Πέμπτη, 21 Νοε.
19oC Αθήνα

Ο απίστευτος λόγος που χαμηλώνουν τα φώτα κατά την προσγείωση και απογείωση των αεροπλάνων

Ο απίστευτος λόγος που χαμηλώνουν τα φώτα κατά την προσγείωση και απογείωση των αεροπλάνων

Κατά την προσγείωση και απογείωση των αεροπλάνων οι επιβάτες υποχρεούνται να κάθονται στις θέσεις τους και να μην μετακινούνται, να δένουν τις ζώνες ασφαλείας και να βάλουν τα κινητά τους τηλέφωνα σε «λειτουργία πτήσης».

Όσοι ταξιδεύετε με αεροπλάνο, όμως, θα έχετε παρατηρήσει και ένα άλλο στοιχείο κατά την απογείωση και προσγείωση των αεροπλάνων. Το γεγονός ότι τα φώτα χαμηλώνουν μέσα στο αεροπλάνο κατά τις βραδινές ώρες. Ποιος είναι ο λόγος που συμβαίνει αυτό;

Αρκετά χαρακτηριστικά του αεροπλάνου, όπως και η μείωση της έντασης των φώτων κατά την απογείωση και την προσγείωση εντάσσονται στους κανόνες ασφαλείας των πτήσεων για την προστασία των επιβατών και των πληρωμάτων.

Σύμφωνα με τον Dan Bubb, πρώην πιλότο αεροπορικών εταιρειών και νυν αναπληρωτή καθηγητή στο Πανεπιστήμιο της Νεβάδα, στο Λας Βέγκας, τα φώτα των αεροπλάνων χαμηλώνουν «κατά την αυγή, το σούρουπο και όταν είναι νύχτα, ούτως ώστε τα μάτια των επιβατών να είναι, ήδη, προσαρμοσμένα σε σκοτεινό περιβάλλον, σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, όπου οι επιβάτες και το πλήρωμα αναγκαστούν να εγκαταλείψουν το αεροσκάφος».

Μπορεί να χρειαστούν από 5 έως 10 λεπτά για να προσαρμοστούν τα μάτια των επιβατών στο σκοτάδι, αν βρίσκονται, προηγουμένως, σε συνθήκες έντονου φωτός, εξηγεί ο Bubb.

Έτσι, εάν οι επιβάτες και το πλήρωμα πρέπει να ενεργήσουν γρήγορα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης και εκκένωσης, τα μάτια τους θα είναι προσαρμοσμένα στον χαμηλό φωτισμό και την χαμηλή ορατότητα μέσα στην καμπίνα.

Επιπρόσθετα, όταν τα φώτα είναι χαμηλωμένα, είναι πιο εύκολο για τους επιβάτες να εντοπίσουν τα φώτα κατά μήκος του διαδρόμου και τα αντίστοιχα για τις εξόδους κινδύνου.

Γιατί η απογείωση και η προσγείωση είναι επικίνδυνη

Η απογείωση και η προσγείωση είναι οι δύο πιο επικίνδυνες φάσεις κατά την πτήση ενός αεροπλάνου. Σύμφωνα με σχετικά στατιστικά στοιχεία που προέρχονται από την ετήσια έκθεση που συντάσσει κάθε χρόνο η γνωστή εταιρεία κατασκευής αεροπλάνων, Boeing, το 21% των θανατηφόρων δυστυχημάτων συμβαίνουν κατά την απογείωση και την αρχική ανύψωση και το 46% κατά την τελική κάθοδο και την προσγείωση.

Όπως τονίζει ο ειδικός, οι πιλότοι βρίσκονται σε συνεχή εγρήγορση στις δύο φάσεις, καθώς πρέπει να παρακολουθούν την λειτουργία των ηλεκτρονικών συστημάτων στο ταμπλό, να επιβλέπουν τυχόν εμπόδια στο αεροδρόμιο και, παράλληλα, να ακούν τις οδηγίες από τους υπαλλήλους του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας.

Επιπρόσθετα, στις δύο φάσεις πτήσης, ο πιλότος πρέπει να έχει τον απόλυτο έλεγχο του αεροσκάφους, καθώς οποιαδήποτε βλάβη στα πτερύγια καμπυλότητας (flaps) που βρίσκονται στα φτερά και βοηθούν στην καλύτερη άνοδο και κάθοδο του αεροπλάνου (όταν αυξάνεται η ταχύτητα ή μειώνεται) μπορεί να οδηγήσει στο «στολάρισμα» (stall) – όπως είναι ο διεθνής όρος στην αεροπλοΐα- που συνεπάγεται την απώλεια στήριξης, που παρατηρείται όταν η γωνία πτήσης ή η ώθηση που δέχεται από τους κινητήρες του το αεροπλάνο βρεθεί σε λάθος επίπεδο.

Τέλος, στους κανόνες ασφαλείας συμπεριλαμβάνονται και το κλειστό τραπεζάκι, αλλά και η τοποθέτηση της τσάντας κάτω από τη μπροστινή θέση, ώστε να μην υπάρχουν εμπόδια στον διάδρομο κατά την έξοδό σας.

Τελευταίες ειδήσεις