Αυτή θα είναι η “νέα” Θεσσαλονίκη! Στις 15 Μαΐου παραδίδεται στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, ο πλήρης φάκελος των Μελετών για την Αξιοποίηση του Παραλιακού Μετώπου.
Πρόκειται για το πλέον φιλόδοξο Σχέδιο για την εξυγίανση, ενοποίηση και ανάδειξη μιας παραθαλάσσιας ζώνης μήκους 40 χιλιομέτρων στη Θεσσαλονίκη ανοίγοντας έτσι το επόμενο κεφάλαιο σε μία μακρά διαδικασία μελετών και έργων, που όταν ολοκληρωθούν θα δώσουν στους Θεσσαλονικείς μία «άλλη, καλύτερη πόλη».
Σε αυτή την «άλλη, καλύτερη πόλη», που εννοείται ότι θα έχει λειτουργικό δίκτυο Μετρό, θαλάσσια αστική συγκοινωνία (; ), ένα υπερσύγχρονο από πλευράς υποδομών Αεροδρόμιο και Λιμάνι ανεπτυγμένο με μεγάλα έργα υποδομής, όραμα και στόχος της Περιφέρειας και των Παράκτιων Δήμων είναι, το Παραλιακό Μέτωπο, να λάμπει σαν πολύτιμο πετράδι.
Η Παράκτια Ζώνη του πολεοδομικού συγκροτήματος, μετά από δεκάδες παρεμβάσεις στο δημόσιο χώρο, θα είναι προσβάσιμη σε πεζούς και ποδηλάτες, οι πολίτες θα έχουν πρόσβαση σε μνημεία, χώρους πολιτισμού, αθλητισμού και αναψυχής.
Το Παραλιακό Μέτωπο, θα διαθέτει δύο μεγάλα μητροπολιτικά πάρκα, στα δυτικά και τα ανατολικά, Βοτανικό Κήπο, μία μεγάλη περιοχή πρασίνου από το Μέγαρο Μουσικής ως το «Ποσειδώνιο» και πέριξ των διατηρητέων κτισμάτων των Μύλων Αλλατίνη, ζώνες ναυταθλητισμού, κολύμβησης και ποδηλατόδρομο σε μήκος 30 χιλιομέτρων.
Θεσσαλονίκη: Ειδικό Χωρικό για το Παραλιακό Μέτωπο
Η Αξιοποίηση του Παραλιακού Μετώπου, θα γίνει με το εργαλείο των πολεοδομικών/χωρικών ρυθμίσεων που ονομάζεται «Ειδικά Χωρικά Σχέδια», ένα εργαλείο που ήδη αξιοποιείται για την ανάπλαση του εκθεσιακού κέντρου της ΔΕΘ και την περιοχή του Γηπέδου του ΠΑΟΚ.
Στις 15/5 λοιπόν θα παραδοθεί στην αναθέτουσα αρχή που είναι η Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας, ο πλήρης φάκελος με την μελέτη του Ε.Χ.Σ., τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων ( ΣΜΠΕ) και τη Γεωλογική Μελέτη. Τις μελέτες εκπονούν η «Δίκτυο Α.Ε.» και οι μηχανικοί Γεώργιος Γεωργιάδης και Γεώργιος Γαβριηλίδης.
«Εκτιμούμε ότι σε περίπου ενάμισι χρόνο θα έχουν ολοκληρωθεί οι προβλεπόμενες από το νόμο ελεγκτικές και εγκριτικές διαδικασίες και θα έχουμε στα χέρια το Προεδρικό Διάταγμα που θα μας επιτρέπει να προχωρήσουμε στις δημοπρατήσεις μελετών και έργων, κάνοντας αρχή από τα Δυτικά του Μετώπου, από τις περιοχές Καλοχωρίου και Δενδροποτάμου όπου υπάρχει μεγαλύτερη ωριμότητα για να δημοπρατηθούν παρεμβάσεις», δήλωσε στο GRTimes.gr o αντιπεριφερειάρχης Υποδομών & Δικτύων Π.Κ.Μ., μηχανικός Πάρις Μπίλλιας.
Ολοκλήρωση σε 10 – 15 χρόνια
Η Αξιοποίηση του Παραλιακού Μετώπου, είναι ένα έργο οραματικό αλλά και υλοποιήσιμο. Εκτιμούμε ότι για την ολοκλήρωσή του θα απαιτηθούν 10 ή και 15 χρόνια, αλλά πιστεύουμε και στην ανάγκη υλοποίησής του, όπως και στην μεγάλη αναπτυξιακή ώθηση που θα δώσει στη Θεσσαλονίκη.
