Το newsit.gr μίλησε με τον Βασίλη Χρυσανθακόπουλοσε ένα από τα εργαστήρια ρομποτικής που κάνει στα Public
Πώς ξεκίνησες να ασχολείσαι με τα LEGO;
Η πρώτη μου επαφή διαρκείας με τα LEGO ξεκινάει στις αρχές της δεκαετίας του ’70, ως παιδί, και διατηρείται άρρηκτη ως τα δεκαπέντε μου χρόνια. Στα 30 μου επιστρέφω ξανά σε αυτά, ψάχνοντας αρχικά ένα χόμπι, που θα εκτονώσει την καθημερινή πίεση της δουλειάς, το οποίο σύντομα μετασχηματίζεται σε βασικό μέσο έκφρασης στις αναζητήσεις μου. Πολύ γρήγορα, οι στατικές κατασκευές μου αρχίζουν να αποκτούν κίνηση, φως και ήχο. Οι “μηχανές” μου αποκτούν μια σχεδόν ποιητική επανάληψη και αρμονία. Είχα, άθελά μου, εισχωρήσει στον κόσμο της κινητικής τέχνης. Η φωτογραφία παύει να είναι αρκετή για να αποτυπώσει το αποτέλεσμα και μαζί με τα γρανάζια, τα μοτέρ και τα LED εισάγω στο όλο τελετουργικό και την τεχνική του video. Η πολυπλοκότητα αλλά και η απόλαυση του αποτελέσματος αυξάνεται μέσα από διαρκείς αναζητήσεις και μερικά χρόνια αργότερα η Άννα, η γυναίκα μου, επιβραβεύει το δημιουργικό μου πάθος, χαρίζοντάς μου το πρώτο σετ ρομποτικής LEGO MINDSTORMS. Ένα video μου στο YouTube γίνεται viral σε μια νύχτα και η αφορμή να έρθω σε επαφή με άλλους σχεδιαστές στον κόσμο αλλά και με τον τότε LEGO MINDSTORMS Marketing Manager, Steven Canvin, ο οποίος με προσκαλεί στη δημιουργική του ομάδα, τους LEGO MINDSTORMS Community Partners. Από τότε, είναι σαν κάθε μέρα να ξεκινάω με τα LEGO! Άρχισα να ταξιδεύω με το LEGO MINDSTORMS Team σε όλο τον κόσμο, να σχεδιάζω για τη LEGO νέα μοντέλα και διαδραστικές δραστηριότητες για μεγάλα events, να διδάσκω σε after-schools και σε πανεπιστήμια και συνεχίζω μέχρι σήμερα να δημιουργώ STEAM μαγεία με το LEGO MINDSTORMS Team αλλά και με τον δικό μου εκπαιδευτικό οργανισμό, την blast [build and learn art • science • technology].
Ποια είναι η σχέση μεταξύ LEGO και ρομποτικής;
Το LEGO Group διαπίστωσε πολύ σύντομα την εκπαιδευτική δυναμική και αξία των προϊόντων του και, πολύ πρίν από όλους, άρχισε να τα συνδέει με την τεχνολογία. Έρχεται σε στενή συνεργασία με το MIT (Massachusetts Institute of Technology) Media Lab από το 1985, ακριβώς μετά την ίδρυσή του από τον Ελληνοαμερικάνο αρχιτέκτονα Nicholas Negroponte. Ήδη, από το 1986, δημιουργεί το πρώτο LEGO προϊόν που ελέγχεται από υπολογιστές, ενώ το 1988 η LEGO και το ΜΙΤ λανσάρουν την εκπαιδευτική γλώσσα προγραμματισμού LEGO TC Logo για τον έλεγχο “ρομποτικών” κατασκευών με τουβλάκια LEGO. Την ίδια χρονιά, ξεκινούν εντατικά την έρευνα για τη δημιουργία της πρώτης πλατφόρμας εκπαιδευτικής ρομποτικής. Δέκα χρόνια μετά, το 1998, γεννιούνται τα LEGO MINDSTORMS!
