Κατά πλειοψηφία υπερψηφίσθηκε στην Βουλή επί της αρχής, των άρθρων και στο σύνολο, το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων καθώς και οι οκτώ υπουργικές τροπολογίες που κατατέθηκαν σε αυτό.
Επί της αρχής, υπέρ του νομοσχεδίου με τίτλο «λήψη συμπληρωματικών μέτρων για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/1150 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιουνίου 2019 για την προώθηση της δίκαιης μεταχείρισης και της διαφάνειας για τους επιχειρηματικούς χρήστες επιγραμμικών υπηρεσιών διαμεσολάβησης (L 186), ρυθμίσεις για τη Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς, την Επιτροπή Ανταγωνισμού, τη λειτουργία της αγοράς και λοιπές διατάξεις» ψήφισαν η ΝΔ και το ΚΙΝΑΛ ενώ κατά ψήφισαν ο ΣΥΡΙΖΑ, το ΚΚΕ, η Ελληνική Λύση και το ΜέΡΑ 25.
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο που υπερψηφίστηκε στη Βουλή
Ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νίκος Παπαθανάσης, κλείνοντας την συζήτηση, αρχικά αναφέρθηκε και αυτός στην ημέρα της επετείου του Πολυτεχνείου, τονίζοντας ότι τα μηνύματα αυτής της εξέγερσης είναι και σήμερα επίκαιρα με τους πολίτες να δίνουν το παρόν απέναντι «σε ένα πόλεμο, με ένα αόρατο εχθρό, την πανδημία. Οι σημερινοί αγωνιστές, είπε είναι οι γιατροί, οι νοσηλευτές και οι νοσηλεύτριες, οι καθαρίστριες, τα μέλη της ΕΜΑΚ». Πρέπει, τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός, «να σεβαστούμε την υγεία και την ζωή με κάθε τρόπο. Είναι μέλημα και υποχρέωση της Πολιτείας να παρέχει και να έχει όλα εκείνα τα εργαλεία και το ανθρώπινο δυναμικό, για να απαντήσει σε αυτήν την έξαρση της πανδημίας. Και το μέλημα αυτό, πρέπει να εκτείνεται σε όλες στις δραστηριότητες του κράτους».
Click4more: Μείωση ασφαλιστικών εισφορών και… όχι μόνο – Όλα όσα προβλέπει το νομοσχέδιο
Επί του νομοσχεδίου, ο αναπληρωτής υπουργός υπογράμμισε πως «εξυπηρετεί τις νέες αναγκαιότητες της αγοράς που έχουν δημιουργηθεί, καθώς το ηλεκτρονικό εμπόριο αυξήθηκε κατά την πρώτη φάση της πανδημίας. Οι καταναλωτές, στο πρώτο lockdown εξοικειώθηκαν με τις ηλεκτρονικές παραγγελίες και αγορές και προσκολλήθηκαν σε αυτές. Το κράτος έχει την υποχρέωση να δει την αγορά αυτή και τον τρόπο λειτουργίας της». Έτσι, εξήγησε ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, αυτό που σήμερα θεσπίζουμε, είναι η εναρμόνιση του ελληνικού Δικαίου με τον Κανονισμό 1150/19, που στόχο έχει να αντιμετωπίσει αθέμιτες πρακτικές μεταξύ των εμπόρων και των επιχειρηματικών χρηστών, όπως είναι η αναιτιολόγητη αλλαγή στους διαδικτυακούς όρους και προϋποθέσεις.
Αυτό που επιδιώκουμε, τόνισε ο Ν. Παπαθανάσης, «είναι να υπάρχει ένα ξεκάθαρο πλαίσιο όπου θα καταρτίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις δραστηριοποίησης των παρόχων και αυτό γίνεται μέσα από τους τρείς πυλώνες του νομοσχεδίου που είναι: η δυνατότητα έγερσης συλλογικής αγωγής, η δημιουργία του μητρώου των ενώσεων των επιχειρηματικών χρηστών και των δημόσιων χρηστών καθώς και της εποπτείας που θα γίνεται μέσα από την ενδυνάμωση της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ), με διαφανή, σύγχρονο και αποτελεσματικό τρόπο».
Οι ερωτήσεις του ΚΙΝΑΛ
Απαντώντας σε ερωτήσεις που έθεσε ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ, Μιχάλης Κατρίνης, σχετικά με την αποτελεσματικότητα της ΔΙΜΕΑ, ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης ανέφερε ότι πριν τον Κανονισμό, προϋπήρχε πράγματι ένα συντονιστικό όργανο εποπτείας του ηλεκτρονικού εμπορίου, αλλά αυτό υπολειτουργούσε. Με την ΔΙΜΕΑ, είπε, που είναι ένα δημόσιο όργανο πιο αποτελεσματικό και σύγχρονο, έχουμε πολλαπλάσιους ελέγχους. Ήδη μέσα σε πέντε μήνες έχουν γίνει 40.000 έλεγχοι, άρα θα επιτευχθεί το όριο των 200.000 ελέγχων ετησίως, που θεωρείται ένας ικανοποιητικός αριθμός.
Ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Ν. Παπαθανάσης, αναφέρθηκε και στις διατάξεις του νομοσχεδίου όπου παρέχουν την δυνατότητα σε μικρές πόλεις και κωμοπόλεις κάτω των 5.000 κατοίκων, να λειτουργούν προαιρετικά τις Κυριακές μικρές εμπορικές επιχειρήσεις με στόχο την απρόκοπη διάθεση αγαθών, αλλά και την διατηρήρηση των θέσεων εργασίας.
Ο κ. Παπαθάνσης, επίσης, σχολίασε τη διάταξη της τροπολογίας που αφορά την πάταξη φαινομένων αισχροκέρδειας από όσους προχωρήσουν σε ανατιμήσεις εκμεταλλευόμενοι το κλείσιμο των καταστημάτων για την αντιμετώπιση της διασποράς του κορονοΐού, λέγοντας πως «για πρώτη φορά νομοθετείται στην ελληνική πραγματικότητα η εποπτεία επί του ποσοστού κέρδους». Πρόκειται για ένα μέτρο που «λειτούργησε καταπληκτικά τον περασμένο Μάρτιο, όταν είχαμε μια μεγάλη ζήτηση στα είδη πρώτης ανάγκης. Ο ελεγκτικός μηχανισμός – παρά τις γκρίνιες που υπήρξαν τότε, διότι μπαίναμε μέσα στα καταστήματα και ελέγχαμε τα τιμολόγια και επιβάλλαμε πολλά πρόστιμα – φρέναρε την οποιαδήποτε αυξητική τάση υπήρξε από μερικούς» σημείωσε ο αν. υπουργός, και θύμισε ότι τότε «μπήκαν πρόστιμα σε πολλούς, ακόμα και σε εταιρείες πώλησης καυσίμων σε όλη την Ελλάδα».
Η πλευρά ΣΥΡΙΖΑ
Απαντώντας στην κριτική του εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ, Χάρη Μαμουλάκη, ότι με τις διατάξεις του νομοσχεδίου που αφορούν την Επιτροπή Ανταγωνισμού, δίνεται η αίσθηση ότι η κυβέρνηση προσπαθεί ελέγξει την Αρχή, ο αναπληρωτής υπουργός του είπε πως κάτι τέτοιο «είναι έξω από το dna αυτού του κόμματος, των υπουργών του και της κυβέρνησης, άρα μακριά από εμάς αυτές οι σκέψεις…».
Έντονες ήταν οι αντιδράσεις του ΣΥΡΙΖΑ και του ΚΙΝΑΛ στην απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνη Γεωργιάδη, να μην κάνει αποδεκτή καμία βουλευτική τροπολογία.
Click4more: Ανεβαίνει ο λογαριασμός για την στήριξη της οικονομίας – Μέτρα τουλάχιστον μέχρι τον Μάιο
Ο τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ Ανδρέας Ξανθός υποστήριξε την τροπολογία που κατέθεσε η κοινοβουλευτική ομάδα της αξιωματικής αντιπολίτευσης, για την θεσμοθέτηση της δημοσιοποίησης των πρακτικών της επιτροπής εμπειρογνωμόνων του υπουργείου Υγείας. Ανέφερε πως οι εισηγήσεις αυτές παίζουν έναν κομβικό ρόλο στα μέτρα που λαμβάνονται αυτή τη περίοδο στη χώρα και επηρεάζουν την καθημερινότητα των ανθρώπων, τη λειτουργία της οικονομίας και της κοινωνίας. Θεωρούμε – είπε ο κ. Ξανθός – ότι όταν υπάρχουν μείζονες κρίσεις δημόσιας υγείας, το πρώτο που χρειάζεται είναι να υπάρχει κλίμα διαφάνειας, τεκμηριωμένης και επιστημονικής ενημέρωσης, έγκυρης, ανοιχτής πρόσβασης όλων στα πραγματικά δεδομένα. Να προβλέπεται η δημόσια παρουσίαση των αποφάσεών της επιτροπής, των επιδημιολογικών δεδομένων που έχουν οι επιστήμονες, αλλά και να υπάρχουν θεσμικές δικλείδες ασφαλείας στη λειτουργία της επιτροπής, όπως για παράδειγμα να υπάρχει δήλωση σύγκρουσης συμφερόντων.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ, Μιχάλης Κατρίνης, και ο γραμματέας της κοινοβουλευτικής ομάδας Βασίλης Κεγκέρογλου, διαμαρτυρήθηκαν γιατί ο υπουργός δεν έκανε δεκτή την τροπολογία του ΚΙΝΑΛ σχετικά με την εφαρμογή, στο νομό του Ηρακλείου, όλων των μέτρων και των αποφάσεων που ελήφθησαν για την Καρδίτσα και τις περιοχές που χτύπησε ο Ιανός.