Το υπουργείο Οικονομικών, όπως αναφέρουν πληροφορίες, αλλά και όπως επιβεβαίωσε χθες κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου, έχει ήδη εκπονήσει plan B. Αν και δεν δόθηκαν περισσότερες πληροφορίες εντούτοις τονίστηκε ότι ο σχεδιασμός, στην απευκταία περίπτωση που κάτι στραβώσει, είναι από την πλευρά των εσόδων, δηλαδή να αυξηθούν τα έσοδα, και όχι από την πλευρά των δαπανών. Διευκρίνιζαν επίσης ότι δεν πρόκειται να επιβληθούν νέοι φόροι, δεν υπάρχει θέμα μείωσης του αφορολόγητου, αλλά και περικοπών στις συντάξεις.
Και επειδή μαγικές συνταγές δεν υπάρχουν, οι πληροφορίες αναφέρουν, ότι στο συρτάρι είναι κλειδωμένη μία παλιά δοκιμασμένη συνταγή, που φέρνει αυξημένα έσοδα και δεν αφορά τους μισθωτούς. Επίσης στην φαρέτρα των μέτρων είναι επίσης η τόνωση των εσόδων μέσω της ενίσχυσης των ηλεκτρονικών συναλλαγών.
Σημειώνεται ωστόσο ότι το πλέον πιθανό είναι ότι δεν πρόκειται να χρησιμοποιηθεί το εν λόγω μέτρο, αφού η άσκηση θα βγει. Παράλληλα σημειώνεται ότι οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού από την ΔΕΘ θα υλοποιηθούν στο ακέραιο και ότι ποτέ και κανένας, από τους δανειστές, δεν ζήτησε την αναστολή τους ή την ματαίωσή τους.
Πάντως εκείνο που πρέπει να τονίσει κάποιος είναι ότι ο μήνας του μέλιτος ανάμεσα στην κυβέρνηση και τους δανειστές, έχει τελειώσει και πλέον μπαίνουμε στην πεζή πραγματικότητα.
Χθες οι δανειστές έδειξαν να ζητούν επιπλέον εξηγήσεις και πειστικές απαντήσεις για την επίτευξη του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ για το 2020 με την εφαρμογή των φοροελαφρύνσεων ύψους 1 δισ. ευρώ που ανακοίνωσε στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Ακόμα πιο έντονες ήταν οι επιφυλάξεις που εκφράστηκαν από τους Ευρωπαίους για την απόδοση της ρύθμισης των 120 δόσεων την ώρα που η κυβέρνηση ετοιμάζεται να δώσει παράταση ενός μήνα για την ένταξη των οφειλετών σε αυτή καθώς και αλλαγές στο σύστημα των πάγιων ρυθμίσεων.
Δυο εβδομάδες πριν την κατάθεση του προσχεδίου του προϋπολογισμού του 2020 στη Βουλή το οικονομικό επιτελείο καλείται να ισορροπήσει στη λεπτή γραμμή της υλοποίησης των φοροελαφρύνσεων της Θεσσαλονίκης και της επίτευξης του στόχου 3,5% του ΑΕΠ του πρωτογενούς πλεονάσματος.
Τέλος σε ό,τι αφορά στον προϋπολογισμό του 2020, οι συζητήσεις κυβέρνησης και δανειστών συνεχίζονται σε τρεις κύριους άξονες:
- Την εισπρακτική απόδοση των 120 δόσεων και η θετική επίπτωση που μπορεί να έχει στον προϋπολογισμό του 2020 η φετινή υπέρβαση εσόδων από τον ΦΠΑ.
- Οι ελαφρύνσεις ύψους 1 -1,2 δισ. ευρώ που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ. Σύμφωνα με κυβερνητικό αξιωματούχο οι διαφορές εκτιμήσεων ανάμεσα στην ελληνική πλευρά και τους θεσμούς σχετικά με το δημοσιονομικό κόστος των μέτρων αυτών δεν είναι μεγάλες. Το οικονομικό επιτελείο θεωρεί ότι η μείωση των φορολογικών συντελεστών για τις επιχειρήσεις θα έχει μικρότερο κόστος, λόγω ευνοϊκών δευτερογενών επιπτώσεων στην ανάπτυξη.
- Πρόσθετες παρεμβάσεις «για το όποιο δυνητικό κενό εντοπίσουν οι θεσμοί» για το 2020. Όπως τόνισε ο κυβερνητικός αξιωματούχος, στα μέτρα αυτά δεν περιλαμβάνονται αυξήσεις φόρων ούτε περικοπές δαπανών, δηλαδή δεν πρόκειται για «δημοσιονομικά ισοδύναμα», αλλά για παρεμβάσεις που θα αποφέρουν πρόσθετα έσοδα, όπως η ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Ωστόσο, στα σχέδια αυτά δεν φαίνεται να περιλαμβάνεται η σύνδεση του αφορολογήτου ορίου με τις ηλεκτρονικές πληρωμές.
Τέλος να επισημανθεί ότι σήμερα ολοκληρώνεται ο κύκλος των συζητήσεων με τους θεσμούς και στο επίκεντρο αναμένεται να βρεθούν ενεργειακά θέματα, αποκρατικοποιήσεις, Δημόσια Διοίκηση.