Έντονη είναι η ανησυχία των εμπόρων του Πειραιά σε σχέση με τις συνέπειες της κρίσης που έχει ξεσπάσει στην παγκόσμια ναυτιλία μετά το «μπλόκο» το οποίο έχουν έμμεσα βάλει στη Διώρυγα του Σουέζ οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι κατά εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα.
Χθες (17.01.24) το Εμπορικό και Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Πειραιά (ΕΒΕΠ) έστειλε επιστολή προς τον πρωθυπουργό, κο Κυριάκο Μητσοτάκη με το οποίο ζητά από την κυβέρνηση να βάλει πλαφόν ναύλα επί των εμπορευμάτων.
Κύκλοι του ΕΒΕΠ με τους οποίους ήλθε σε επαφή το newsit.gr αναφέρουν πως το πλαφόν στους δασμούς και το ΦΠΑ θα μπορούσε να μπει στα 2.000 ευρώ.
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως πλέον, ακριβώς λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα, το μεταφορικό κόστος για ένα κοντέινερ 40 ποδιών έχει ανέλθει πλέον στα 6.150 ευρώ. Ένα μήνα πριν (όταν δεν είχε ακόμα ξεσπάσει η κρίση στη Διώρυγα του Σουέζ), όμως, βρίσκοταν μόλις στα 1.850 ευρώ.
Η επιβολή πλαφόν στους δασμούς και στα ναύλα στα 2.000 ευρώ θα άφηνε αφορολόγητο ποσό πάνω από τα 2.000 ευρώ (και έως τα 6.150 ευρώ) μετριάζοντας το μεταφορικό κόστος για τους εμπόρους και έτσι τις πιέσεις στις τιμές των τελικών αγαθών που φτάνουν στον καταναλωτή.
Μία τέτοια απόφαση, όμως, δεν μπορεί να ληφθεί σε εθνικό επίπεδο, σημειώνουν οι ίδιες πηγές, αλλά μόνο σε ευρωπαϊκό.
Το ζήτημα αυτό δεν αποκλείεται να συζητηθεί και στο περιθώριο των συναντήσεων στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ στο Νταβός, ενώ κύκλοι του εμπορικού κόσμου στον Πειραιά εκτιμούν ότι ίσως από την επόμενη εβδομάδα να υπάρξουν κάποιες συζητήσεις με παράγοντες του Υπουργείου Οικονομικών σε σχέση με το ζήτημα αυτό.
Προκειμένου να γίνει αντιληπτό το πόσο μεγάλο πρόβλημα αποτελεί για τους εμπόρους του Πειραιά ο αποκλεισμός των τάνκερ από την Ερυθρά Θάλασσα, κύκλοι του ΕΒΕΠ αναφέρουν πως το 30% των εμπορευμάτων που φτάνει στον Πειραιά διέρχεται από την Διώρυγα του Σουέζ.
Το πλήθος των κοντέινερ που καταλήγουν στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας μέσω της Διώρυγα του Σουέζ φτάνει στα 50.000 ανά εβδομάδα.
Μόνο αυτή τη στιγμή, αναφέρουν οι ίδιες πηγές, εμπορικά πλοία φορτωμένα με 200.000 κοντέινερ είναι «στη γύρα» για βρουν λιμάνι για να κατεβάσουν τα προϊόντα τους.