Η Πυλαία είναι το νέο «ντεπό» της Θεσσαλονίκης. Είναι το σημείο όπου θα μπορούν να σταθμεύουν σε στεγασμένο χώρο μέχρι και 35 συρμοί του Μετρό ταυτόχρονα.
Εκεί, θα έχουν τη δυνατότητα να περιηγηθούν το Σαββατοκύριακο οι Θεσσαλονικείς και οι επισκέπτες της Θεσσαλονίκης, που θα συμμετάσχουν στις εκδηλώσεις του αρχιτεκτονικού γεγονότος «Open House Thessaloniki 2022».
Μεταξύ άλλων, οι συμμετέχοντες στην ξενάγηση στο αμαξοστάσιο -που θα γίνεται σε ομάδες από τις 10 το πρωί έως τις 3 μετά το μεσημέρι- θα μπορούν να φτάσουν μέχρι και στον χώρο που οι εργαζόμενοι αποκαλούν χαριτολογώντας «Ακρωτήριο Κανάβεραλ», δηλαδή στο Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Κατασκευαστικά, το έργο -η βασική γραμμή του οποίου αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2023- παρουσιάζει κάποιες διεθνείς πρωτιές: για παράδειγμα, στην κατασκευή του τερματικού σταθμού (στη συμβολή των οδών Ερυθρού Σταυρού και Ποσειδώνος στην Πυλαία) εφαρμόστηκε, για πρώτη φορά διεθνώς, η χωροθέτηση βασικών λειτουργιών αμαξοστασίου σε κεντρικές υποδομές που εδράζονται σε διαφορετικά υψόμετρα και συνδέονται σιδηροδρομικά μεταξύ τους με ανηφορικές διαδρομές, τροχιές και γέφυρες.
Η απόφαση αυτή, που προσδίδει στο κτηριακό συγκρότημα μια μοναδικότητα, εκπορεύτηκε από το γεγονός ότι η επίπεδη επιφάνεια του διαθέσιμου οικοπέδου των 50 στρεμμάτων δεν επαρκούσε για να φιλοξενήσει σε πλήρη οριζόντια ανάπτυξη ενιαίας στάθμης, όλες τις απαιτούμενες λειτουργίες συνεργείων και συντήρησης.
Με την ευκαιρία της συμμετοχής του αμαξοστασίου της Πυλαίας (αλλά και του Σταθμού Παπάφη) στις ξεναγήσεις του «Open House», η διοίκηση της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ υπενθυμίζει κάποια από τα χαρακτηριστικά του τερματικού σταθμού, αλλά και και τα χρονοδιαγράμματα συνολικά του έργου του Μετρό:
- Στις 12 Δεκεμβρίου αναμένεται να κατατεθούν οι προσφορές των υποψήφιων αναδόχων για τη λειτουργία και συντήρηση του Μετρό Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο του εν εξελίξει σχετικού διαγωνισμού. Στην ανάδοχο εταιρία θα διατεθεί αποκλειστικά και το «Complex 1» του αμαξοστασίου της Πυλαίας.
- Εντός του Δεκεμβρίου αναμένεται να συμβασιοποιηθεί η προμήθεια άλλων 25 συρμών του Μετρό, πέραν των πρώτων 18, που έχουν ήδη παραληφθεί.
- «Καθώς οι εργασίες στο μετρό Θεσσαλονίκης οδηγούν με ταχύτητα στην ολοκλήρωση του έργου της βασικής γραμμής στο τέλος του 2023 (..), στο dépôt ενεργοποιούνται όλες οι προβλεπόμενες λειτουργίες κι έτσι αυτό αποκτά τους ρυθμούς του και οδηγεί ήδη με επιτυχία, το μετρό χωρίς οδηγό μέχρι τον Σταθμό Σιντριβάνι, όπου καταλήγουν οι δοκιμαστικές διαδρομές των συρμών που έχουν παραδοθεί. Ήδη, από τον περασμένο Αύγουστο (…) σε πτέρυγα του Κτηρίου 1 έχουν μεταφερθεί τα γραφεία Θεσσαλονίκης του κυρίου του έργου, της Αττικό Μετρό Α.Ε. Το dépôt έχει αποκτήσει ζωή και ρόλο» υπογραμμίζει η εταιρεία.
- Η κτηριακή σύνθεση του Αμαξοστασίου στην Πυλαία αναπτύσσεται σε δομημένη επιφάνεια 90.000 τμ και αποτελεί ουσιαστικά την «καρδιά του δικτύου» του Μετρό
- Στο αμαξοστάσιο θα λειτουργεί και υπόγειος χώρος στάθμευσης δύο επιπέδων, δυναμικότητας 310 θέσεων ΙΧ και 100 δικύκλων. Σε κομβικά σημεία της σύνθεσης του έργου έχουν χωροθετηθεί αυτόνομα και πρόσθετες υποστηρικτικές λειτουργίες, μεταξύ των οποίων και πρότυπος βρεφονηπιακός σταθμός, ικανός να φιλοξενεί έως και 36 παιδιά!
