Το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι για κάποιους ευλογία και για άλλους όπως φαίνεται «κατάρα». Η ολοκλήρωση του έργου, φέρνει μια σειρά από αυξήσεις στα ενοίκια…
Το Μετρό Θεσσαλονίκης θα αναβαθμίσει μια σειρά από περιοχές στην πόλη, αλλά αυτό θα έχει για ορισμένους και δυσάρεστες επιπτώσεις. Τα ενοίκια των καταστημάτων αναμένεται να διπλασιαστούν ενώ αυξήσεις θα υπάρξουν και στα ενοίκια σπιτιών. Κερδισμένοι θα είναι οι ιδιοκτήτες, πολλοί από τους οποίους έχουν βάλει ειδικό όρος για αυξήσεις, μόλις το έργο παραδοθεί στους κατοίκους της πόλης.
Αυξήσεις στα ενοίκια ως και 80% ή ακόμη και 100%, θα πληρώσουν οι επιχειρήσεις που μισθώνουν καταστήματα κοντά σε σταθμό του Μετρό Θεσσαλονίκης, μόλις το πολυπόθητο μέσο σταθερής τροχιάς τεθεί σε λειτουργία. Μάλιστα τέτοιος όρος για μεγάλες αυξήσεις, που προβλέπει ως και διπλασιασμό του ενοικίου, έχει συμπεριληφθεί σε πολλά μισθωτήρια συμβόλαια επαγγελματικής στέγης, που υπογράφονται, όχι σήμερα και χθες, αλλά την τελευταία πενταετία, όπως είπε o πρόεδρος του Συλλόγου Μεσιτών Θεσσαλονίκης αλλά και της ΟΜΑΣΕ, κ. Κώστας Τζάρος.
Από τις αυξήσεις δε θα «γλυτώσουν» ούτε οι ενοικιαστές κατοικίας, με τον κ. Τζάρο να προβλέπει, με κάθε επιφύλαξη, ότι η μελλοντική λειτουργία του Μετρό αυξάνει κατά περίπου 20% τα ζητούμενα ενοίκια κατοικιών που βρίσκονται σε απόσταση 300- 400 μέτρων από σταθμό Μετρό.
Το Μετρό, παρότι ακόμη δεν έχει τεθεί σε λειτουργία, έχει αρχίσει ορατά να επηρεάζει τις ζητήσεις αλλά και τις τιμές στην κτηματαγορά της Θεσσαλονίκης. Έτσι, από εκεί που ήταν «κατάρα» για πολλούς καταστηματάρχες αλλά και μεγάλο αριθμό κατοίκων που ζούνε σε περιοχές πέριξ των εργοταξίων, τώρα θα γίνει «ευλογία» για μεγάλο αριθμό ιδιοκτητών ακινήτων.
Όποιοι παρακολουθούν την κτηματαγορά της Θεσσαλονίκης έχουν αναμφίβολα παρατηρήσει ότι το Μετρό, ήδη «παίζει» σε πολλές αναρτημένες αγγελίες, είτε αφορούν πώληση ακινήτου, είτε ενοικίαση. Κι’ αυτό συμβαίνει επειδή πλέον πλησιάζει η ώρα λειτουργίας της βασικής γραμμής, κάτι που το διαπιστώνει η αγορά και ανάλογα αντιδρά, προεξοφλώντας αυξήσεις στις τιμές.
Είναι δεδομένο ότι η λειτουργία του Μετρό, θα δώσει άλλη αξία σε όσα ακίνητα, καταστήματα ή κατοικίες, βρίσκονται σε μικρή απόσταση από σταθμούς του υπόγειου μέσου σταθερής τροχιάς, αναμορφώνοντας ως και οδούς αλλά και περιοχές ολόκληρες που κατά τα προηγούμενα χρόνια ταλαιπωρήθηκαν από τις λαμαρίνες των εργοταξίων, τους κλειστούς και ημίκλειστους δρόμους, τα πολλά προβλήματα στην κίνηση οχημάτων αλλά και πεζών.
Ήδη, οι έχοντες διαθέσιμα κεφάλαια, σπεύδουν να αγοράσουν καταστήματα π.χ. επί της οδού Εγνατίας- εμπορικό δρόμο που στα προηγούμενα χρόνια απέφευγαν σχεδόν οι πάντες- τα οποία μάλιστα, ορισμένοι, δεν βιάζονται να νοικιάσουν, καθώς προφανώς περιμένουν να ολοκληρωθούν οι εργασίες στους σταθμούς «Αγία Σοφία» και «Βενιζέλου», για να τα βγάλουν στην αγορά.
Βεβαίως, κάθε νόμισμα έχει δύο πλευρές και, στην άλλη πλευρά του νομίσματος βρίσκονται οι «χαμένοι» της υπόθεσης. Και οι «χαμένοι» στην υπόθεση που συζητάμε, είναι οι μισθωτές και, από τους μισθωτές, πιο «ζημιωμένοι» , οι ενοικιαστές κατοικιών, αφού οι επαγγελματίες μπορούν να ελπίζουν, ότι από την αύξηση της εμπορικής κίνησης θα καλύψουν το πιο ακριβό ενοίκιο.
«Η επίπτωση από την έναρξη λειτουργίας του Μετρό, στην κτηματαγορά της Θεσσαλονίκης, δεν θα είναι ανάλογη εκείνης που είχε σημειωθεί στην Αθήνα περί το 2000- 2004. Τότε η χώρα βρισκότανε σε εποχή υπερπαχέων αγελάδων, κάτι που είχε επιτρέψει την εκτίναξη των τιμών στα ακίνητα.
«Οπότε θα έλεγα, πως παρά την κίνηση που υπάρχει σήμερα στην κτηματαγορά, οι συνθήκες που γενικότερα διαμορφώνονται είναι πολύ διαφορετικές, λόγω της ενεργειακής κρίσης και του υψηλού πληθωρισμού. Πέραν αυτού, η Θεσσαλονίκη δεν έχει μπροστά της τη διοργάνωση ενός διεθνούς γεγονότος, της εμβέλειας μάλιστα των Ολυμπιακών Αγώνων», είπε ο κ. Τζάρος στο grtimes.gr, και πρόσθεσε:
«Οι τιμές αυτών των ακινήτων θα ανεβούν, αλλά η μεγαλύτερη άνοδος των τιμών θα φανεί μετά από ένα- ενάμισι χρόνο από την έναρξη λειτουργίας του Μετρό, όταν , όπως ελπίζουμε, θα έχει σταθεροποιηθεί κάπως η κατάσταση της παγκόσμιας οικονομίας. «Σε τούτη τη χρονική συγκυρία θα έλεγα, ότι η προσδοκία για άμεση λειτουργία του Μετρό, θα προκαλέσει μία αύξηση της τάξης του 20% στις τιμές των κατοικιών, κοντά σε σταθμούς κι’ αυτό επειδή είναι πολλοί οι ξένοι που επενδύουν στην αγορά ακινήτων της Θεσσαλονίκης. Οι Έλληνες, είναι πιο συγκρατημένοι σε ό,τι αφορά τις τιμές που είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν».