Το κίνημα στην Κρήτη στέφθηκε με επιτυχία τα προηγούμενα χρόνια όταν υπήρχε η δυνατότητα συνεργασίας και συνεννόησης όλων των κτηνοτροφικών συλλόγων της Κρήτης με κοινή στάση λέει ο πρόεδρος του συλλόγου επαγγελματιών κτηνοτρόφων νομού Ηρακλείου.
Μετα του κρεοπώλες, και ο κύριος Καράτζης έβγαλε ανακοίνωση για να διαχωρίσει τη θέση του από την απόφαση των Ανωγειανών να διαθέσουν αρνί το Πάσχα απευθείας στους καταναλωτές.
Στην ανακοίνωση που διαβάζουμε στο CretaLive, λέει μεταξύ άλλων:
Η πρωτοβουλία των παραγωγών της Πιερίας αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία απέναντι στα κυκλώματα των μεσαζόντων της αγοράς που επιδιώκουν να αγοράζουν πάμφθηνα τα προϊόντα από τους παραγωγούς και να τα πωλούν πανάκριβα στους καταναλωτές. Η επιτυχία του όλου εγχειρήματος στηρίχθηκε αφ’ ενός στην αξιοποίηση της τεχνολογίας της ηλεκτρονικής επικοινωνίας (ηλεκτρονικό εμπόριο) και αφετέρου στην αγανάκτηση των καταναλωτών απέναντι στα κυκλώματα της αισχροκέρδειας.
Η άμεση και αποτελεσματική ανταπόκριση των καταναλωτών ήταν μια επαναστατική αντίδραση (έκρηξη) της κοινωνίας του καταναλωτικού κινήματος απέναντι στα κυκλώματα των μεσαζόντων.
Ως εκ τούτου η πρωτοφανής συνέργεια παραγωγών και καταναλωτών δικαίως χαρακτηρίστηκε ως «κίνημα της πατάτας».
Τώρα κατά πόσο αυτή η πρωτοβουλία μπορεί να καταργήσει τις δομές της αγοράς και να καθιερωθεί ως μόνιμο σύστημα διάθεσης των προϊόντων στην αγορά, σίγουρα υπάρχουν ερωτηματικά , επιφυλάξεις ακόμη και αρνητικές απόψεις…
Πως μπορεί να διαφυλαχθεί ο αγνός χαρακτήρας αυτής της παρέμβασης, ποιος εγγυάται την ποιότητα και την ταυτότητα του προϊόντος με δυνατότητα ιχνηλασιμότητας όταν δεν υπάρχει συλλογικός φορέας διαχείρισης των παραγωγών;
Ας μην ξεχνάμε ότι ο θεσμός των λαϊκών αγορών είχε τον ίδιο χαρακτήρα με αυτές τις πρωτοβουλίες και τώρα έχει εκφυλιστεί σε σημείο που χρειάζεται εξυγίανση ειδάλλως πρέπει ακόμη και να καταργηθεί. Είναι πάμπολλα τα φαινόμενα οι τιμές της λαϊκής να είναι ακριβότερες από εκείνες των καταστημάτων της αγοράς και τα προϊόντα που διακινούνται να είναι σε ποσοστό 70-80% εισαγόμενα.
Σίγουρα ως παραγωγοί δεν επιδιώκουμε αυτή την αμεσότητα της κοροϊδίας , του εμπαιγμού και της εξαπάτησης των καταναλωτών.
Τώρα σε ότι αφορά το «κίνημα του αρνιού» εν όψει Πάσχα, σαφώς υπάρχει αντίστοιχο ενδιαφέρον παραγωγών και καταναλωτών, πλην όμως λόγω ιδιαιτερότητας οι δυσκολίες είναι μεγαλύτερες και αρκετές εξ αυτών αξεπέραστες.
Το κρέας ως νωπό και ευπαθές προϊόν για την διάθεση του στην λιανική, προϋποθέτει στεγασμένο χώρο (εγκεκριμένο κατάστημα) που να πληροί τις συνθήκες υγιεινής να εγγυάται την ασφάλεια των τροφίμων και με φορέα διαχείρισης που να εκδίδει αποδείξεις λιανικής πώλησης και ζυγιστικής μηχανής. Κατά συνέπεια το κρέας δεν μπορεί να διακινηθεί στις πλατείες τουλάχιστον νόμιμα.
Το «κίνημα του αρνιού» λειτούργησε στην Κρήτη τα τελευταία χρόνια πολύ πριν το «κίνημα της πατάτας», περιστασιακά ως λύση ανάγκης με πρωτοβουλία των κτηνοτροφικών συλλόγων Κρήτης. Πλην όμως η υλοποίηση αυτών των εμπορικών συμφωνιών με μεγάλη αλυσίδα Σ. Μ πραγματοποιήθηκε με ενδιάμεσο (ζωέμπορα) ο οποίος εξέδωσε τα τιμολόγια αγοράς στους παραγωγούς και διεκπεραίωσε την πληρωμή (με ρίσκο φυσικά για τους παραγωγούς) διότι οι σύλλογοι είναι συνδικαλιστικά όργανα. Το αποτέλεσμα αυτής της διαχείρισης βεβαίως είχε θετικό πρόσημο τόσο για τους παραγωγούς όσο και τους καταναλωτές. Οι παραγωγοί πληρώθηκαν την περίοδο του Πάσχα με έξι ευρώ και την πρωτοχρονιά 5,5 αντί 4, ενώ οι καταναλωτές αγόρασαν σε τιμή κόστους ή ακόμη και κάτω του κόστους λόγω της ενιαίας πολιτικής της εταιρίας (ίδιες τιμές σε όλη τη χώρα). Τώρα όμως και ένα χρόνο που ιδρύθηκε ο φορέας διαχείρισης των παραγωγών, ή Ομάδα Παραγωγών Κτηνοτρόφων Κρήτης τα «Κρητικά Μιτάτα», μοντέλο πρότυπο στον οποίο μπορούν να συμμετάσχουν οι κτηνοτρόφοι όλης της Κρήτης, οι σύλλογοι δεν έχουν πλέον τον κυρίαρχο ρόλο στη διαχείριση του κρέατος και των λοιπών προϊόντων πέραν της άσκησης πολιτικής και αγωνιστικής διεκδίκησης για τον κλάδο.
Διαβάστε ακόμα: