Σε περιοχή «φάντασμα» είχε εξελιχθεί τα τελευταία έξι χρόνια μεγάλο τμήμα της οδού Δελφών στην περιοχή της Ανάληψης, μεταξύ των οδών Μάρκου Μπότσαρη και Πέτρου Συνδίκα στη Θεσσαλονίκη, αφού λόγω αστοχιών στις αρχικές προμελέτες του Μετρό Θεσσαλονίκης, η εκτέλεση εργασιών για την κατασκευή του σταθμού «Ανάληψη», ξέφυγε κατά πολύ από τα χρονοδιαγράμματα.
Ως αποτέλεσμα, ανήλθαν σε 423 οι επιχειρήσεις που κατέβασαν ρολά μέχρι σήμερα: τον Σεπτέμβριο του 2011, οπότε και ξεκίνησαν τα έργα, λειτουργούσαν στην περιοχή 665 επιχειρήσεις (σε ισόγειο και όροφο), ενώ σήμερα ενεργές παραμένουν λιγότερες από 250. Και δεν ήταν τα λουκέτα το μόνο πρόβλημα που προκλήθηκε. Το κλείσιμο του συγκεκριμένου τμήματος δημιούργησε προβληματικές συνθήκες κίνησης ακόμη και για τους πεζούς, ιδίως κατά τις βραδινές ώρες. Ωστόσο, το κλειστό τμήμα της Δελφών άνοιξε σήμερα, δημιουργώντας προσδοκίες για αναζωογόνηση μιας περιοχής, που δέχτηκε ισχυρές πιέσεις την τελευταία εξαετία, λόγω των εργοταξίων του Μετρό.
«Έρημος δρόμος είναι πλέον η οδός Δελφών, όταν πριν το 2011 έσφυζε από ζωή, ενώ μεγάλη είναι η καταστροφή για τους εμπόρους στην περιοχή. Μέχρι και μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ αναγκάστηκε να εγκαταλείψει» δήλωσε μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Παντελής Φιλιππίδης.
«Εμπορικά καταστήματα που λειτουργούσαν στην περιοχή για περισσότερα και από 30 χρόνια αναγκάστηκαν να κατεβάσουν ρολά και η οικονομική ζημιά είναι ανυπολόγιστη», πρόσθεσε ο ίδιος, ενώ κληθείς να σχολιάσει το γεγονός ότι σήμερα δόθηκε στην κυκλοφορία η οδός και στα δύο ρεύματα είπε: «Καταστράφηκε η αγορά και τώρα τι να πούμε, ευχαριστώ;».
Υπέρ του έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης, αλλά αντίθετος στον τρόπο λειτουργίας της Αττικό Μετρό, δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Μιχάλης Ζορπίδης, υπογραμμίζοντας εκ νέου ότι όχι μόνο δεν θα σταματήσει τη διεκδίκηση αποζημιώσεων για τους «μετρόπληκτους» επαγγελματίες στην περιοχή της Δελφών, αλλά «σκοπεύω να εντείνω τις σχετικές μου κινήσεις, όχι μόνο για τους συναδέλφους στη Δελφών, αλλά και για όσους αναμένουμε ότι θα πληγούν στο άμεσο μέλλον, πχ, στη Βενιζέλου».
Χαρακτηριστικά ανέφερε «επί υπουργίας Γιάννη Μαγκριώτη, το ΕΕΘ και η Αττικό Μετρό, είχαμε υπογράψει Μνημόνιο Συνεργασίας, βάσει του οποίου δίνονταν φοροελαφρύνσεις στους επαγγελματίες που πλήττονται από τις εργασίες κατασκευής του Μετρό Θεσσαλονίκης. Είναι νόμιμο έγγραφο που έχει όλες τις υπογραφές και κανείς δεν μπορεί να τις αμφισβητήσει. Το κράτος οφείλει να έχει συνέχεια». Απαντώντας δε σε όσους υποστηρίζουν ότι δεν είναι νόμιμο να δοθούν αποζημιώσεις ο κ. Ζορπίδης διερωτήθηκε «είναι νόμιμο να κλείνουν τα μαγαζιά;» και πρόσθεσε: «Το τσεκάραμε περισσότερες από 15 φορές το συγκεκριμένο στοιχείο και το αποτέλεσμα ήταν πάντοτε το ίδιο. Τον Σεπτέμβριο του 2011 λειτουργούσαν στην περιοχή 665 επιχειρήσεις και σήμερα ενεργές είναι 242».
«Το περισσότερο που μπορούμε να κάνουμε είναι να πατήσουμε τέρμα γκάζι και να τελειώνουμε το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης», υπογράμμισε μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό ΑΕ, Γιάννης Μυλόπουλος, προσθέτοντας ότι «στόχος και σκοπός μας είναι όσο το δυνατόν πιο γρήγορα, να γλυτώσει η πόλη από τις λαμαρίνες και να παραδώσουμε στους εμπόρους, καταστηματάρχες και πολίτες ένα σύγχρονο συγκοινωνιακό μέσο». Ερωτηθείς για τις αποζημιώσεις σε καταστηματάρχες που έχουν πληγεί από τις εργασίες κατασκευής του μετρό, ο κ. Μυλόπουλος ανέφερε «η Αττικό Μετρό δεν έχει εξουσιοδότηση για κάτι τέτοιο».