Οι πολίτες θα αποκτήσουν καλύτερη ποιότητα ζωής σε ένα σαφώς βελτιωμένο περιβάλλον, τα πλεονεκτήματα της Θεσσαλονίκης θα αναδειχθούν και οι επεμβάσεις στο δημόσιο χώρο θα λειτουργήσουν υπέρ της πραγματοποίησης έργων και από πλευράς ιδιωτών».
Θεσσαλονίκη: Φορέας Υλοποίησης
Απολύτως κρίσιμος παράγοντας για την Αξιοποίηση του Παραλιακού Μετώπου θα είναι η δημιουργία ενός Φορέα Υλοποίησης. Από τη στιγμή που στη Θεσσαλονίκη δεν υπάρχει Μητροπολιτικός Δήμος και οι παράκτιοι Δήμοι είναι επτά τον αριθμό (Δέλτα, Αμπελοκήπων – Μενεμένης, Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς, Πυλαίας- Χορτιάτη, Θέρμης, Θερμαϊκού), την Αξιοποίηση θα πρέπει να την αναλάβει ένας φορέας με αυτό το ειδικό αντικείμενο.
Μάλιστα, όπως είπε ο κ. Μπίλλιας, η Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας σχεδιάζει την προκήρυξη διαγωνισμού για την πρόσληψη συμβούλου, ο οποίος θα εισηγηθεί το προσφορότερο μοντέλο για την πραγματοποίηση αυτού του μεγάλου έργου που θα περιλαμβάνει ποικίλες παρεμβάσεις και αναπλάσεις.
Ενδεικτικές παρεμβάσεις και έργα
Στο πλαίσιο του ΕΧΣ και αφού το βάθος παρέμβασης σε κάθε Δήμο, το καθόρισαν οι Δημοτικές Αρχές, θα εξυγιανθεί και θα γίνει προσβάσιμη στους πολίτες, η περιοχή του Δενδροποτάμου και των παλιών βυρσοδεψείων, που θα συνδεθεί με το Καλοχώρι (υγροβιότοπος ) και με την οδό 26ης Οκτωβρίου, προς την πλευρά του Λιμανιού. Δημιουργία μητροπολιτικού πάρκου στα Δυτικά, στην περιοχή που Παλιού Σιδηροδρομικού Σταθμού.
Σημειωτέον ότι η ΓΑΙΑΟΣΕ σκοπεύει να δημιουργήσει ένα «πάρκο μνήμης» σε αυτή την περιοχή, που θα φτάνει ως το Μουσείο Ολοκαυτώματος που πρόκειται να ανεγερθεί. Το Μουσείο, με περιπατητικό άξονα, θα συνδέεται με την Πλατεία Ελευθερίας, διαμέσου των εγκαταστάσεων του Σιδηροδρόμου. Αυτή η «πορεία μνήμης», με αναφορά βεβαίως στη θυσία και τραγική κατάληξη των Εβραίων της Θεσσαλονίκης, θα συνεπάγεται και ανάδειξη της σιδηροδρομικής ιστορίας της πόλης.
Θεσσαλονίκη – Επέκταση της Παλιάς Παραλίας
Μετά τον 1ο προβλήτα του ΟΛΘ και με παρεμβάσεις επέκτασης του κρηπιδώματος της Παλιάς Παραλίας, πεζοί και ποδηλάτες θα συνεχίζουν ως το Λευκό Παραλία. Στη Νέα Παραλία, όπως τόνισε ο αρχιτέκτων μηχανικός της «Δίκτυο Α.Ε.» κ. Τάκης Δούμας, οι ναυταθλητικοί όμιλοι θα μπορούν να παραμείνουν, αλλά πρέπει να δοθεί τέλος στις δραστηριότητες που δεν έχουν σχέση με την αποστολή τους και είχαν μετατρέψει την Παραλία σε πάρκινγκ. Θα απομακρυνθούν τα οχήματα που παράνομα σταθμεύουν στην αναπλασμένη Παραλία ενώ προτείνεται η δημιουργία νέων υπόγειων χώρων στάθμευσης, στην απέναντι πλευρά της Λεωφόρου Μεγ. Αλεξάνδρου.
«Μετακομίζει» το Ποσειδώνιο
Μία σημαντική παρέμβαση θα αφορά τη μεταφορά του «Ποσειδωνίου» στην παραθαλάσσια αδόμητη έκταση που βρίσκεται στο ύψος της οδού Κυανής Ακτής ( απέναντι από το συγκρότημα της Express Service), προκειμένου μεταξύ του Μεγάρου Μουσικής και μέχρι την περιοχή των Μύλων Αλλατίνη, να δημιουργηθεί ένα μητροπολιτικός πόλος πολιτισμού, με χώρους πρασίνου που θα ξεκινούν από την οδό Ανθέων και θα φθάνουν ως τη θάλασσα.