Τι είναι τα LEGO MINDSTORMS;
18 χρόνια μετά από την πρώτη τους κυκλοφορία, τα LEGO MINDSTORMS αποτελούν παγκοσμίως την απόλυτη πλατφόρμα εκπαιδευτικής ρομποτικής. Το πιο πρόσφατο σετ, LEGO MINDSTORMS EV3, που μπορούμε να βρούμε σε όλα τα καταστήματα Public και που χρησιμοποιούμε στα εργαστήρια STEAM των Public με την blast, δίνει απεριόριστες δυνατότητες πειραματισμού και ελέγχου. Πέρα από μία ευρύτατη γκάμα ρομπότ που μπορεί κάποιος να κατασκευάσει και να προγραμματίσει ακολουθώντας τις επίσημες LEGO οδηγίες, η πλατφόρμα συνοδεύεται από όλο τον απαραίτητο ηλεκτρονικό (εγκέφαλος, μοτέρ, αισθητήρες, καλώδια) και μηχανολογικό (δομικά στοιχεία, γρανάζια, άξονες) εξοπλισμό, προκειμένου μικροί και μεγάλοι να φέρουν στη ζωή τα δικά τους ρομπότ. Όσο για τον έλεγχο, αυτός υποστηρίζεται από όλες τις υπολογιστικές πλατφόρμες (Windows, MacOS, Android, iOS) και από πληθώρα επίσημων και third-party εφαρμογών και προγραμμάτων.
Τι χρειάζεται κάποιος για να ξεκινήσει να ασχολείται με τα MINDSTORMS;
Πολύ εύκολα θα έλεγα ότι ένας στόχος, λίγη φαντασία και ένα σετ LEGO MINDSTORMS EV3 είναι αρκετά για να αρχίσεις να δημιουργείς, αλλά η απάντηση σε αυτό το ερώτημα εξαρτάται και από την ηλικία. Επιγραμματικά, τα μικρότερα παιδιά χρειάζονται καθοδήγηση και ενθάρρυνση, ενώ οι μεγαλύτεροι πρέπει να ξεκλειδώσουν τη φαντασία τους. Νομίζω ότι μία πολύ δυνατή αίσθηση του τι ακριβώς χρειάζεται κάποιος για να ξεκινήσει αλλά και για να κάνει το επόμενο βήμα με τα LEGO MINDSTORMS EV3 λαμβάνουν όλοι οι συμμετέχοντες, είτε είναι παιδιά, γονείς ή περαστικοί, στα εργαστήρια STEAM των Public κάθε Παρασκευή στο The Mall Athens.
Τι προσφέρει, πέρα φυσικά από την κατασκευή, η ρομποτική στα παιδιά;
Στα εκπαιδευτικά προγράμματα STEAM (Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics) της blast, η ρομποτική, όπως και η αρχιτεκτονική με LEGO, αποτελούν το μέσο, το εργαλείο και όχι τον αυτοσκοπό. Ασφαλώς, μέσα από ένα σωστά δομημένο και ορθά εκτελεσμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, τα παιδιά θα μάθουν να συνθέτουν τις ιδέες τους, να κατασκευάζουν και να προγραμματίζουν, αλλά η ουσία κρύβεται στην ανακάλυψη! Ως μέσο εκπαιδευτικής μεθοδολογίας STEAM, η ρομποτική βοηθά τα παιδιά να πειραματιστούν και να ανακαλύψουν, όχι μόνο έννοιες της φυσικής, της τέχνης ή των μαθηματικών αλλά και τον ίδιο τους τον εαυτό.
Τελικά τα LEGO είναι παιχνίδι και είναι μόνο για παιδιά;
Νομίζω την απάντηση τη δίνει ο καθένας από εμάς τους μεγαλύτερους με το που βρεθούμε σε έναν χώρο με τουβλάκια LEGO. Είναι ίσως το πιο μαγικό μέσο έκφρασης, πειραματισμού, ανακαλύψης και δημιουργίας που μπορώ να σκεφτώ, ανεξάρτητα από την ηλικία ή το φύλο.
