Το αγαπημένο ησυχαστήριο της θλιμμένης αυτοκράτειρας Σίσσυς στην Κέρκυρα, το ξακουστό “Αχίλλειο”, “κατασπαράζεται” μέρα με την μέρα από τη μούχλα και την υγρασία που σε συνδυασμό με τον χρόνο, του αφαιρούν σημαντικό μέρος της λάμψης και της αρχιτεκτονικής του τελειότητας.
Το θρυλικό ανάκτορο, αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα σε πολλά μέρη της τοιχοποιίας του τόσο εξωτερικά όσο και εσωτερικά, με αποτέλεσμα πολλές από τις τοιχογραφίες που δημιούργησαν ξακουστά ονόματα του 18ου αιώνα για χάρη της πανέμορφης Σίσσυς, να πρέπει να συντηρηθούν εδώ και τώρα.
Σύμφωνα με την επίσκεψη που πραγματοποίησε το newsit.gr στους χώρους του παλατιού, οι τοίχοι του ισογείου έχουν παραμορφωθεί από την υγρασία σε πολλά μέρη του μεγαλοπρεπούς μουσείου, όπου όσο κι αν προσπαθούν να τους καλύψουν με έπιπλα και αντικείμενα τα οποία έχουν τοποθετηθεί μπροστά τους, φαίνονται από κάθε σημείο.
Σημαντικά είναι και τα προβλήματα που έχουν δημιουργήσει οι βαθιές ρωγμές στους τοίχους και στα ταβάνια, οι οποίες φαίνονται ακόμα και μέσα στα αριστουργήματα της ζωγραφικής τέχνης, που καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος της τοιχοποιίας του παλατιού. Μια από αυτές έχει δημιουργηθεί στο καθολικό παρεκκλήσι, όπου είχε φτιάξει η θλιμμένη αυτοκράτειρα στο εσωτερικό του παλατιού και συγκεκριμένα δεξιά από την επιβλητική κύρια είσοδο.
Μια ματιά στο επάνω μέρος της Αγίας Τράπεζας και πάνω ακριβώς από τον πίνακα της Παναγίας, έργο του Matsch, βρίσκεται αγιογραφία εμπνευσμένη από την δίκη του Ιησού Χριστού που έχει δεχτεί κατά μήκος “χτύπημα” σ’ όλη της την επιφάνεια της. Το καθολικό παρεκκλήσι συμπληρώνουν δυο μαρμάρινα αγάλματα της Παναγίας και του Χριστού, το βιβλίο με τις προσευχές και τα άμφια που δώρισε ο Πάπας Πίος ο Θ’ στην ίδια την Σίσσυ.
Οι θλιβερές εικόνες είχαν προκαλέσει μέχρι και την αγανάκτηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκης, ο οποίος μετά από ξενάγηση του στο ανάκτορο τον περασμένο Ιούλιο, τόνισε πως : “Είναι ντροπή για την Κέρκυρα να βρίσκεται το Αχίλλειο σε αυτή την κατάσταση” και πως οι εικόνες που αντίκρισε δεν μας τιμούν ως χώρα. Κατά την επίσκεψη του ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε την ένταξη των έργων αποκατάστασης στο ΕΣΠΑ, τονίζοντας ότι θα το παρακολουθεί στενά.
Το Αχίλλειο είναι μία από τις γνωστότερες βασιλικές επαύλεις της Ευρώπης, το οποίο κατασκευάστηκε μεταξύ των ετών 1889-1892, στην περιοχή Γαστουρίου της Κέρκυρας από την Αυτοκράτειρα της Αυστρίας Ελισάβετ, γνωστή με το υποκοριστικό ως Σίσσυ προκειμένου να χρησιμοποιηθεί ως ανάκτορο θερινής διαμονής. Το συγκρότημα έχει χαρακτηριστεί ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο και τόπος ιδιαίτερου φυσικού κάλλους και ενδιαφέροντος από αρχιτεκτονικής και ιστορικής άποψης.
Αρκετά χρόνια μετά την δολοφονία της, την έπαυλη αγόρασε ο Κάιζερ (αυτοκράτορας) της Γερμανίας Γουλιέλμος Β’ που δυστυχώς εξαιτίας του πολέμου δεν το χάρηκε όσο θα ήθελε. Κατά τον Α’ αλλά και Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, το Ανάκτορο καταλήφθηκε, χρησιμοποιήθηκε για άλλους σκοπούς και δυστυχώς, λεηλατήθηκε.
Οι εννέα Μούσες και ο Αχιλλέας Θνήσκων
Η έπαυλη σχεδιάστηκε από τους Ιταλούς αρχιτέκτονες Ραφαέλε Καρίττο (Raffaele Caritto) και Αντόνιο Λάνντι (Antonio Landi) σε πομπηιανό ρυθμό και χτίστηκε με εξ ολοκλήρου δαπάνη της αυτοκράτειρας Ελισάβετ της Αυστρίας, η οποία λόγω της ευαίσθητης υγείας της ζήτησε την οικοδόμησή της. Το ανάκτορο αφιερώθηκε στον Αχιλλέα τον οποίο θαύμαζε ιδιαίτερα η Σίσσυ. Στους εξωτερικούς χώρους και στους κήπους έχουν τοποθετηθεί αγάλματα από την αρχαία ελληνική μυθολογία.
Εντύπωση προκαλούν οι “Εννέα Μούσες”, ορισμένες έργο του Ιταλού γλύπτη Ντομένικο Μοράνι (Domenico Morani) και άλλες αγοράστηκαν από την Αυτοκράτειρα από τη βίλα Μποργκέζε, ενώ την ανάσα κόβει ο μαρμάρινος Αχιλλέας Θνήσκων του Χέρτερ. Ένα κολοσσιαίο άγαλμα του Αχιλλέα με την επιγραφή «Στον μέγιστο των Ελλήνων από τον μέγιστο των Γερμανών» ζήτησε και τοποθετήθηκε λίγα μέτρα πιο μπροστά από τον μαρμάρινο και ο αυτοκράτορας της Γερμανίας Γουλιέλμος Β΄.
Μετά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο η ιδιοκτησία της έπαυλης πέρασε στο ελληνικό δημόσιο, οπότε και ερημώθηκε. Μέχρι που το 1962 αποφασίστηκε η εκχώρησή της σε δυτικογερμανική τότε εταιρεία για να λειτουργήσει ως καζίνο, μετά από προτροπή του Βασιλέως Παύλου, προκειμένου να γίνει εφάμιλλο του Μονακό, με ότι θα σήμαινε αυτό για την παράλληλη ανάπτυξη της Κέρκυρας. Τελικά το καζίνο λειτούργησε με κάποιες διακοπές ως το 1981.
Όταν το 1982 το παλάτι επέστρεψε στα χέρια του Ελληνικού κράτους το καζίνο μεταφέρθηκε στο κέντρο της πόλης και έμεινε στο κτίριο μόνο το μουσείο που είναι μέχρι σήμερα ανοικτό.