Με την απομάκρυνση του ‘Ποσειδωνίου’, η οδός Μαρία Κάλλας, ή μερικώς θα υπογειοποιηθεί ή θα εκτραπεί, καθώς είναι μονόδρομος μικρού μήκους και η κυκλοφορία εξυπηρετείται κυρίως από την πρώην ‘Ανθέων’ και νυν ‘Γ. Παπανδρέου’ και τις γύρω οδούς. Επισημαίνεται ότι με έργα επιχωμάτωσης η οδός Μαρία Κάλλας, θα μπορεί να καταλήγει στην οδό Γκόνου και την Καλαμαριά.
Η Μελέτη προβλέπει προτάσεις για την αξιοποίηση των Μύλων Αλλατίνη ( σ.σ. θέματα αρμοδιότητας ΥΠΠΟ), με τους χώρους πέριξ των διατηρητέων να είναι προσβάσιμοι για το κοινό, ενώ το γήπεδο του Γ.Σ. «Μέγας Αλέξανδρος» ( Καμινίκια) θα πρέπει να απομακρυνθεί από την περιοχή.
Για τη νέα «γειτονιά» του ‘Ποσειδωνίου’, η μελέτη προβλέπει τη δημιουργία νέας μητροπολιτικής ζώνης οργανωμένων αθλητικών εγκαταστάσεων κολύμβησης και ναυταθλητισμού. Αλλάζουν τόπο και τα «καρνάγια» Για την άρση της ασυνέχειας στο Παραλιακό Μέτωπο σημαντική θα είναι η απομάκρυνση των ναυπηγείων που βρίσκονται στο παράκτιο τμήμα του Δήμου Πυλαίας και τα οποία αντιμετώπισαν και πρόβλημα αδειοδοτημένης λειτουργίας.
Παίρνει “φωτιά” η Καλαμαριά
Η μελέτη προβλέπει τη μετεγκατάσταση των ναυπηγοεπισκευαστικών επιχειρήσεων σε επιχειρηματικό πάρκο, κατ’ ελάχιστο 50 στρεμμάτων, που θα δημιουργηθεί ανατολικά του Αεροδρομίου και ανατολικότερα της έκτασης που προορίζεται για το τεχνολογικό πάρκο Thess INTEC. Στην Καλαμαριά, προβλέπονται άξονες κίνησης πεζών και ποδηλατών, ενώ ειδικά για την πλαζ της Αρετσούς, προτείνεται να αναπτυχθεί ως η πρώτη εντός του αστικού συγκροτήματος ασφαλής κολυμβητική περιοχή.
Σημειώνεται ότι στο Δήμο Καλαμαριάς, θα εκπονηθεί μελέτη ΕΧΣ για το Στρατόπεδο Κόδρα, ενώ επίκειται ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για τη μαρίνα της Νέας Κρήνης. Βοτανικός Κήπος Οι μελετητές, προτείνουν τη δημιουργία ενός Ανατολικού Μητροπολιτικού Πάρκου, στο Τμήμα του Αγροκτήματος του ΑΠΘ, που βρίσκεται νοτίως της Λεωφόρου Γεωργικής Σχολής.
Εντός του Πάρκου αυτού, μπορεί να δημιουργηθεί και Βοτανικός Κήπος ενώ οι πολίτες θα έχουν πρόσβαση σε μία περιοχή που μένει αναξιοποίητη και φθάνει ως τη θάλασσα (κατάλληλη για δραστηριότητες στη φύση).
Μεγάλο μέρος της μελέτης αφορά στο παράκτιο τμήμα του Δήμου Θερμαϊκού, μίας ομαλής ζώνης που απλώνεται σε μήκος 4-4,5 χιλιομέτρων, η οποία θα αντιμετωπίζεται ως η κύρια ζώνη θαλάσσια αναψυχής του ΠΣΘ. Κατά μήκος της ακτογραμμής στο Δήμο Θερμαϊκού, όπως είπε ο κ. Δούμας, θα πρέπει να γίνουν έργα ακτομηχανικής γιατί υπάρχουν φαινόμενα διάβρωσης, όπως και προσάμμωσης.
Με την εκτέλεση έργων, θα μπορούν να δημιουργηθούν μικρές πλαζ, μικροί υποδοχείς σκαφών και συνολικότερα μία ενιαία κολυμβητική περιοχή για Θεσσαλονικείς και ξένους επισκέπτες, με εξυγιασμένη ακτογραμμή και εξυγιασμένο Θερμαϊκό. Από την περιοχή παρέμβασης οι μελετητές εξαίρεσαν περιοχές που έχουν δικό τους θεσμικό καθεστώς (ΟΛΘ, Αεροδρόμιο »ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ»), όπου εκπονούνται ειδικές πολεοδομικές μελέτες (περιοχή Σοφούλη Καλαμαριάς) ή έχουν πρόσφατες χωροθετήσεις (Μαρίνα Δ.Ε. Πυλαίας – Τουριστική Ζώνη).
πηγή: GRtimes.gr