Η πρόκληση των πλαστών και παραπλανητικών ειδήσεων ήρθε στο προσκήνιο με αφορμή τις πρόσφατες προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ.
Το Facebook είχε δεχθεί σφοδρές επικρίσεις αφού φέρεται πως επέτρεψε τη διασπορά στην πλατφόρμα του παραπλανητικών ειδήσεων κάτι που ενδεχομένως επηρέασε το αποτέλεσμα τον προεδρικών εκλογών, αναφέρει σε δημοσίευμά της η βρετανική εφημερίδα The Guardian. Ο διευθύνων σύμβουλος και ιδρυτής του Facebook Μαρκ Ζούκερμπεργκ έχει επανειλημμένα αρνηθεί τις κατηγορίες.
Καθώς οι πιέσεις κατά του Ζούκερμπεργκ και του Facebook εντείνονται, η υπηρεσία κοινωνικής δικτύωσης είχε υποσχεθεί ότι θα λάβει περισσότερα μέτρα προκειμένου να εξαλείψει τις παραπλανητικές ειδήσεις, μία κίνηση στην οποία έχει ήδη προβεί η Google, μπλοκάροντας τις ψεύτικους διαδικτυακούς ιστότοπους ειδήσεων από το διαφημιστικό του δίκτυο.
Ωστόσο, παρά τις υποσχέσεις, το Facebook είναι απίθανο να εξετάσει την πληθώρα επιλογών που έχει για το συγκεκριμένο ζήτημα, επειδή απλά να κίνητρα για να κάνει κάτι τέτοιο είναι ελάχιστα, υποστηρίζουν ειδικοί.
«Παρά το γεγονός ότι ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ είναι πολύ ευγενικός σχετικά με το ζήτημα, δεν υπάρχει περίπτωση το Facebook να σταματήσει να εμποδίζει τους ανθρώπους από το να μοιράζονται ό,τι περιεχόμενο θέλουν να μοιραστούν στην πλατφόρμα. Ούτως ή άλλως αυτή είναι και η βασική ιδέα της ιστοσελίδας», δήλωσε στην Guardian ο συγγραφέας και καθηγητής Κλέι Σίρκι, ο οποίος ασχολείται με τη μελέτη των κοινωνικών δικτύων.
Όπως αναφέρει στο δημοσίευμά της η Guardian, το επιχειρηματικό μοντέλο του Facebook βασίζεται στο πόσες φορές πατούν οι χρήστες κάποιον σύνδεσμο, το διαμοιρασμό και την ασχολία τους με το περιεχόμενο που ανεβαίνει στην υπηρεσία -φωτογραφίες, απόψεις, νέα και κουτσομπολιά- ανεξάρτητα από την εγκυρότητα αυτού.
«Οι άνθρωποι ανταλλάσσουν ψευδείς ειδήσεις οι οποίες εμπεριέχουν τα όσα πιστεύουν για τον κόσμο, όλη την ώρα», πρόσθεσε ο Σίρκι και συνέχισε λέγοντας ότι «το Facebook επιτρέπει στους ανθρώπους να μοιράζονται πράγματα που τους ενδιαφέρουν.
Το να αποτραπεί ο εν λόγω διαμοιρασμός είναι κάτι που παρεμβαίνει με την κύρια συμπεριφορά του χρήστη. Τα κίνητρα του Facebook εκτείνονται στο να απαγορεύει περιεχόμενο που κάνει τους χρήστες δυστυχισμένους, κάτι που αποτελεί τον κύριο λόγο που αστυνομεύει τόσο στενά και αποτελεσματικά το περιεχόμενο που θεωρεί προκλητικό, όπως το γυμνό, η βία και η παρενόχληση.
Ο Σίρκι καταλήγει ότι το Facebook αποτελεί τρανταχτό παράδειγμα μαζικής «ερασιτεχνικότητας», αφού εκατομμύρια ερασιτέχνες «εκδότες» διαμοιράζονται το περιεχόμενό τους.
«Απλά δεν είναι δυνατό να συμπεριφέρεται ως μια επαγγελματική πλατφόρμα. Κι όμως, αν η κοινωνία δεν έχει στα σκαριά της ένα μέρος για την αστυνόμευση των έγκυρων ειδήσεων, αυτό θα είναι τρομερή απώλεια για το κοινωνικό μας σύνολο».
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