Με 147 «ναι» και 100 «όχι» ψηφίστηκε επί της αρχής το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας »Συνέργειες Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, πειραματικά σχολεία, Γενικά Αρχεία του Κράτους και λοιπές διατάξεις».
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε πρόταση μομφής κατά του Παύλου Πολάκη και αποχώρησε. Υπέρ της κατάργησης του νομοσχεδίου για τη Παιδεία τάχθηκε η Φώφη Γεννηματά. Η πρόεδρος του Κινήματος Αλλαγής δήλωσε συγκεκριμένα: «Αποχωρήσαμε από τη συζήτηση του νομοσχεδίου Γαβρόγλου που δίνει τη χαριστική βολή στην εκπαίδευση. Απαξιώνει το Λύκειο, διαλύει την Τεχνολογική Εκπαίδευση, κάνει διαβλητό το εξεταστικό σύστημα και φοιτητές δύο ταχυτήτων. Δημιουργεί εξαρτημένους νέους, χωρίς εφόδια. Είναι επιλογή του ΣΥΡΙΖΑ να ζει ο ελληνικός λαός στην ανασφάλεια και στον φόβο. Αυτό το έκτρωμα, δεν διορθώνεται. Καταργείται. Η νέα γενιά μας αξίζει καλύτερα».
«Η Παιδεία είναι ένας τομέας που και στα πιο υποβαθμισμένα δημοκρατικά κράτη επιχειρείται μια συναίνεση», δήλωσε ο πρόεδρος της Ένωσης Κεντρώων, από το βήμα της Βουλής, στη συζήτηση του νομοσχεδίου για την Παιδεία και σημείωσε: «στην Παιδεία δεν πρέπει να υπάρχουν αιφνιδιασμοί και αλλαγές νόμων εν μέσω του έτους».
Ο κ. Λεβέντης κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι δείχνει σπουδή να λύσει «όλα αυτά που επί 4 χρόνια δεν άγγιξε καν», όπως είπε, και αναρωτήθηκε «τι είδους σπουδή είναι αυτή σε όλα τα ζητήματα και που αποβλέπει, δεν μπορώ να το αντιληφθώ».
Επιπλέον ο πρόεδρος της Ένωσης Κεντρώων αναφέρθηκε και στις τροπολογίες που «τρυπώνουν», όπως σημείωσε, μέσα στα νομοσχέδια λέγοντας ότι είναι εντελώς άσχετες και έτσι «εξευτελίζεται η βουλή». «Οι τροπολογίες όσο υπάρχουν υποβαθμίζεται η αξία και το κύρος της βουλής. Και η Δεξιά, διά της μεθόδου αυτής κυβέρνησε επί δεκαετίες απλά ο κ. Τσίπρας υποσχέθηκε έναν ηθικότερο τρόπο διακυβέρνησης» ανέφερε.
Απευθυνόμενος στον υπουργό Παιδείας Κ. Γαβρόγλου ο πρόεδρος της Ένωσης Κεντρώων ισχυρίστηκε ότι «όλες οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου είναι για πέταμα» και δήλωσε ότι και αυτό το νομοσχέδιο χρειαζόταν διάλογο με όλα τα κόμματα.
Τέλος, ο κ. Λεβέντης κατήγγειλε την κυβέρνηση για αποκλεισμό της Ένωσης Κεντρώων από τα κανάλια και για επαναφορά του δικομματισμού.
Την έντονη αντίδραση της αναπληρώτριας υπουργού Εξωτερικών, Σίας Αναγνωστοπούλου, προκάλεσαν οι αναφορές του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου της ΝΔ, Μάκη Βορίδη, για «εθνομηδενισμό» και «εξισωτισμό», κατά τη συζήτηση του νομοσχέδιου του υπουργείου Παιδείας.
«Ο κ. Βορίδης έδωσε τον πραγματικό αξιακό άξονα της ΝΔ. Για εμάς η αριστεία είναι όταν μπορεί να συνδέεται με τις μεγάλες μάζες της κοινωνίας και όχι να είναι απομονωμένη από όλη την κοινωνία. Δεν είναι εξισωτισμός η κυβέρνηση να φροντίζει για τη δημόσια παιδεία. Είναι υποχρέωση της να το κάνει», τόνισε η κ. Αναγνωστοπούλου χαρακτηρίζοντας παράλληλα απαράδεκτη την κατηγορία περί εθνομηδενισμού.
Παράλληλα, η κ. Αναγνωστοπούλου απάντησε και στην επίθεση που εξαπέλυσε ο κ. Βορίδη κατά του ΣΥΡΙΖΑ για την κατάθεση βουλευτικών τροπολογιών, κάνοντας λόγο για απαράδεκτες προεκλογικές ρουσφετολογικές λογικές.
«Για τη ΝΔ είναι αποδόμηση η δημιουργία ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, είναι ρουσφετολογία που ένας υπουργός πιέζεται από τους βουλευτές του να το κάνει, ενώ δεν είναι όταν ένας υπουργός, κυβέρνηση ή κόμμα, πιέζεται από επιχειρηματίες για να φτιάξει ιδιωτικά πανεπιστήμια», αντέτεινε η κ. Αναγνωστοπούλου.
