Κατατέθηκε στη Βουλή προς ψήφιση, στο συζητούμενο νομοσχέδιο του υπ. Άμυνας για την αναβάθμιση των αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας, η τροπολογία με την οποία συνιστάται θέση Εθνικού Συντονιστή για την αντιμετώπιση και διαχείριση του μεταναστευτικού-προσφυγικού ζητήματος, "ο οποίος είναι μέλος της κυβέρνησης, υπαγόμενος απευθείας στον πρωθυπουργό".
Σύμφωνα με την τροπολογία, «με κοινή απόφαση του πρωθυπουργού και του κατά περίπτωση αρμόδιου υπουργού, μπορούν να ανατίθενται οι αρμοδιότητες του Εθνικού Συντονιστή και σε υφυπουργό».
Με την τροπολογία, που συνυπογράφουν οι υπουργοί Οικονομικών, Ανάπτυξης, Άμυνας, Προστασίας Πολίτη, Εσωτερικών και Ναυτιλίας, συνιστάται, επίσης, Ενιαίος Φορέας Επιτήρησης Συνόρων (ΕΝ.Φ.Ε.Σ.), που υπάγεται στον Εθνικό Συντονιστή και έχει ως αποστολή τον έλεγχο και την επιτήρηση των χερσαίων και θαλάσσιων συνόρων της Ελληνικής Επικράτειας.
Πως λειτουργεί
Ο ΕΝ.Φ.Ε.Σ. διοικείται από Ειδικό Επιτελείο, στο οποίο υπάγονται Επιχειρησιακές Διοικήσεις Συνόρων, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. Για τη στελέχωση του ΕΝΦΕΣ μπορεί να αποσπάται, με κοινή απόφαση του οικείου υπουργού και του Εθνικού Συντονιστή, πολιτικό και ένστολο προσωπικό των μνημονευόμενων υπουργείων, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης. Με όμοια απόφαση, διατίθενται από τα αρμόδια υπουργεία στον ΕΝ.Φ.Ε.Σ., επανδρωμένα ή μη, πλωτά, χερσαία και εναέρια μέσα, προς εκπλήρωση του σκοπού του.
Με την τροπολογία ορίζεται ότι η χρηματοδότηση του ΕΝ.Φ.Ε.Σ. υλοποιείται από τον κρατικό προϋπολογισμό και από κονδύλια των ταμείων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (E.E.). Επίσης, παρέχεται η εξουσιοδότηση για τη ρύθμιση, με ΚΥΑ, κάθε ειδικότερου ζητήματος σχετικά με την οργάνωση, τη διάρθρωση, τη στελέχωση και τη χρηματοδότηση του ανωτέρω φορέα.
Τι προβλέπει η τροπολογία
Με την ίδια τροπολογία, τροποποιείται – συμπληρώνεται το άρθρο 96 του ν.4368/20Ι6 σχετικά με τη διαχείριση της προσφυγικής κρίσης και συγκεκριμένα:
α. Προβλέπεται ότι μέχρι τις 30-6-2020, το Δημόσιο και λοιποί αρμόδιοι φορείς προβαίνουν στις απαραίτητες ενέργειες για την αντιμετώπιση της απρόβλεπτης αύξησης των προσφυγικών μεταναστευτικών ροών και της συνακόλουθης προσφυγικής – μεταναστευτικής κρίσης, κυρίως στους τομείς της μεταφοράς, διαμονής, σίτισης, καθαριότητας και υγειονομικής περίθαλψης των προσφύγων και μεταναστών.
Ειδικότερα, όλοι οι ανωτέρω φορείς (και όχι μόνο το υπουργείο Εθνικής ‘Αμυνας, όπως ισχύει) μπορούν, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης, να συνάπτουν συμβάσεις εκτέλεσης έργων, παροχής υπηρεσιών, προμήθειας αγαθών ή μισθώσεων για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που προκύπτουν από την αύξηση των μεταναστευτικών – προσφυγικών ροών, ιδίως σχετικά με την ίδρυση, κατασκευή, συντήρηση, μετατροπή και λειτουργία των Δομών Προσωρινής Υποδοχής και Φιλοξενίας προσφύγων και μεταναστών καθώς και των Προαναχωρησιακών Κέντρων Κράτησης Αλλοδαπών.
Ορίζεται ότι η διαδικασία σύναψης των ανωτέρω συμβάσεων μπορεί να διενεργείται (ανεξαρτήτως ποσού) κατόπιν διαπραγμάτευσης χωρίς δημοσίευση προκήρυξης διαγωνισμού, για την αντιμετώπιση της έκτακτης και απρόβλεπτης αύξησης των προσφυγικών μεταναστευτικών ροών, λαμβανομένων υπόψη και λόγων εθνικής ασφάλειας ή δημόσιας τάξης, οι οποίοι ειδικώς αιτιολογούνται.
Επαναλαμβάνεται ότι το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας μπορεί να διευθύνει και να συντονίζει σε συνεργασία με τις συναρμόδιες υπηρεσίες και αρχές, ζητήματα μεταφοράς, διαμονής, σίτισης και υγειονομικής περίθαλψης των προσφύγων και των μεταναστών.
β. Εξειδικεύεται ο τρόπος κάλυψης των σχετικών δαπανών για τις ανωτέρω δράσεις – δυνατότητα κάλυψης από τις πιστώσεις είτε του τακτικού προϋπολογισμού καθ’ υπέρβαση των εγγεγραμμένων πιστώσεων των υπουργείων είτε του συγχρηματοδοτούμενου σκέλους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.) είτε του εθνικού σκέλους του Π.Δ.Ε., καθ υπέρβαση του συνολικού ανώτατου ορίου δαπάνης του εθνικού σκέλους του Π.Δ.Ε.