Το «Google Effect», η επίδραση δηλαδή που έχει στη μνήμη μας η δυνατότητα να βρίσκουμε πληροφορίες στο Διαδίκτυο, έχει επεκταθεί και φτάνει πλέον και στις σημαντικές πληροφορίες προσωπικού χαρακτήρα, αλλά και στις φορητές συσκευές.
Σύμφωνα με έρευνα της Kaspersky, οι περισσότεροι «διασυνδεδεμένοι καταναλωτές» στην Ευρώπη δε μπορούν να ανακαλέσουν στη μνήμη τους σημαντικούς τηλεφωνικών αριθμών, όπως εκείνοι των παιδιών τους (53%), των σχολείων των παιδιών τους (90%) και του χώρου εργασίας τους (51%). Επιπλέον, περίπου το ένα τρίτο δεν μπορούσε να θυμηθεί τον αριθμό του / της συντρόφου του, ενώ τέσσερις στους δέκα δήλωσαν ότι είχαν ξεχάσει τον τηλεφωνικό αριθμό του σπιτιού τους κατά την ηλικία των 10-15 ετών.
Στην έρευνα της Kaspersky συμμετείχαν 6.000 καταναλωτές ηλικίας 16 ετών και άνω από έξι Ευρωπαϊκές χώρες. Τα ευρήματα αυτά δείχνουν ότι η αδυναμία μας να θυμόμαστε σημαντικές πληροφορίες οφείλεται στο γεγονός ότι έχουμε παραδώσει την ευθύνη για τη διαχείριση των πληροφοριών σε ψηφιακές συσκευές, όπως τα smartphone. Σχεδόν οι μισοί (43%) από τους νεότερους καταναλωτές που συμμετείχαν στην έρευνα (16-24 ετών) δηλώνουν ότι στο smartphone τους βρίσκονται αποθηκευμένα σχεδόν όλα όσα χρειάζεται να ξέρουν ή να θυμηθούν.
Η Kaspersky αποκαλεί αυτό το φαινόμενο ως «Ψηφιακή Αμνησία», ώστε να περιγράψει το γεγονός ότι κάποιος ξεχνά πληροφορίες γιατί εμπιστεύεται μια ψηφιακή συσκευή για να τις αποθηκεύει και να τις θυμάται για λογαριασμό του.
Η μελέτη βρήκε δείγματα «Ψηφιακής Αμνησίας» σε όλες τις ηλικιακές ομάδες, τόσο στους άνδρες, όσο και στις γυναίκες
Δεν αποτελεί έκπληξη πως η έρευνα ανέδειξε ότι η απώλεια ή η διαρροή δεδομένων που αποθηκεύονται σε ψηφιακές συσκευές – και ειδικότερα στα smartphone – θα δημιουργήσει προβλήματα σε πολλούς χρήστες.
Τέσσερις στις δέκα γυναίκες, αλλά και τέσσερις στους δέκα ερωτώμενους στο γενικό πληθυσμό ηλικίας 16-24 ετών, θα αισθάνονταν βαθιά θλίψη, δεδομένου ότι έχουν αναμνήσεις αποθηκευμένες στις συσκευές τους, που πιστεύουν ότι δε θα μπορούσαν να ανακτήσουν ποτέ ξανά. Μία στις τέσσερις γυναίκες και αλλά και ένας στους τέσσερις νεότερους ερωτηθέντες θα ήταν εντελώς έξαλλοι, καθώς οι συσκευές τους είναι το μόνο μέρος που αποθηκεύουν εικόνες και στοιχεία επικοινωνίας.
Επομένως, είναι ανησυχητικό το γεγονός ότι παρά την αυξανόμενη εξάρτηση από τις ψηφιακές συσκευές, το γεγονός ότι τις αντιμετωπίζουμε ως θεματοφύλακα των αναμνήσεων μας, αλλά και παρά το βαθύ συναισθηματικό αντίκτυπο της απώλειας των αναμνήσεων αυτών, η έρευνα διαπίστωσε ότι οι Ευρωπαίοι καταναλωτές δεν προστατεύουν επαρκώς τις συσκευές αυτές με τεχνολογία ασφαλείας. Ιδιαίτερα ελλιπής είναι η προστασία των smartphones και των tablets. Μόνο ένας στους τρεις (36%) εγκαθιστά επιπλέον λύση ασφαλείας στο smartphone του και μόνο το ένα τέταρτο περίπου (23%) εγκαθιστά μια λύση ασφάλεια στο tablet του. Ένας στους πέντε χρήστες (21%) δεν προστατεύει οποιαδήποτε από τις συσκευές του με πρόσθετη ασφάλεια.