Η ένταση προκλήθηκε όταν εκπαιδευτικός θέλησε να πάρει το λόγο τασσόμενος υπέρ της ένταξης των προσφυγόπουλων μαθητών στο εκπαιδευτικό σύστημα. Αντίθετα μεγάλη μερίδα γονέων αντέτειναν πως δεν μπορούν να ενταχτούν τα παιδιά στο σύστημα εκπαίδευσης «με προχειρότητα και χωρίς κατάλληλες συνθήκες».
Τελικά οι συμμετέχοντες κατέληξαν σε δυο προτάσεις οι οποίες και θα συζητηθούν από τους Συλλόγους γονέων και κηδεμόνων όλων των σχολείων του νησιού. Μια των Δημοτικών σχολείων πόλεως Σάμου και Βαθέος, που υποστηρίζει τη λειτουργία τάξεων ΔΥΕΠ, εκτός των ήδη υπαρχόντων σχολικών μονάδων. Και μια του 2ου Γυμνασίου πόλεως Σάμου, που προτείνει να λειτουργήσουν ΔΥΕΠ εντός των σχολικών μονάδων, με την προϋπόθεση να γίνουν οι όποιες αναβαθμίσεις συγκεκριμένων αιθουσών και εγκαταστάσεων.
Με ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών Σάμου εκφράζει την αντίθεσή του σχετικά με τα όσα διαδραματίστηκαν στη Συνέλευση των Συλλόγων Γονέων και κηδεμόνων. Όπως αναφέρουν «ως εκπαιδευτικοί και ως γονείς συμμεριζόμαστε τους φόβους, τις αγωνίες και τις επιφυλάξεις των γονέων – κηδεμόνων, όμως ουδέποτε θα επιτρέπαμε την εφαρμογή μη λειτουργικών πλαισίων στις σχολικές μονάδες, πόσο μάλλον αν αυτά έθεταν σε κίνδυνο την υγεία (σωματική και ψυχική) των μαθητών μας. Αυτό αποδείχτηκε άλλωστε με τη λειτουργία του πρώτου τμήματος ΖΕΠ στο νησί, αποκλειστικά με προσφυγόπουλα (στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Σάμου). Δεσμευόμαστε ότι θα συνεχίσουμε τις καλές πρακτικές (πάντα σε στενή συνεργασία με τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων) που προασπίζουν τα δικαιώματα ΟΛΩΝ των παιδιών χωρίς καμιά εξαίρεση».
Σύμφωνα με το Σύλλογο Δασκάλων και Νηπιαγωγών Σάμου το αίτημα αγορά: «Σχολείο που να χωράει όλα τα παιδιά για την ομαλή ένταξη των παιδιών, των προσφύγων και των μεταναστών, στα πρωινά Δημοτικά σχολεία και Νηπιαγωγεία. Τη λειτουργία τάξεων υποδοχής σε όλα τα σχολεία. Υποστηρικτικές δομές για όλα τα παιδιά. Ορθολογική κατανομή των προσφυγόπουλων στα σχολεία. Εξασφάλιση της δωρεάν μεταφοράς τους. Επαρκή χρηματοδότηση, καμία εμπλοκή των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων».