Σε νέα κανάλια διανομής και σε νέες αγορές ετοιμάζεται να εισέλθει το «διαμάντι» της Χίου, η μαστίχα με τις αναγνωρισμένες παγκοσμίως θεραπευτικές ιδιότητες, καθώς ο Γιάννης Μανδάλας διευθύνων σύμβουλος της Mediterra, -θυγατρικής εταιρείας της Ένωσης Μαστιχοπαραγωγών Χίου και υπεύθυνης για την προώθηση προϊόντων με μαστίχα- τόνισε ότι παγκοσμίως η ζήτηση ξεπερνά κάθε προσδοκία.
Είτε ως πρώτη ύλη για την παραγωγή προϊόντων όπως φάρμακα και καλλυντικά, είτε ως τελικό προϊόν στην κατηγορία προσωπικής υγιεινής (με προϊόντα όπως οδοντόκρεμες και σαπούνια) αλλά και ως τρόφιμο, συμπλήρωμα διατροφής ή τσίχλα αδυνατίσματος, μία από τις πρόσφατες καινοτομίες, η γκάμα των προϊόντων με μαστίχα διευρύνεται με γρήγορους ρυθμούς.
Το στοίχημα της φαρμακοβιομηχανίας
Το νέο μεγάλο στοίχημα είναι η φαρμακοβιομηχανία. Τον Αύγουστο του 2015 ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Φαρμάκων (EMA), μετά από σχετική εισήγηση αποφάσισε ομόφωνα και έκανε αποδεκτή την ένταξη της Μαστίχας Χίου στην κατηγορία των παραδοσιακών φαρμάκων φυτικής προέλευσης. Από τότε η ζήτηση έχει εκτοξευθεί σε όλον τον κόσμο.
Αφορμή για τη δημοσιοποίηση των νέων προοπτικών της μαστίχας, αποτέλεσαν τα εγκαίνια του Κέντρου Έρευνας Μαστίχας (ΚΕΜ), που πραγματοποιήθηκαν το Σάββατο 29 Απριλίου στην Καλλιμασιά Χίου, επένδυση 3 εκατ. ευρώ, σταθμός για το μέλλον της μαστίχας, καθώς με την ολοκλήρωσή του ξεκινούν άμεσα έρευνες για νέες χρήσεις της μοναδικής μαστίχας, με τις θεραπευτικές ιδιότητες.
Μιλώντας σε εκπροσώπους του Τύπου ο κ. Μανδάλας αναφέρθηκε στην ευρεία προοπτική της μαστίχας, που από τοπικό προϊόν έχει καταφέρει να μετατραπεί σε ένα προϊόν διεθνούς εμβέλειας, διαγράφοντας μια πετυχημένη πορεία στην έρευνα και την καινοτομία. Καθοριστικός είναι ο ρόλος της Mediterra, η οποία από το 2002 εμπορεύεται προϊόντα με μαστίχα κι αναπτύσσει τα καταστήματα «mastihashop». Σήμερα το δίκτυο αριθμεί 8 σημεία πώλησης, εκ των οποίων τα 2 στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Εκτός από την εσωτερική αγορά τα πλάνα της εταιρείας εστιάζουν στη διεθνή ανάπτυξη, με προτεραιότητα σε αγορές όπως την Κύπρο, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, τη Σαουδική Αραβία και το Κατάρ. Αυξημένη ζήτηση για τη μαστίχα ως πρώτη ύλη έρχεται επίσης και από την Αμερική, την Ασία, τον Καναδά, την Αυστραλία και την Νότια Κορέα, που απορροφούν το 25% της παραγωγής μαστίχας για φαρμακευτικούς σκοπούς.
Επενδυτικό πρόγραμμα
Οι νέοι ορίζοντες για τη μαστίχα, οδήγησαν στη χάραξη νέου επενδυτικού προγράμματος από τη Mediterra, το οποίο όπως ανέφερε ο κ. Μανδάλας ανέρχεται στα 2 εκατ. ευρώ περίπου κι αφορά στην ανακαίνιση του κτιρίου, πλησίον του Κέντρου Έρευνας Μαστίχας, όπου στεγάζονται οι παραγωγικές εγκαταστάσεις της εταιρείας. Μεταξύ άλλων, προβλέπεται η αποκατάσταση των όψεων και η τοποθέτηση φωτοβολταϊκών συστημάτων.
Περαιτέρω, νέες επενδύσεις που θα φθάσουν έως τα 8 εκατ. ευρώ με ορίζοντα υλοποίησης το 2030, προβλέπουν μια καθετοποιημένη αξιοποίηση των ιδιοτήτων της μαστίχας, που θα περιλαμβάνει εκτός από τα καταστήματα mastihashop, δύο ακόμη εμπειρίες: το mastiha cooking school και το mastiha treatment centre, ξεκινώντας δραστηριότητα και στον τομέα των υπηρεσιών. Επιπλέον σχέδιο, αποτελεί και η αξιοποίηση της μαστίχας για εκπαιδευτικούς λόγους, χαράσσοντας τη δημιουργία του πρώτου οργανωμένου κι επισκέψιμου μαστιχώνα 60 στρεμμάτων.
Τέλος, ερωτηθείς για την πορεία της τσίκλας ΕΛΜΑ, που αποτελεί ένα από τα πιο εμπορεύσιμα προϊόντα με πρώτη ύλη τη μαστίχα, ο κ. Μανδάλας, τόνισε ότι το μερίδιό αγοράς της κυμαίνεται στο 6 με 7%. Μεγάλο μέρος των πωλήσεων, περίπου το 30%, πραγματοποιείται από τα σούπερ μάρκετ, ενώ τα προϊόντα πωλούνται από διευρυμένο δίκτυο, όπως φαρμακεία, αεροδρόμια κι επιλεκτική διανομή.