«Η δημιουργία τμημάτων και σχολών στην περιφέρεια καλύπτει τις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών, είναι μοχλός ανάπτυξης. Δεν είναι κακό. Οι τοπικές κοινωνίες δεν αγκάλιασαν τα ΤΕΙ μόνο για τα σουβλάκια και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια», ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Ποιος είναι αυτός που υπονομεύει τη δημόσια εκπαίδευση και ποιος με στρατηγική και σχεδιασμό θέλει να της δώσει ώθηση; Διαφωνίες μπορεί να υπάρχουν αλλά η δική σας ιδεολογία είναι ισοπεδωτική. Εσείς θέλετε την ιδιωτική εκπαίδευση, ενώ εμείς τη δημόσια εκπαίδευση. Αυτή είναι η διαφορά μας», κατέληξε η κ. Αναγνωστοπούλου.
«Η κυβέρνηση αντιμετωπίζει τα πράγματα στοχευμένα, υλοποιώντας ένα συγκεκριμένο σχέδιο που υπηρετεί τα αξιακά προτάγματά της. Ο εξισωτισμός είναι η βασική αντίληψη στις παρεμβάσεις της κυβέρνησης. Εξαπολύει επίθεση στα ιδιωτικά σχολεία με το επιχείρημα της ταξικότητας απέναντι στο δικαίωμα της ελεύθερης επιλογής», είχε υποστηρίξει νωρίτερα ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ, Μάκης Βορίδης.
Μίλησε ακόμα για επίθεση του ΣΥΡΙΖΑ ενάντια στις θρησκευτικές αξίες, ενώ έντονη κριτική άσκησε και για τις τροπολογίες που κατέθεσαν βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και έγιναν δεκτές από τον υπουργό Παιδείας, κάνοντας λόγο για ικανοποίηση ρουσφετιών εκλογικής πελατείας.
«Για λόγους ιδεολογικούς και ορθολογικούς εκφράζουμε τη σταθερή μας αντίθεση σε αυτό το νομοσχέδιο», τόνισε ο κ. Βορίδης.
Από την πλευρά του, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ, Θανάσης Παφίλης, χαρακτήρισε την αντιπαράθεση ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ ως «ένα πολύ καλό πινγκ πονγκ που όμως δεν πείθει γιατί και τα δύο κόμματα είναι στο ίδιο τραπέζι της ΕΕ και του καπιταλισμού».
Παράλληλα, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι συνεχίζει στην ίδια ρότα της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, που έχει στόχο ένα φθηνό, ευέλικτο επιστημονικό προσωπικό και θέλει ένα εκπαιδευτικό σύστημα να είναι παραδομένο ολοκληρωτικά στην καπιταλιστική ανάπτυξη.
Ο κ. Παφίλης κατηγόρησε τόσο το ΣΥΡΙΖΑ όσο και τη ΝΔ ότι είναι κατά της δημόσιας εκπαίδευσης, ενώ σχολιάζοντας τις αναφορές της κ. Αναγνωστοπούλου περί ενίσχυσης της δωρεάν δημόσιας εκπαίδευσης σημείωσε ότι ζει σε άλλη χώρα.
«Μια λαϊκή οικογένεια είναι αναγκασμένη να πληρώνει φροντιστήρια για ξένη γλώσσα, άθλημα, μουσικό όργανο. Τα φροντιστήρια ξεκινάνε από το δημοτικό. Συνεχώς πληρώνει από την τσέπη της. Στα πανεπιστήμια δεν υπάρχουν φοιτητικές εστίες, βιβλία. Πληρώνει για τα ΙΕΚ, τα μεταπτυχιακά. Ντροπή, λίγη σεμνότητα δεν βλάπτει», ανέφερε ο κ. Παφίλης και υποστήριξε ότι με το νέο σύστημα εξετάσεων αυξάνεται η ύλη στη Β’ Λυκείου και φορτώνονται με περισσότερες εξετάσεις τα παιδιά στα σχολεία.
Ο κ. Παφίλης υπεραμύνθηκε των τροπολογιών που κατέθεσε το ΚΚΕ καλώντας τον υπουργό Παιδείας να τις κάνει δεκτές, όπως η δυνατότητα να κατοχυρώνονται μαθήματα εξετάσεων ώστε να μην τα δίνει την επόμενη χρονιά.
«Αυτό θα βοηθήσει τις λαϊκές οικογένειες να σπουδάσουν τα παιδιά τους. Γιατί αυτά τα παιδιά αφορά και όχι τους γονείς που μπορεί να τα στέλνουν στο Χάρβαρντ και σε άλλα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Λέτε για ισότητα όταν αυτά τα παιδιά καταδικάζονται να κυνηγάνε άπιαστα όνειρα, όταν άλλοι τα έχουν πριν γεννηθούν», υπογράμμισε ο κ. Παφίλης.