Για κατάρρευση της αγοράς, με τζίρους μειωμένους κατά 50%-80%, λόγω της μη κυκλοφορίας λεωφορείων στους δρόμους και της δυσχέρειας μετακίνησης των καταναλωτών για όγδοη ημέρα, κάνει λόγο η διοίκηση του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης (ΕΣΘ).
“Δεν κουνιέται φύλλο. Στο τέλος της πρώτης εβδομάδας κορυφώθηκε το πρόβλημα” αναφέρει χαρακτηριστικά στο www.praktoreio-macedonia.gr o πρόεδρος του ΕΣΘ, Παντελής Φιλιππίδης και προσθέτει: “Ο τζίρος χάθηκε […] Φυσικά δεν φταίνε μόνο οι κινητοποιήσεις […], ο κόσμος δεν έχει χρήματα, αλλά τα καταστήματα από την περασμένη εβδομάδα καταρρέουν”.
“Εμείς δεν μπορούμε να βρούμε λύση” συνεχίζει ο κ.Φιλιππίδης και προσθέτει: “αυτοί που έχουν το μαχαίρι και το πεπόνι ας αποφασίσουν επιτέλους τι θα γίνει με τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. Ούτε τους εμπόρους ούτε το επιβατικό κοινό ενδιαφέρει ποιος τελικά ευθύνεται για αυτή την κατάσταση. Εκείνο που απασχολεί τον κόσμο είναι να έχει λεωφορεία να μπορεί να μετακινείται”.
Από την πλευρά του, ο αντιπρόεδρος του ΕΣΘ, Κοσμάς Καλογιάννης, σημειώνει: “Είναι σαν να μας κλείνουν τα μαγαζιά […] Οι μόνοι που κυκλοφορούν στην αγορά είναι οι κάτοικοι της περιοχής”. Σύμφωνα με την εκτίμηση των εκπροσώπων του ΕΣΘ, η μείωση του τζίρου στα καταστήματα της Θεσσαλονίκης, κυμαίνεται από 50% έως και 80%.
Οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ πραγματοποιούν επίσχεση εργασίας από τις 15/5 διεκδικώντας δεδουλευμένα συνολικού ύψους 6,3 εκατ. ευρώ, ήτοι δύο μηνών (Μαρτίου-Απριλίου), καθώς και εξόφληση μέρους από το δώρο του Πάσχα που λαμβάνουν. Απαντώντας σε ερώτηση για το σχέδιο της διοίκησης του ΟΑΣΘ, που πρόκειται να κατατεθεί μέχρι το τέλος της εβδομάδας στον αρμόδιο υπουργό και αφορά μεταξύ άλλων και σε μειώσεις 29% του μισθού των εργαζομένων στον Οργανισμό, ο κ. Τσερμενίδης είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: “Δεν ξέρουμε για κανένα σχέδιο. Δεν μας έχουν παρουσιάσει τίποτα. Πάντως, το να δουλεύουμε και να παίρνουμε ψίχουλα, παραπέμπει σε καταστάσεις που δεν συμβαίνουν ούτε στην Ζιμπάμπουε”.
Ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ, Χρήστος Στεφανίδης είπε “ακόμη δεν έχουμε κανένα νεότερο. Είμαστε σε αναμονή”. Υπενθυμίζεται ότι η διοίκηση του ΟΑΣΘ έχει προτείνει προς το υπουργείο Μεταφορών τα χρήματα της διαιτησίας ύψους 4,6 εκατ. ευρώ -μαζί με το ΦΠΑ- να καλυφθούν άμεσα από το δημόσιο, προκειμένου να μην λάβει δάνειο από την Εθνική Τράπεζα. ”Η πρόταση έγινε αποδεκτή από τον υπουργό Χρήστο Σπίρτζη και εντός της ημέρας αναμένουμε τις υπογραφές” δήλωσε ο κ.Στεφανίδης. Παράλληλα, η διοίκηση του ΟΑΣΘ, ζήτησε από τον υπουργό να καταβληθούν άμεσα και τα χρήματα της επιχορήγησης του μηνός Ιουνίου, ύψους 4 εκατ. ευρώ, ώστε να γίνει πλήρης εξόφληση των εργαζομένων.
Στο μεταξύ, σχετικά με σχέδιο του ΟΑΣΘ για τις αστικές συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με τον κ. Στεφανίδη, θα αποσταλεί στο αρμόδιο υπουργείο μέχρι το τέλος της εβδομάδας, και καταρτίστηκε προκειμένου να μην τεθεί ο οργανισμός σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης. Το σχέδιο προβλέπει μεταξύ άλλων κούρεμα μισθών σε ποσοστό 29,5% και αύξηση τιμής εισιτηρίου στο 1,3 ευρώ και 0,70 λεπτά το μειωμένο (από 1 ευρώ και 0,50 λεπτά που ισχύει σήμερα), ενώ δεν αποκλείεται και η ισχύς τριζωνικού εισιτηρίου (χρέωση ανάλογα με την απόσταση).
Σύμφωνα με το σχέδιο της διοίκησης του ΟΑΣΘ, προβλέπεται περικοπή μισθολογικού κόστους κατά 29,5% και έτσι από τα 88 εκατ. ευρώ που είναι το 2017, οι δαπάνες θα μειωθούν σε 62 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, προβλέπεται ο εξορθολογισμός δρομολογίων του ΟΑΣΘ, με δραστική μείωση σε ορισμένες γραμμές, κυρίως αυτές της επέκτασης, οι οποίες σημειώνουν πληρότητα κάτω του 5%.