Παρασκευή, 22 Νοε.
20oC Αθήνα

Ο φωτογράφος Αρά Γκιουλέρ στο Μουσείο Μπενάκη

Ο φωτογράφος Αρά Γκιουλέρ στο Μουσείο Μπενάκη

 Ο θρυλικός Τουρκοαρμένιος φωτογράφος Αρά Γκιουλέρ, θα παρουσιάσει έργα του με θέμα την Κωνσταντινούπολη στο Μουσείο Μπενάκη.

Μια σπουδαία γνωριμία “συστήνει” σήμερα στους Ελληνες, το Μουσείο Μπενάκη: τον θρυλικό Τουρκοαρμένιο φωτογράφο Αρά Γκιουλέρ. Και συγκεκριμένα, τη δική του Κωνσταντινούπολη, της δεκατείας του ’50 και του ’60, με τους ανθρώπους του μόχθου.Τα σοκάκια, τους ψαράδες του Βόσπορου, τους χαμάληδες, τα καπηλειά τους, τους οίκους ανοχής, τους “φτωχοδιάβολους”, γυναίκες με τη μαντίλα, να προσεύχονται στα μουσουλμανικά τεμένη της Πόλης. 

Αυτοί έρχονται σε πρώτο πλάνο για να δικαιώσουν, μετά τόσα χρόνια την επιλογή του, να “απαθανατίζει την άσχημη εικόνα της Πόλης”, όπως τον είχαν κατηγορήσει εκείνη την εποχή στην Τουρκία.

Ο Αρά Γκιουλέρ, παρών σήμερα στο Μουσείο Μπενάκη, έδωσε τη δική του ερμηνεία για το έργο του. Υπήρξε πάντα μάστορας του φωτοειδησειογραφικού ρεπορτάζ, ο πρώτος ανταποκριτής του “Life” στην Εγγύς Ανατολή, χρισμένος αργότερα ένας από τους καλύτερους φωτογράφους στον κόσμο, με πολλές διακρίσεις και εκθέσεις διεθνώς.

“Τι είναι και τι δεν είναι η φωτογραφία για μένα, ακόμα δεν το ξέρω”, λέει ο Γκιουλέρ. 

“Μοιάζει πολύ με τέχνη αλλά δεν είναι. Και δεν είναι, γιατί δεν έχει να κάνει με το φαντασιακό -για παράδειγμα του κινηματογράφου-, αλλά με την ίδια τη ζωή. Η μηχανή μου δεν ψεύδεται όπως η κάμερα του κινηματογράφου. Είναι οπτική ιστοριογραφία. Οι φωτογραφίες θα μείνουν στην ιστορία, θα τις βλέπουν οι μελλοντικές γενιές και δεν θα μπορούν να διαστρεβλώσουν το παρελθόν”, διαβεβαίωσε ο γενειοφόρος, ασπρομάλλης πια Γκιουλέρ, σήμερα στο Μουσείο Μπενάκη, με μια ενέργεια απίστευτη, πάντα σε ετοιμότητα και με μια φωτογραφική μηχανή, περασμένη στο λαιμό του.

Η έκθεση, εγκαινιάζεται απόψε από τον υπουργό Πολιτισμού και Τουρισμού, Παύλο Γερουλάνο. Την επιμελήθηκε ο Χασάν Σεμπεσίογλου, που βρέθηκε στη δύσκολη θέση, όπως είπε, να επιλέξει ανάμεσα στις 1 εκατ. φωτογραφίες του Αρά Γκιουλέρ για την Κωνσταντινούπολη και τα 25 φωτογραφικά λευκώματά του ανά τον κόσμο. Διάλεξε τελικά, μαζί με την υπεύθυνη του φωτογραφικού αρχείου του Μουσείου Μπενάκη, Φανή Κωνσταντίου, 85 μαυρόασπρες φωτογραφίες.

Εκτός από τη έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη, εκδόθηκε επίσης το πρώτο στη χώρα μας φωτογραφικό λεύκωμα του Αρά Γκιουλέρ (εκδόσεις Ολκός). Ένα λεύκωμα χωρίς μνήμες ελληνισμού της Πόλης, αλλά σφαιρικότερο για την Κωνσταντινοπολη, μεταξύ Ανατολής και Δύσης, παράδοσης και νεωτερικότητας, είπε σήμερα η εκδότρια, Ειρήνη Λούβρου.
   

Πολιτισμός Τελευταίες ειδήσεις

Σχολιάστε