Παρασκευή, 22 Νοε.
14oC Αθήνα

Ευρωεκλογές: Έρευνα της Κομισιόν σε Facebook και Instagram κατά της παραπληροφόρησης

Ευρωεκλογές: Έρευνα της Κομισιόν σε Facebook και Instagram κατά της παραπληροφόρησης
Φωτογραφία αρχείου ΑΠΕ-ΜΠΕ

Facebook και Instagram υπόκεινται σε έρευνες της ΕΕ για πιθανές παραβιάσεις των κανόνων τροποποίησης περιεχομένου ενόψει των ευρωεκλογών του Ιουνίου. 

Συγκεκριμένα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε έρευνα κατά των κοινωνικών δικτύων Facebook και Instagram για τα οποία υπάρχουν υποψίες ότι δεν τηρούν την υποχρεώσεις τους στην αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης ενόψει των ευρωεκλογών του Ιουνίου.

Την ίδια ώρα εκφράζονται ανησυχίες για ενδεχόμενη χειραγώγηση της κοινής γνώμης από την Ρωσία.

«Η Κομισιόν έχει θέσει σε λειτουργία εργαλεία για την προστασία των ευρωπαίων πολιτών από την παραπληροφόρηση και της χειραγώγηση των πληροφοριών από τρίτες χώρες», δήλωσε η πρόεδρος Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.

«Όταν υπάρχουν υποψίες για παραβίαση των κανόνων, αναλαμβάνουμε δράση. Αυτό συμβαίνει πάντα, αλλά ιδιαιτέρως σε περίοδο εκλογών».

Σύμφωνα με δημοσίευμα του Politico, οι έρευνες είναι πιθανό να στοχεύσουν σε μια σειρά θεμάτων, συμπεριλαμβανομένου του χειρισμού των διαφημίσεων από το Meta, ιδίως των πολιτικών διαφημίσεων, για να εξεταστούν πιθανές παραβιάσεις του νόμου για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA).

Σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα αυτόν τον μήνα ευδοκιμεί στο Facebook μια ρωσική εκστρατεία για τον επηρεασμό του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου τον Ιούνιο προωθώντας αφηγήσεις υπέρ του Κρεμλίνου με διαφημίσεις που αγοράζονται μέσω ψεύτικων λογαριασμών.

Πλατφόρμες όπως το Facebook κλήθηκαν να διασφαλίσουν ότι οι πολιτικές διαφημίσεις και τα AI deepfakes επισημαίνονται σαφώς στο πλαίσιο της DSA ενόψει των ευρωεκλογών.

Έχουν ήδη ξεκινήσει δύο έρευνες κατά του TikTok

Πρόκειται για την πέμπτη επίσημη έρευνα που διεξάγεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο του νέου κανονισμού για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA), ο οποίος ετέθη σε ισχύ τον περασμένο χρόνο για την αντιμετώπιση του παράνομου online περιεχομένου και προϊόντων.

Η Κομισιόν έχει ήδη ξεκινήσει δύο έρευνες κατά του TikTok. Στο πλαίσιο της μίας από τις δύο έρευνες, η θυγατρική της κινεζικής ByteDance αναγκάσθηκε να διακόψει την περασμένη εβδομάδα την νέα εφαρμογή Lite που ανταμείψει τους χρήστες για τον χρόνο που περνούν μπροστά στην οθόνη, πράγμα που θεωρείται ότι δημιουργεί κινδύνους εθισμού στους νέους.

Στις αρχές Μαρτίου, κινήθηκε διαδικασία κατά της AliExpress, θυγατρικής της Alibaba, λόγω υποψιών ότι δεν λαμβάνει αρκετά μέτρα κατά της πώλησης επικίνδυνων προϊόντων όπως τα πλαστά φάρμακα.

Η πρώτη επίσημη έρευνα αφορούσε επίσης κινδύνους που συνδέονται με την παραπληροφόρηση. Ξεκίνησε στις 18 Δεκεμβρίου κατά του Χ (πρώην Twitter) για παραλείψεις σχετικές με τον έλεγχο περιεχομένου και την διαφάνεια.

Ο κανονισμός για τις ψηφιακές υπηρεσίες εφαρμόζεται από το τέλος του Αυγούστου στις μεγαλύτερες ψηφιακές πλατφόρμες όπως το X, TikTok, οι μεγάλες πλατφόρμες της Meta (Facebook, Instagram), στην Apple, την Google, την Microsoft και την Amazon.

Συνολικά, 23 μεγάλοι παράγοντες του Ίντερνετ, ανάμεσά τους τρεις πορνογραφικές ιστοσελίδες (Pornhub, Stripchat και XVideos), έχουν τεθεί υπό άμεση παρακολούθηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Οι παραβάτες υποχρεούνται να πληρώσουν πρόστιμα που φθάνουν μέχρι και το 6% του ετήσιου κύκλου εργασιών τους, αλλά προβλέπεται έως και η απαγόρευση λειτουργίας τους στην Ευρώπη σε περιπτώσεις σοβαρών και επανειλημμένων παραβιάσεων των ευρωπαϊκών κανόνων.

Πληροφορίες από Politico, AFP, ΑΠΕ-ΜΠΕ 

 

Τελευταίες ειδήσεις