Πέμπτη, 28 Νοε.
13oC Αθήνα

Η Κομισιόν αυξάνει τους φόρους για Google, Facebook, AirBnB και Amazon

Facebook

Προτάσεις για δικαιότερη φορολόγηση της ψηφιακής επιχειρηματικής δραστηριότητας, συμπεριλαμβανομένων των ψηφιακών γιγάντων όπως είναι η Google και το Facebook, υπέβαλε σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Οι προτάσεις έρχονται εν μέσω του σκανδάλου που ξέσπασε με το Facebook και την υποκλοπή προσωπικών δεδομένων 50 εκατ. χρηστών, αλλά και της κόντρας μεταξύ Ε.Ε και ΗΠΑ λόγω των δασμών στο χάλυβα και το αλουμίνιο που ανακοίνωσε πρόσφατα ο Αμερικανός πρόεδρος.

Ωστόσο, ο αρμόδιος Επίτροπος Πιερ Μοσκοβισί, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στην οποία παρουσίασε τις προτάσεις της Επιτροπής, αρνήθηκε ότι συνδέονται με οποιονδήποτε τρόπο με τις ανακοινώσεις αυτές. «Θέλω να ξεκαθαρίσω ότι δεν πρόκειται για φορολόγηση κατά των ΗΠΑ ή για αντίποινα για τους δασμούς» υπογράμμισε ο Π. Μοσκοβισί, προσθέτοντας ότι δεν στοχοποιούνται οι τέσσερις Αμερικανοί «γίγαντες» (Google, AirΒnb, Facebook και Amazon) αλλά οι προτάσεις αφορούν 120-150 εταιρίες από τις ΗΠΑ, την Ευρώπη και την Ασία.

Η πρόταση της Κομισιόν

Ειδικότερα, η εν λόγω πρόταση της Επιτροπής περιλαμβάνει ένα προσωρινό φόρο με συντελεστή 3% στις επιχειρήσεις με συνολικά ετήσια έσοδα ύψους 750 εκατ. ευρώ παγκοσμίως και 50 εκατ. ευρώ στην ΕΕ, ενώ τα κράτη μέλη θα εισπράττουν τα φορολογικά έσοδα εκεί όπου βρίσκονται οι χρήστες.

«Ο προσωρινός φόρος διασφαλίζει ότι οι δραστηριότητες που επί του παρόντος δεν υπόκεινται σε πραγματική φορολόγηση θα αρχίσουν να παράγουν άμεσα έσοδα για τα κράτη μέλη. Ο φόρος αυτός θα συμβάλει επίσης στο να αποφευχθεί η λήψη μονομερών μέτρων για τη φορολόγηση των ψηφιακών δραστηριοτήτων σε ορισμένα κράτη μέλη, γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει σε ένα συνονθύλευμα εθνικών κανόνων, το οποίο θα ήταν επιζήμιο για την ενιαία αγορά μας», σημειώνει η Επιτροπή στην ανακοίνωσή της.

Εξάλλου, η δεύτερη πρόταση της Επιτροπής που αποτελεί μια μακροπρόθεσμη λύση, αφορά την κοινή μεταρρύθμιση των κανόνων της ΕΕ για τη φορολόγηση των εταιρειών στον τομέα των ψηφιακών δραστηριοτήτων.

Η πρόταση αυτή θα δώσει στα κράτη μέλη τη δυνατότητα να φορολογούν τα κέρδη που παράγονται στην επικράτειά τους, ακόμη και αν η επιχείρηση δεν έχει φυσική παρουσία εκεί. Οι νέοι κανόνες θα διασφαλίσουν ότι οι διαδικτυακές επιχειρήσεις συνεισφέρουν στα δημόσια οικονομικά στο ίδιο επίπεδο με τις συμβατικού τύπου επιχειρήσεις με φυσική παρουσία.

Τα κριτήρια φορολόγησης

Σύμφωνα με τις προτάσεις της Επιτροπής, μια ψηφιακή πλατφόρμα θα θεωρείται ότι έχει φορολογητέα «ψηφιακή παρουσία» ή ψηφιακή μόνιμη εγκατάσταση σε ένα κράτος μέλος αν πληροί ένα από τα ακόλουθα κριτήρια:

– υπερβαίνει το κατώτατο όριο ετησίων εσόδων ύψους 7 εκατ. ευρώ σε ένα κράτος μέλος

– έχει περισσότερους από 100 000 χρήστες σε ένα κράτος μέλος σε ένα φορολογικό έτος

– δημιουργούνται πάνω από 3 000 επιχειρηματικές συμβάσεις για ψηφιακές υπηρεσίες μεταξύ της εταιρείας και των επιχειρηματιών χρηστών σε ένα φορολογικό έτος.

Στην ΕΕ, ωστόσο, δεν υπάρχει ομοφωνία μεταξύ των κρατών-μελών σε ό,τι αφορά τη φορολόγηση της ψηφιακής οικονομίας. Η Γαλλία είναι από τις χώρες που έχουν υποστηρίξει ένθερμα αυτήν την προοπτική, αλλά αναμένεται να υπάρξει αντίσταση από τις μικρότερες κυβερνήσεις και τις χώρες χαμηλού φορολόγησης που φοβούνται ότι θα βγουν χαμένες από αυτήν.

«Προβλέπω ευρεία υποστήριξη στο Συμβούλιο και στις πολιτικές ομάδες, καθώς πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι οι πολίτες το αντιλαμβάνονται ως ζήτημα δικαιοσύνης, ανεξάρτητα με το αν είναι μικρά ή μεγάλα κράτη-μέλη» υπογράμμισε ο Π. Μοσκοβισί, ερωτηθείς σχετικά. Ο ίδιος, ωστόσο, παραδέχτηκε ότι οι συζητήσεις θα είναι «δύσκολες».

Οι προτάσεις της Επιτροπής θα συζητηθούν στην αυριανή Σύνοδο Κορυφής, ενώ η Επιτροπή επιθυμεί να έχουν εγκριθεί πριν από το τέλος του έτους.

Τελευταίες ειδήσεις