Για τον Βασίλη Γαβριηλίδη, ιδιοκτήτη επιχείρησης βουλκανιζατέρ, το κλείσιμο της Δελφών ήταν -όπως προκύπτει από τις δηλώσεις του- καταστροφικό. Σήμερα δηλώνει μουδιασμένος και οργισμένος, αλλά όπως είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ δεν έχει χρόνο να διαθέσει για να «πενθήσει», αφού η επιβίωση αποτελεί προτεραιότητα. Η επιχείρησή του ήταν εγκατεστημένη στον αριθμό 120 της Δελφών, γωνία με Αναλήψεως από το 2005, και επί 30 χρόνια βρισκόταν ακριβώς απέναντι. Λόγω των έργων του μετρό Θεσσαλονίκης, αναγκάστηκε το 2012 να τη μεταφέρει λίγα μέτρα πιο κάτω, στον αριθμό 144.
«Σήμερα κάθομαι και βλέπω την οδό Δελφών να δίνεται στην κυκλοφορία, μετά από έξι χρόνια κατάληψης από το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μόνο που σκέφτομαι είναι η ζημιά που προκάλεσε σε εμένα και την οικογένειά μου. Οικονομικά η υπόθεση μετρό με ζημίωσε περισσότερο από 200.000 ευρώ, ενώ προσωπικά μου στέρησε ίσως και 100 χρόνια από τη ζωή μου» είπε χαρακτηριστικά στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Γαβριηλίδης.
Ανατρέχοντας στο παρελθόν είπε: «Θυμάμαι σαν τώρα τον τότε υπουργό, Γιάννη Μαγκριώτη, να μου λέει να κάνω λίγο υπομονή και όπου νά ΄ναι θα φύγουν οι λαμαρίνες. Τελικά, όχι μόνο δεν έφυγαν οι λαμαρίνες, αλλά μας έκλεισαν την είσοδο στο βουλκανιζατέρ εντελώς, με αποτέλεσμα να τα μαζέψουμε και να φύγουμε».
Μεταξύ άλλων είπε «ο σταθμός Ανάληψη είναι πραγματικότητα και το Μετρό Θεσσαλονίκης κάποια μέρα θα δοθεί στους πολίτες, αλλά εμένα μου πήρε τη ζωή μου. Κάποτε είχα μια αποθήκη γεμάτη και δουλειά, σήμερα παλεύω για να κρατήσω την επιχείρησή μου ανοιχτή και όχι για να ζω καλά, αλλά για να πληρώνω τα χρέη που μου δημιούργησαν».
Στην… αντεπίθεση η οδός Δελφών
Αχτίδα φωτός για ένα δρόμο που μοιάζει σκοτεινός και εγκαταλελειμμένος, αποτελούν οι δηλώσεις στο ΑΠΕ-ΜΠΕ του Συλλόγου Μεσιτών Θεσσαλονίκης, Άγγελου Πασαλίδη. Σύμφωνα με τον ίδιο η «νεκρωμένη σήμερα περιοχή της οδού Δελφών, περνά στην αντεπίθεση» και όπως τόνισε «στο πρώτο εξάμηνο του 2018 θα έχουν μισθωθεί όλα τα μη νοικιαζόμενα καταστήματα σε ισόγειο και ορόφους».
Μάλιστα, ο ίδιος διατύπωσε την εκτίμηση ότι τα πρώτα έντονα σημάδια αναγέννησης της περιοχής θα γίνουν αισθητά μέχρι το τέλος του 2017 και τόνισε: «τον Φεβρουάριο του 2018 η οδός Δελφών δεν θα θυμίζει σε τίποτα το σκηνικό εγκατάλειψης που βλέπει κάποιος σήμερα».
Υπενθυμίζεται ότι η «περιπέτεια» της οδού Δελφών, ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2011 κι οφείλεται σε «αστοχίες», όπως τις ονομάζουν οι μηχανικοί, στις προμελέτες για τον σταθμό «Ανάληψη».
Όπως είχε γίνει γνωστό, στην αρχική προμελέτη δεν είχαν υπολογίσει σωστά τα μπαλκόνια των πολυκατοικιών και δεν θα μπορούσαν να λειτουργήσουν τα υψηλά μηχανήματα. Για να μη γκρεμίσουν τα μπαλκόνια των κτισμάτων, άλλαξαν τον τρόπο κατασκευής του σταθμού και το τμήμα της Δελφών έμεινε κλειστό για σειρά χρόνων, ενώ εφαρμόστηκε και ειδική μέθοδος για την ενίσχυση των χαλαρών εδαφών. Έτσι, ενώ η οδός επρόκειτο να μείνει κλειστή για 10-11 μήνες, τελικά έκλεισε για έξι χρόνια.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