Από αλλού το περίμενε και από αλλού του ήρθε. Ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης βρήκε απέναντί του τους μαθητές - βουλευτές της Βουλής των Εφήβων οι οποίοι άσκησαν κριτική για πολλά θέματα.
«Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα δικαιώματα του Παιδιού» ήταν το θέμα της ΚΑ’ Συνόδου της Βουλής των Εφήβων Βουλευτών, η οποία σήμερα ολοκλήρωσε τις τριήμερες εργασίες της στην Ολομέλεια, παρουσία του πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, της προέδρου της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Φώφης Γεννηματά, του επικεφαλής του Ποταμιού, Σταύρου Θεοδωράκη και του προέδρου της Ένωσης Κεντρώων, Βασίλη Λεβέντη.
Η πολιτική και οικονομική κατάσταση της χώρας και οι προοπτικές βελτίωσης, η ανεργία, η μετανάστευση των νέων, το εκπαιδευτικό και εξεταστικό σύστημα, το προσφυγικό και μεταναστευτικό πρόβλημα, οι κοινωνικές ανισότητες, η ανάγκη ισότιμης πρόσβασης στην εκπαίδευση παιδιών με ειδικές ικανότητες, η δωρεάν πρόσβαση όλων των παιδιών στην υγεία και την παιδεία, ήταν, μεταξύ άλλων, στο επίκεντρο των θεμάτων που ανέπτυξαν οι 300 «έφηβοι βουλευτές», καταθέτοντας, ταυτόχρονα, τις δικές τους προτάσεις, οι οποίες έγιναν δεκτές στο σύνολο τους, κατά πλειοψηφία.
«Πολλές από τις προτάσεις σας θα συμπεριληφθούν στο Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα Δικαιώματα του Παιδιού που καταρτίζει η Ειδική Επιτροπή», υποσχέθηκε ο υπουργός Δικαιοσύνης, Νίκος Παρασκεύπουλος, ο οποίος παρέλαβε το ψηφισθέν κείμενό τους, στους 300 «έφηβους βουλευτές», που συμμετείχαν σε αυτό το εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Βουλής.
Τη σκληρή κριτική, πάντως, των 300 μαθητών και μαθητριών της Β’ Λυκείου, που συμμετείχαν στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Κοινοβουλίου, δέχθηκε ο υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης, κατά τη διάρκεια της συζήτησης επίκαιρων ερωτήσεων, στο πλαίσιο κοινοβουλευτικού ελέγχου, διαδικασία που εφαρμόστηκε φέτος για πρώτη φορά.
Το παρατεταμένο χειροκρότημα των συναδέλφων της δέχθηκε η Μαρία Πλιούρα, «βουλευτής Επικρατείας» και μαθήτρια με ειδικές ικανότητες, όταν μίλησε για την ανάγκη ίσων δικαιώματα των παιδιών με κινητικά και άλλα προβλήματα στην εκπαίδευση, και επέκρινε την πολιτεία για την αδιαφορία της, κάνοντας λόγο για ανύπαρκτη πολιτική σε ό,τι αφορά την ισότιμη πρόσβασή τους.
«Εκ μέρους της πολιτείας, να εκφράσω την αυτοκριτική και τη ντροπή μας, γιατί η ειδική εκπαίδευση στα σχολεία, στο σύνολό της, είναι παραμελημένη. Είναι υποχρέωσή μας να στηρίξουμε τα παιδιά με ειδικές ανάγκες», απάντησε ο κ. Φίλης, προαναγγέλλοντας, ταυτόχρονα, την ίδρυση νέου ειδικού σχολείου με τέσσερα χρόνια γυμνάσιο και τέσσερα χρόνια λύκειο, που θα καταλήγει σε έτος μάθησης. Όπως ανέφερε ο υπουργός Παιδείας, όσοι φοιτούν στο τελευταίο έτος μάθησης θα δουλεύουν, θα πληρώνονται, θα έχουν ασφάλεια και αυτό το μέτρο θα επεκταθεί και στο Επαγγελματικό Λύκειο.
Την αντίθεσή του στην αλλαγή του ωρολογιακού προγράμματος, που προβλέπει και μείωση των ωρών διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών, εξέφρασε ο βουλευτής Δωδεκανήσου, Γεώργιος Μπακάλης.
«Βασική άποψή μας είναι ότι χρειάζονται λιγότερες εξετάσεις στο γυμνάσιο και περισσότερο ωφέλιμο διδακτικό χρόνο… Δεν είναι λογικό να διδάσκονται περισσότερα Αρχαία Ελληνικά αντί να δώσουμε έμφαση στα Νέα Ελληνικά, στη λογοτεχνία», επεσήμανε ο κ. Φίλης. «Όπως ένα δέντρο, ένα φυτό, δεν μπορεί να επιβιώνει χωρίς τις ρίζες του, έτσι δεν μπορεί να επιβιώνει η νέα ελληνική γλώσσα χωρίς τα Αρχαία», αντέτεινε ο έφηβος βουλευτής.
«Δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται το θέμα των Αρχαίων ιδεολογικά», σημείωσε ο κ. Φίλης.
Ο υπουργός Παιδείας απάντησε και στην κριτική που δέχθηκε από τον έφηβο βουλευτή Αρκαδίας, Φώτη Μουρούτσο, για την αμφισβήτηση της ανάγκης, όπως είπε, τόσο της πρωινής προσευχής στα σχολεία, όσο και της διδασκαλίας των θρησκευτικών, αλλά και των παρελάσεων. Ο έφηβος βουλευτής υποστήριξε ότι «με τις πολιτικές αμφισβήτησης της εθνικής μας ταυτότητας και συνείδησης, υπάρχει κίνδυνος να διχαστεί η μαθητική κοινότητα».
«Δεν θα πάμε μπροστά αν δεν αναγνωρίζουμε και τη αντίθετη άποψη. Είναι παράλογο ένα σχολείο που είναι κοσμικό, να μετατρέπεται σε θρησκευτικό. Θέλουμε ένα “ουδετερόθρησκο” σχολείο και όχι ένα κατηχητικό σχολείο. Να μην παρεμβαίνει η επικρατούσα θρησκεία που είναι η χριστιανική. Ένα σχολείο που θα δίνει πληροφορίες για όλες τις θρησκείες. Όταν δίπλα σας κάθεται ένας μαθητής με γονείς μουσουλμάνους δεν θα θέλατε να μάθετε τι πιστεύει», απάντησε ο κ. Φίλης, ενώ αναφερόμενος στις μαθηματικές παρελάσεις, επεσήμανε: «Δεν είναι λιγότερο Έλληνες τα παιδιά που παρελαύνουν με το ζόρι ή που για αυτά είναι ρουτίνα η προσευχή. Τα εξωτερικά στοιχεία δεν καθορίζουν τον εσωτερικό κόσμο μας. Οι παρελάσεις καθιερώθηκαν από το 1837 επί δικτατορίας του Μεταξά. Αυτές δεν αποτελούσαν στοιχεία εθνικής ταυτότητας του παιδιού, αλλά στοιχείο φρονηματισμού. Οι εθνικοί επέτειοι έχει σημασία να διδάσκονται με γιορτές και όχι με βηματισμό στρατιωτικών αγημάτων». «Η βάση της εθνικής μας ταυτότητας είναι η δημοκρατία», κατέληξε ο κ. Φίλης.