Μετρό χωρίς οδηγό
Από την είσοδο της οδού Ερυθρού Σταυρού, οι επισκέπτες θα οδηγούνται καταρχάς στους χώρους συντήρησης των συρμών, στο Complex 1. Η προσπέλαση των συρμών από το επίπεδο του χώρου Εναπόθεσης (Complex 2) στο χώρο των Συνεργείων (Complex 1) γίνεται μέσω ειδικής ανηφορικής τροχιάς, η οποία σε μεγάλο μήκος έχει τη μορφή εναέριας γέφυρας.
Στη μέση της διαδρομής πραγματοποιείται η αλλαγή του συστήματος οδήγησης των συρμών από αυτόματο σε χειροκίνητο, και γι’ αυτό έχει διαμορφωθεί ειδική στάση/αποβάθρα για την επιβίβαση του χειριστή οδήγησης.
Η οδήγηση των συρμών με χειριστή θα πραγματοποιείται μόνο για την είσοδό τους στους χώρους συντήρησης και σε περιπτώσεις εκτάκτων συμβάντων. Όλες οι υπόλοιπες κινήσεις των συρμών, δηλαδή και η μεταφορά επιβατών, θα γίνονται αυτόματα χωρίς οδηγό.
Η κίνησή τους βασίζεται στο σύστημα σηματοδότησης CBTC (communications-based train control) και είναι απολύτως ασφαλής και αξιόπιστη. Τα χειριστήρια του συρμού θα παραμένουν κλειδωμένα στις ειδικές θήκες που υπάρχει κάτω από τα παράθυρα των δύο όψεων.
Στο συγκρότημα περιλαμβάνονται ο κύριος χώρος επιθεώρησης και συντήρησης συρμών, το συνεργείο επισκευών, ο τόρνος, το βαφείο, ο χώρος αμαξωμάτων, η κεντρική αποθήκη ανταλλακτικών, αίθουσες μηχανολογικού εξοπλισμού, εργαστήρια και οι γραφειακοί χώροι της εταιρίας λειτουργίας καθώς και υπόγειο parking.
Μετά την περιήγηση – ξενάγηση στο ισόγειο επίπεδο του Complex 1, στο οποίο θα έχουν την ευκαιρία να δουν τους συρμούς, οι επισκέπτες θα κατευθύνονται μέσω της στεγασμένης μεταλλικής γέφυρας στον πρώτο όροφο του Complex 2, όπου εδρεύει το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας (ΚΕΛ) του Μετρό. Το ΚΕΛ διαθέτει πανοραμική θέα προς την κύρια είσοδο των συρμών μέσω κεκλιμένου εξωτερικού διώροφου υαλοπετάσματος ειδικών προδιαγραφών.
Ως κεντρική πρόσβαση του συγκροτήματος κατά την πλήρη απόδοσή του στους χρήστες θα χρησιμοποιείται η ανατολική είσοδος – έξοδος της οδού Ποσειδώνος 40 -60, η οποία οδηγεί τους πεζούς στον δεύτερο όροφο του Κτιρίου – Γέφυρα, από τον χώρο υποδοχής του οποίου οι εισερχόμενοι θα κατέρχονται στο επίπεδο του πρώτου ορόφου και στην συνέχεια θα μπορούν να μετακινούνται προς τον τελικό προορισμό τους.
Για τον λόγο αυτό έχει κατασκευαστεί και μεταλλική κλίμακα περιβαλλόμενη από υαλοπίνακες. Ο κύριος χώρος εναπόθεσης των συρμών, οργανώνεται σε δύο κύρια επίπεδα χαμηλότερα από τη στάθμη φυσικού εδάφους της περιοχής και φιλοξενεί 20 συρμούς σε 10 παράλληλες τροχιές, με ενδιάμεσες αποβάθρες.
Τις αρχιτεκτονικές μελέτες του Dépôt εκπόνησε η αρχιτέκτων της Αττικό Μετρό Α.Ε. Πολυξένη Αντωνίου. Σύμφωνα με τους κανόνες των διοργανωτών του «Οpen House», για τις ξεναγήσεις δεν γίνονται κρατήσεις και η είσοδος είναι ελεύθερη για όλους. Οι φωτογραφήσεις και η λήψη video θα είναι ελεύθερες.
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