηλαδή όποιος γεννηθεί εντός της επικράτειας μπορεί να πάρει την ιθαγένεια) ακολουθεί το «δίκαιο του αίματος» για την απόδοση ιθαγένειας. Δηλαδή όποιος έχει ακόμα και κάποια μακρινή, π.χ. πριν επτά γενιές εξ αίματος καταγωγή από Έλληνα πολίτη, ακόμα και αν δεν έχει έρθει ΠΟΤΕ στην Ελλάδα, μπορεί να αιτηθεί να πάρει την ελληνική ιθαγένεια.
Αποτέλεσμα είναι η Ελλάδα να αναγνωρίζει με μια απλή διαπιστωτική πράξη την ελληνική ιθαγένεια σε οποιονδήποτε μπορεί να αποδείξει κάποια μακρινή με Έλληνα πολίτη χωρίς να απαιτεί την ύπαρξη ουσιαστικών δεσμών με τη χώρα.
Όπως είναι φυσικό εξ αιτίας αυτού του γεγονότος σε συνδυασμό με τα μεγάλα κύματα μετανάστευσης, είναι ιδιαίτερα αυξημένος ο αριθμός των αποδήμων.
Τι αναφέρουν για το ΚΙΝΑΛ
Σε ότι αφορά την στην στάση που θα κρατήσει το ΚΙΝΑΛ και το ΜΕΡΑ 25 παράγοντες της Κουμουνδούρου σημείωναν ότι :
«Δεν μπορούμε να διανοηθούμε ότι προοδευτικά κόμματα θα συμπράξουν με τη ΝΔ σε ένα σχέδιο διπλής νόθευσης του εκλογικού σώματος – ότι θα δώσουν δηλαδή λευκή επιταγή στη ΝΔ, ώστε αυτή:
–να ακυρώσει την απλή αναλογική, επαναφέροντας ένα καλπονοθευτικό σύστημα με μπόνους εδρών,
–συγχρόνως να εμπλέξει την ομογένεια σε μικροκομματικούς σχεδιασμούς, εγγράφοντας άγνωστο αριθμό νέων εκλογέων προκειμένου να αλλοιώσουν το εκλογικό σώμα.»