Θεωρείτε πως υπάρχουν οι χώροι για να αναπτυχθεί στην Ελλάδα η ρομποτική;
Η ρομποτική αναμφισβήτητα κατακτά το παρόν και αποτελεί το μέλλον παγκοσμίως. Νομίζω ότι στην Ελλάδα άμεση προτεραιότητα αποτελεί το να δημιουργούμε διαρκώς περισσότερο χώρο για τα δημιουργικά μυαλά. Οι νέοι, τα δικά μας παιδιά, έχουν τεράστιες δημιουργικές δυνατότητες. Αν συμβάλει ο καθένας από εμάς και όλοι μαζί στο να έχουν τα κατάλληλα ερεθίσματα και ευκαιρίες, τότε θα υπάρξει χώρος, όχι απλά για να αναπτυχθεί η ρομποτική αλλά και για να γεννηθούν ιδέες και υλοποιήσεις που θα οδηγήσουν την εξέλιξή της σε παγκόσμιο επίπεδο.
H ώθηση των παιδιών προς τον πειραματισμό, την ανακάλυψη και τη δημιουργία, μέσα από τα κατάλληλα ερεθίσματα και εφόδια, αποτελούν κοινό κορμό της φιλοσοφίας και του οράματος των Public, με την τεράστια αλλά προσεκτικά επιλεγμένη βεντάλια εκπαιδευτικών παιχνιδιών STEAM, και της blast, με τα αναγνωρισμένα για τη μοναδική τους ποιότητα εκπαιδευτικά προγραμμάτα blast robotics design και blast architecture. Τα εργαστήρια STEAM των Public με την blast αποτελούν μια εξαιρετική πρωτοβουλία και στοχεύουν στο μέλλον των παιδιών, ώστε να πετύχουν το ξεχωριστό και διαφορετικό.
Πώς μπορεί κάποιος να μάθει περισσότερα για την ρομποτική και τα LEGO MINDSTORMS;
Η απόλυτη συνταγή, κατά τη δική μου άποψη, είναι να συμμετάσχει σε ένα από τα εργαστήρια STEAM των Public με την blast και στη συνέχεια να ζήσει την ολοκληρωμένη εμπειρία των προγραμμάτων της blast στο moraitis blast lab. Το moraitis blast lab είναι ένας εκπαιδευτικός πολυχώρος που σχεδιάστηκε από την blast και βρίσκεται στις εγκαταστάσεις της Σχολής Μωραΐτη στο Ψυχικό. Είναι ένας χώρος ζωντανός, ανοιχτός σε μαθητές από όλα τα σχολεία και εξοπλισμένος με τεράστια ποικιλία εκπαιδευτικού και τεχνολογικού υλικού.
Πώς πάνε τα εργαστήρια ρομποτικής στα Public μέχρι στιγμής; Ποιες είναι οι εντυπώσεις σου;
Τα εργαστήρια STEAM των Public με την blast αποτελούν μία καταπληκτική ευκαιρία για τα παιδιά, αλλά και τους γονείς τους που τα συνοδεύουν, να γευτούν την μαγεία της εκπαιδευτικής φιλοσοφίας και των παιχνιδιών STEAM. Ήδη ολοκληρώσαμε τέσσερα εργαστήρια blast robotics design και blast architecture με απόλυτη επιτυχία και συνεχίζουμε ακόμα πιο δυναμικά, στην καρδιά του The Mall Athens, μπροστά στο κατάστημα των Public! Είναι εκπληκτικό το feedback που παίρνουμε από τους γονείς με το πέρας του κάθε session! Τους κάνει ιδιαίτερη εντύπωση το πόσα πράγματα μπορούν τα παιδιά να δημιουργήσουν και να μάθουν, παίζοντας και διασκεδάζοντας ταυτόχρονα, μέσα σε ένα μόνο δίωρο! Είναι χαρακτηριστικό ότι για τα περισσότερα παιδιά είναι η πρώτη τους επαφή με τη ρομποτική ή την αρχιτεκτονική. Χωρίς να γνωρίζονται καν μεταξύ τους, καταφέρνουν να συνεργαστούν και να πετύχουν ένα εκπληκτικό αποτέλεσμα, τόσο για τα ίδια τα παιδιά όσο και για εμάς, και αυτή είναι η μεγαλύτερη επιβράβευση της δουλειάς που κάνουμε!