Χιλιάδες μαθητές και εκπαιδευτικοί αποφάσισαν πως η πανδημία δεν θα τους χαλούσε τα σχέδια. Πως δεν θα τους σταματούσε από το να δείξουν τα έργα τους, τις ιδέες τους, τη δουλειά τους στον 6ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής 2020, που για άλλη μια χρονιά διοργάνωσε ο Μη Κερδοσκοπικός Οργανισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής και Επιστήμης WRO Hellas με στρατηγικό συνεργάτη την COSMOTE.
Με μέτρα, με προσοχή, με… μάσκες και αποστάσεις, παρά τα εμπόδια που βάζει ο κορονοϊός, στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής 2020 συμμετείχαν 6.000 μαθητές και περισσότερες από 1.600 ομάδες απ’ όλη την Ελλάδα, είτε εξ αποστάσεως είτε σε μικρές ομάδες.
Ήταν τέτοια η δίψα των παιδιών κι όσων συμμετείχαν στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής 2020, που παρά την πανδημία, ήταν ξανά εκεί για να δώσουν τον καλύτερο εαυτό τους. Και να παρουσιάσουν τις καλύτερες ιδέες τους.
Παιδιά κάθε ηλικίας (από 4-5 ετών έως μαθητές επαγγελματικού Λυκείου), σχεδόν 6.000 μαθητές και περισσότερες από 1.600 ομάδες από σχολεία όλη της Ελλάδας, βρέθηκαν στις εγκαταστάσεις της OTE Academy για τον Διαγωνισμό. Είναι, φυσικά, περιττό να πούμε ότι τηρήθηκαν στο έπακρο όλα τα μέτρα που επιβάλει η εποχή του κορονοϊού.
Και σε έναν διαγωνισμό Ρομποτικής δεν θα μπορούσε να μην παίξει σημαντικό και άκρως πρωταγωνιστικό ρόλο η τεχνολογία. Γι’ αυτό άλλωστε η συμμετοχή των παιδιών στους Πανελλήνιους Διαγωνισμούς Εκπαιδευτικής Ρομποτικής διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα με πέρυσι.
Οι τελικοί αγώνες για τις ομάδες δημοτικού, γυμνασίου και λυκείου έγιναν είτε με εξ’ αποστάσεως αξιολογήσεις, είτε με φυσική παρουσία των μαθητών και με απαραίτητο «αξεσουάρ» τη μάσκα προστασίας.
Οι μεγάλοι νικητές
Με τη βοήθεια των ψηφιακών μέσων, οι ομάδες συνεργάστηκαν υποδειγματικά και παρουσίασαν πρωτοποριακές νέες λύσεις και ολοκληρωμένες ρομποτικές κατασκευές, εμπνευσμένες -μεταξύ άλλων- από την κλιματική αλλαγή, την αγροτική παραγωγή και τυποποίηση, τις εφευρέσεις του Αρχιμήδη και του Da Vinci, κ.ά.
Ας δούμε πρώτα τις ομάδες που συμμετείχαν στον 6ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής.
Οι μικροί επιστήμονες, που ακόμα πάνε… νηπιαγωγείο, δεν έλειψαν απλά συμμετείχαν στο μη διαγωνιστικό κομμάτι. Εμφανίστηκαν… διαδικτυακά και παρουσίασαν «Μια βόλτα στην πόλη μου».
Ο τελικός της Ανοικτής κατηγορίας Δημοτικού “Από τον Αρχιμήδη στον DaVinci” «έσπασε» στα… δυο: τη μια μέρα έγινε ο τελικός για την Αττική και την άλλη ο τελικός για τις ομάδες από την υπόλοιπη Ελλάδα. Για λόγους ισονομίας διακρίθηκαν 3 ομάδες για την περιφέρεια της Αττικής και 3 για τις υπόλοιπες περιφέρειες.
