Site icon NewsIT

Φόβοι για «εκτροχιασμό» του σιδηροδρομικού έργου Ρίο – Πάτρα

Χωρίς κατηγορία
24.07.2024 | 08:23
Φόβοι για «εκτροχιασμό» του σιδηροδρομικού έργου Ρίο – Πάτρα

Σε φάση… «εκτροχιασμού» φαίνεται να βρίσκεται ένα σημαντικό σιδηροδρομικό έργο που θεωρητικά θα ένωνε το βασικό δίκτυο στη βόρεια Πελοπόννησο με τον κεντρικό και κομβικό λιμένα της Πάτρας, καθώς, για την ώρα, λεφτά… δεν υπάρχουν, τουλάχιστον από τα ευρωπαϊκά κονδύλια. Ο λόγος για το σιδηροδρομικό έργο από το Ρίο μέχρι το λιμάνι της Πάτρας.

Όπως προκύπτει, το σιδηροδρομικό έργο αυτό για ακόμα μία φορά δεν έτυχε αποδοχής από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η οποία απάντησε αρνητικά στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, για τη χρηματοδότηση, μέσω του μηχανισμού CEF II (Connecting Europe Facility II), του έργου υπογειοποίησης της νέας διπλής ηλεκτροκίνητης σιδηροδρομικής γραμμής, από το Ρίο μέχρι το νότιο λιμάνι της Πάτρας.

Έτσι, με άλλα λόγια, το λιμάνι που αποτελεί και πύλη της Ελλάδας στη δυτική πλευρά της χώρας, παραμένει χωρίς σύγχρονο τρένο. Η νέα σιδηροδρομική γραμμή παραμένει χωρίς χρηματοδότηση και το τελευταίο τμήμα της, και μαζί η Πάτρα και το λιμάνι της, είναι σιδηροδρομικά «τυφλά». Αξίζει να αναφέρουμε ότι ο βασικός προϋπολογισμός έδειχνε ποσό περί το μισό δις ευρώ, ή αλλιώς κοντά στα 480 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, ο αρχικός σχεδιασμός περιελάμβανε και μεγάλο μέρος υπογειοποίησης.

Ειδικότερα, σε γενικές γραμμές, το αντικείμενο του έργου αφορά στην κατασκευή νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ρίο – Νέος Λιμένας Πατρών, μήκους 10,2 χλμ., με υπογειοποίηση σε μήκος περίπου 5,2 χλμ., από Κανελλοπούλου έως Αγ. Ανδρέα, με κατασκευή οκτώ στάσεων, εκ των οποίων οι πέντε στο υπόγειο τμήμα.

Υπενθυμίζεται ότι έχουν υπάρξει αντιδράσεις τοπικών φορέων, του Δήμου κ.α. που ζητούσαν εξαρχής μεγαλύτερο μέρος υπογειοποίησης ώστε να μην «κόβεται η πόλη στα δύο» αλλά και για λόγους ασφαλείας.

Πάντως, ακόμα το τεχνικό ζήτημα παραμένει ανοιχτό και το μοντέλο κατασκευής του έργου θεωρείται δαπανηρό καθώς, όπως αναφέραμε, προσεγγίζει το μισό δις ευρώ.

Προφανώς, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, βλέποντας αυτά τα προβλήματα όσον αφορά στα τεχνικά ζητήματα και τα κόστη, αλλά και επειδή έχουν προκύψει και νέες ανάγκες αποκατάστασης στον σιδηρόδρομο (π.χ. ζημιές 460 εκατ. ευρώ για έργα στη Θεσσαλία), για άλλη μία φορά «άναψε κόκκινο» στη χρηματοδότηση ενός έργου που «σέρνεται» επί χρόνια.

Στην αρχή του έτους, τον Ιανουάριο του 2024, υποβλήθηκε αίτηση για χρηματοδότηση από τον «Μηχανισμό Συνδέοντας την Ευρώπη» 2021-2027, η οποία τελικά είχε αρνητική τροπή για δεύτερη συνεχόμενη φορά, μετά την πρώτη απόρριψη που είχε γίνει το καλοκαίρι του 2022.

Προ ημερών μόλις ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρας, αναφέρθηκε σε έργα που πέτυχαν ευρωπαϊκής στήριξης, δίχως να γίνει κουβέντα για το τρένο έως την Πάτρα. Μένει να φανεί αν η κυβέρνηση και οι αρμόδιοι φορείς επανέλθουν με νέο σχεδιασμό, με άλλο τεχνικό αντικείμενο, πώς θα αντιδράσει ο τοπικός Δήμος, αν γίνει νέο αίτημα στην Ε.Ε. για χρηματοδότηση κ.α. Μέχρι τότε, τα σχέδια για περαιτέρω ανάπτυξη του λιμένα Πάτρας παραμένουν… σχέδια.

Τελευταίες ειδήσεις

Exit mobile version