Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει αυτή την περίοδο η αγορά των καυσίμων, τόσο σε επίπεδο λιανικών τιμών πετρελαίου και βενζίνης στα πρατήρια, όσο και των διεθνών τιμών.
Η τελευταία αναταραχή στις αγορές έχει πιέσει και τις τιμές των καυσίμων, αλλά στην Ελλάδα οι τιμές σε πετρέλαιο και βενζίνη δεν έχουν μεταβληθεί ιδιαίτερα και αυτό έχει αρκετές εξηγήσεις.
Η μία σχετίζεται με το γεγονός ότι όλο το προηγούμενο διάστημα οι λιανικές τιμές δεν είχαν ακολουθήσει και αυτό διότι η μείωση της κατανάλωσης συγκράτησε την άνοδο των τιμών και στην παρούσα περίοδο ίσως υπάρχει απόσβεση.
Από 40 μέχρι και 140 δολάρια το βαρέλι
Αναφορικά με τις τιμές σε διεθνές περιβάλλον, αυτές δεν έχουν διαμορφώσει επί του παρόντος τάση. Οι αναλύσεις επίσης αδυνατούν να κάνουν πρόβλεψη για την πορεία των τιμών.
Υπάρχουν εκείνες που λένε ότι εφόσον η πίεση συνεχίσει και η ζήτηση δεν ανακάμψει, τότε δεν αποκλείεται οι τιμές να προσεγγίσουν ακόμη και τα 40 δολάρια το βαρέλι.
Στην αντίθετη περίπτωση, που η διεθνής οικονομία ανακάμψει ταχύτερα του αναμενομένου, τότε η τιμή του Brent, πάντα σύμφωνα με τις αναλύσεις, ενδεχομένως να φτάσει ακόμη και τα 140 δολάρια το βαρέλι.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στις αρχές του μήνα η τιμή για το Brent ήταν στα 86 δολάρια το βαρέλι και στις αρχές της εβδομάδος βρέθηκε μία ανάσα από το να χάσει και τα 70 δολάρια. Χθες πάντως έκλεισε πάνω από τα 75 δολάρια.
Οι τιμές στις αντλίες
Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών, η μέση τιμή για την βενζίνη διαμορφώνεται στα 1,894 ευρώ το λίτρο, ενώ για το diesel κίνησης η μέση τιμή ανέρχεται σε 1,675 ευρώ το λίτρο. Το πετρέλαιο θέρμανσης είναι στα 1,169 ευρώ το λίτρο.
Στην Αττική και στην Θεσσαλονίκη οι τιμές είναι ελαφρά χαμηλότερες. Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες από την επόμενη εβδομάδα αναμένεται μία νέα, μικρή ωστόσο, μείωση στην αντλία που θα είναι της τάξεως του 3 με 4 λεπτά το λίτρο.
Αξιοσημείωτο πάντως είναι και το γεγονός ότι έχει αποκατασταθεί, εν μέρει τουλάχιστον, η ισορροπία και διαφορά τιμής ανάμεσα σε βενζίνη και diesel κίνησης, η οποία είχε διαταραχθεί το προηγούμενο διάστημα. Σήμερα η διαφορά είναι περίπου 22 λεπτά το λίτρο.
Στο πρόσφατο παρελθόν η τιμή για το diesel κίνησης ήταν ακριβότερο από την βενζίνη κατά 10 ή και 15 λεπτά το λίτρο, ενώ πριν το ξέσπασμα του πολέμου η διαφορά ήταν όσο και η σημερινή, δηλαδή κοντά στα 25 με 30 λεπτά το λίτρο.
Καταλύτης ο ΟΠΕΚ
Καταλύτης για πιθανή άνοδο των τιμών θα ήταν μια αλλαγή στη στρατηγική του ΟΠΕΚ, ο οποίος έχει τηρήσει το χρονοδιάγραμμα παραγωγής που είχε καθορίσει τον Οκτώβριο του 2022. Στη συνεδρίαση του επόμενου μήνα θα μπορούσε να αποφασίσει να προβεί σε περαιτέρω περικοπές. Σε ένα τέτοιο σενάριο, αναλυτές θεωρούν ότι ο οργανισμός θα μπορούσε να μειώσει τις ποσοστώσεις κατά περίπου 400.000 βαρέλια την ημέρα, ένα μικρό αλλά σημαντικό κομμάτι της ημερήσιας αγοράς πετρελαίου των 100 εκατομμυρίων βαρελιών.
Ο άλλος καταλύτης θα ήταν μια ανακοίνωση από την πλευρά της κυβέρνησης των ΗΠΑ ότι θα αρχίσει να αναπληρώνει το στρατηγικό απόθεμα πετρελαίου (SPR), το οποίο βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων δεκαετιών, κάτι που θα οδηγούσε σε αύξηση των τιμών.
Ωστόσο, με βάση μια ρεαλιστική θεώρηση, οι τάσεις της τιμής του πετρελαίου μπορεί να εξαρτηθούν από τη μορφή της τραπεζικής αναταραχής. Εάν τα πράγματα χειροτερέψουν, οι τιμές θα πέσουν απότομα, επειδή οι υφέσεις που προκαλούνται από μια οικονομική κρίση τείνουν να είναι δύο έως τρεις φορές χειρότερες για το πετρέλαιο.
Από την άλλη, δεν λείπουν και οι φωνές που υποστηρίζουν ότι η πτώση των τιμών του πετρελαίου το τελευταίο διάστημα οφείλεται σε κερδοσκοπικά παιχνίδια. Μάλιστα, κάποιοι σημειώνουν ότι το πετρέλαιο θα μπορούσε να φθάσει τα 140 δολάρια μέχρι το τέλος του έτους.