Στην Αττική νικητές ήταν
1 future scientists 2, 2ο Δημοτικό Σχολείο Αναβύσσου
2 Music Robots Pefkis, Δημοτικά Σχολεία της Πεύκης
3 Minders 2, Εκπαιδευτική Αναγέννηση
Στην περιφέρεια νικητές ήταν
1 Φιλόσοφοι, Σύμπραξη Σχολείων Στερεά Ελλάδα
2 ΑΥΤΟΜΑΤΑ, Δημοτικό Σχολείο Αγίου Αδριανού Ναυπλίου Πελοπόννησος
3 Robo safety, 2ο Δημοτικό Σχολείο Αμπελώνα, Θεσσαλία
Στη διαγωνιστική κατηγορία Γυμνασίου “Τα ποτάμια ενώνουν την Ευρώπη” οι νικητές της κατηγορίας ήταν
1 Λήλας, Στερεά Ελλάδα
2 MasterMinders, Πελοπόννησος
3 RobotPros, Αττική
Οι Open κατηγορίες Γυμνασίου και Λυκείου με θέμα “Κλιματική Αλλαγή” καθώς και η Εξειδικευμένη κατηγορία για ΕΠΑ.Λ., έγιναν υπό τη μορφή της συμβουλευτικής καθοδήγησης από τους έμπειρους Ολυμπιονίκες του WRO Hellas.
Τα project των νικητών
Ας γνωρίσουμε όμως τα παιδιά που φόρεσαν τις μάσκες τους, πήραν τις αποστάσεις τους για… καλό σκοπό και διέπρεψαν σε ακόμη έναν Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής.
Οι μαθητές της ομάδας future scientists 2, από το 2ο Δημοτικό Σχολείο Αναβύσσου ήταν οι νικητές της κατηγορίας «Από τον Αρχιμήδη στον DaVinci», στην περιφέρεια Αττικής. Αποφάσισαν να παρουσιάσουν ένα πρωτοποριακό project.
«Ταξίδεψαν» στην αρχαία Ανάβυσσο, όπου (σε ένα παράλληλο σύμπαν) ο Αρχιμήδης (φυσικά) είχε ανακαλύψει τον ηλεκτρισμό. Εκεί χτίζεται ένας ναός με τη βοήθεια της ρομποτικής και όχι με την εκμετάλλευση δούλων. Το project ξεκινά σε ένα υπόγειο ορυχείο, όπου γίνεται εξόρυξη μάρμαρου (για την οικοδόμηση ενός ναού) και σιδήρου (για την κατασκευή εργαλείων και αγαλμάτων) και δείχνει πως μπορεί να γίνει η εξόρυξη με τρόπο που θυμίζει… Ντα Βίντσι.
Δείτε τα ίδια τα παιδιά να εξηγούν την εφεύρεση που τους χάρισε τη νίκη στο διαγωνισμό
Στην ίδια κατηγορία, τη δεύτερη θέση πήρε η ομάδα Music Robots Pefkis, από τα Δημοτικά σχολεία της Πεύκης. Παρουσίασαν μια κατασκευή που βασίστηκε στο Μηχανικό Τύμπανο (mechanical drum) του Leonardo Da Vinci, όπου καθώς κινείται ο μηχανισμός, οι ρόδες κινούν περιστροφικά ένα μεγάλο γρανάζι που κινεί με αντίθετη φορά δύο κυλίνδρους με ξύλινους πύρρους που χτυπούν 2 ομάδες από 5 μπαγκέτες τυμπάνου που χτυπούν το τύμπανο. Ο ίδιος μηχανισμός χρησιμοποιήθηκε τον 17ο-18ο αιώνα όταν φτιάχτηκαν τα πρώτα «μουσικά κουτιά». Η κατασκευή είναι μία παραλλαγή του Μηχανικού Τυμπάνου που μοιάζει με τα εξελιγμένα μουσικά κουτιά (music boxes). Ο Γιώργος, ο Χαράλαμπος, ο Μιχάλης και ο Στράτος, που απαρτίζουν την ομάδα, έφτιαξαν πέντε μηχανισμούς που ενεργοποιούνται ή απενεργοποιούνται με 12 αυτοματισμούς από τους αισθητήρες.
Δείτε τους να περιγράφουν το project τους
Στην Open κατηγορία Γυμνασίου, η ομάδα Smart Recycling Minders παρουσίασε το project της για την κλιματική αλλαγή, ένα από τα σημαντικότερα και πολυπλοκότερα ζητήματα που απασχολούν τον πλανήτη. Εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής δημιουργούνται μια σειρά από προβλήματα, τα οποία έχουν άμεσα αρνητική επίδραση, όχι μόνο στο φυσικό περιβάλλον, αλλά και υγεία μας. Καθημερινά, τα σκουπίδια στους δρόμους, στις θάλασσες και τις ακτές πολλαπλασιάζονται. Και η ομάδα αποφάσισε να φτιάξει το project SmartRecycling για να βοηθήσει έτσι στη σωστή καταχώρηση των σκουπιδιών, ώστε να μπορεί να επιτυγχάνεται σωστή ανακύκλωση.
Δείτε τους να παρουσιάζουν το project τους
Υπόκλιση τους μαθητές
«Κάθε χρόνο εντυπωσιαζόμαστε από τα παιδιά που συμμετέχουν στους Πανελλήνιους Διαγωνισμούς Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, αλλά φέτος ειδικά οι μαθητές υπήρξαν πρότυπο συνέπειας και εργατικότητας στις προπονήσεις τους εν μέσω πανδημίας, φέρνοντας προς αξιολόγηση εξαιρετικές ρομποτικές λύσεις. Πολλά συγχαρητήρια σε όλες τις ομάδες, στους προπονητές δασκάλους τους, καθώς και στους γονείς τους. Είμαστε πολύ χαρούμενοι που όλο και περισσότεροι μαθητές στην Ελλάδα ασχολούνται με την εκπαιδευτική ρομποτική, το STEM και την τεχνολογία», δήλωσε ο πρόεδρος του WRΟ Hellas, Ιωάννης Σομαλακίδης.
«Αξίζουν πολλά μπράβο σε αυτά τα παιδιά, που παρά τις πρωτόγνωρες συνθήκες που έχει προκαλέσει η πανδημία -ειδικά για τους μαθητές- συνέχισαν να δουλεύουν ομαδικά πάνω σε ρομποτικές λύσεις, για τη συμμετοχή τους στον φετινό διαγωνισμό» ανέφερε ο Παναγιώτης Γαβριηλίδης, Chief Marketing Officer Οικιακών Πελατών Ομίλου ΟΤΕ, επισημαίνοντας πώς «η COSMOTE θα συνεχίσει να επενδύει στη διάδοση της εκπαιδευτικής ρομποτικής στα ελληνικά σχολεία. Η ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων των παιδιών, η καλλιέργεια της ομαδικότητας και της δημιουργικότητας, είναι επένδυση στο μέλλον της χώρας μας. Με το πάθος και τις ιδέες των νέων ανθρώπων και με τη δύναμη της τεχνολογίας, μπορούμε να φτιάξουμε έναν κόσμο καλύτερο για όλους».
Διαγωνισμός που «μεγαλώνει» και προσφέρει κάθε χρόνο
Πάνω από το 20% των ελληνικών σχολείων συμμετέχει στους διαγωνισμούς Εκπαιδευτικής Ρομποτικής που διοργανώνει ο WRO Hellas με στρατηγικό συνεργάτη την COSMOTE, ενώ από το 2015 έως σήμερα, οι συμμετοχές των μαθητών έχουν ξεπεράσει τις 24.000. Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του διαγωνισμού, το 85% των συμμετεχόντων δήλωσε, ότι βελτίωσαν τις δεξιότητές τους στον προγραµµατισµό, ενώ 7 στους 10 μαθητές ανέφεραν ότι μετά την εμπειρία τους στους διαγωνισμούς, είναι πιθανότερο να επιλέξουν καριέρα σχετική µε τους τοµείς του STEM.
Μέσω της συνεργασίας του WRO Hellas με την COSMOTE, κάθε χρόνο 1.500 εκπαιδευτικοί παρακολουθούν δωρεάν σεμινάρια κατάρτισης στην εκπαιδευτική ρομποτική και έχουν αναπτυχθεί σχετικά online βιβλία κατάρτισης.
Η COSMOTE διαχρονικά στηρίζει τους νέους και την ανάπτυξη των ψηφιακών τους δεξιοτήτων, μέσα από τομείς όπως η εκπαιδευτική ρομποτική και το STEM. Όραμά της είναι η δημιουργία -με τη δύναμη της τεχνολογίας- ενός κόσμου καλύτερου για όλους, με πρόσβαση στις δυνατότητες και τα οφέλη της νέας ψηφιακής κοινωνίας. Το 2019, η συνολική κοινωνική συνεισφορά της εταιρείας, ανήλθε σε €3,6 εκατ.