Site icon NewsIT

Στα όρια τους οι εταιρείες logistics λόγω της εκτίναξης του κόστους μεταφορών 

Χωρίς κατηγορία
29.07.2024 | 10:08
Στα όρια τους οι εταιρείες logistics λόγω της εκτίναξης του κόστους μεταφορών 

Η απροσδόκητα απότομη άνοδος των ναύλων στη θάλασσα επιδεινώνει την κρίση στο γερμανικό λιανεμπόριο. Σύμφωνα με σημερινή (29.7.2024) δημοσίευση του Handelsblatt, η τιμή ενός τυποποιημένου εμπορευματοκιβωτίου από τη Σαγκάη προς την Ευρώπη έχει τριπλασιαστεί από την αρχή του έτους και ανέρχεται πλέον σε σχεδόν 5.000 δολάρια σε αντίθεση με τον Ιούλιο του 2023 που ήταν ακόμη διαθέσιμο για 763 δολάρια.

Πολλοί έμποροι λιανικής πώλησης μόλις και μετά βίας είναι σε θέση να αντισταθμίσουν την απότομη άνοδο των ναύλων. Η αλυσίδα λιανικής Depot αναγκάστηκε να καταθέσει αίτηση πτώχευσης την περασμένη εβδομάδα λόγω του μαζικά αυξημένου κόστους. Ένα σημαντικό στοιχείο: οι αυξημένες τιμές των εμπορευμάτων.

Η Depot έχει ήδη χάσει περίπου 70 εκατ. ευρώ σε ρευστότητα τα τελευταία χρόνια ως αποτέλεσμα. «Γινόμαστε πιόνι στο παιχνίδι των εφοπλιστών», παραπονιέται ο ιδιοκτήτης της Depot Christian Gries.

Ναύλοι: Χούτι και καταιγίδες

«Ως έμπορος λιανικής πώλησης, αισθάνεσαι αρκετά αβοήθητος», λέει το αφεντικό της Kik Patrick Zahn σε συνέντευξή του στην Handelsblatt. «Οι υψηλές προσαυξήσεις που πρέπει να πληρώσουμε έχουν άμεσο αντίκτυπο στις τιμές και τα περιθώρια κέρδους». Και αν δεν τις πληρώσετε, τα εμπορεύματα μένουν όρθια και χάνετε πωλήσεις.

Οι πλοιοκτήτες αποδίδουν την απότομη αύξηση των ναύλων ιδίως στις παρακάμψεις που αναγκάζονται να κάνουν, καθώς η διώρυγα του Σουέζ δεν είναι πλέον ασφαλής για να περάσουν από αυτήν λόγω των επιθέσεων της πολιτοφυλακής των Χούτι. Οι έντονες καταιγίδες έχουν επίσης προκαλέσει προβλήματα.

Οι λιανοπωλητές, από την άλλη πλευρά, δεν θεωρούν δικαιολογημένη την αύξηση των τιμών. «Αυτό που βλέπουμε αγγίζει τα όρια της πειρατείας», διαμαρτύρεται το αφεντικό της Kik Zahn. Και ο Kay Schiebuhr, Διευθύνων Σύμβουλος του Otto Group, λέει επίσης: «Θεωρούμε ότι το τρέχον επίπεδο τιμών στην αγορά spot είναι σημαντικά υπερτιμημένο».

Το γεγονός ότι οι τιμές των ναύλων αυξήθηκαν και πάλι τόσο απότομα τους τελευταίους τρεις μήνες αποτελεί έκπληξη για πολλούς. Οι τιμές των ναύλων για τα φορτία από την Κίνα προς την Ευρώπη είχαν σκαρφαλώσει σε πάνω από 3.000 δολάρια τον Δεκέμβριο λόγω των επιθέσεων των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα.

Ωστόσο, οι τιμές στη συνέχεια κατέρρευσαν και πάλι. Στα μέσα Απριλίου, οι πελάτες της spot αγοράς πλήρωναν λιγότερα από 2.000 ευρώ για ένα τυποποιημένο εμπορευματοκιβώτιο.

Η τελευταία ad hoc ανακοίνωση της ναυτιλιακής εταιρείας εμπορευματοκιβωτίων Hapag – Lloyd με έδρα το Αμβούργο δείχνει πόσο απροσδόκητη και ξαφνική ήταν η αύξηση των τιμών τις τελευταίες εβδομάδες.

Πριν από λίγες ημέρες, ο Διευθύνων Σύμβουλος Ρολφ Χάμπεν Γιάνσεν (Rolf Habben Jansen) προέβλεψε ότι το λειτουργικό της αποτέλεσμα θα κυμανθεί πιθανότατα μεταξύ 1,2 και 2,2 δισ. ευρώ φέτος. Προηγουμένως είχε προειδοποιήσει ότι, στη χειρότερη περίπτωση, η ναυτιλιακή εταιρεία θα μπορούσε να μείνει χωρίς κέρδη το 2024.

Ακόμη και οι ειδικοί μπορούν μόνο να αρχίσουν να καταλαβαίνουν γιατί αυξάνεται σταθερά και γρήγορα από τον Απρίλιο. «Τα αποθέματα των εισαγωγέων βρίσκονται στο χαμηλότερο σημείο», αναφέρει ο Σύμβουλος θαλάσσιων μεταφορών Ότο Σάχτ (Otto Schacht). «Ταυτόχρονα, οι καταναλωτές αγοράζουν περισσότερο από ό,τι αναμενόταν».

Ωστόσο, οι ειδικοί της ασφαλιστικής εταιρείας πιστώσεων Allianz Trade καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι η εξέλιξη αυτή ευθύνεται μόνο για το 15% περίπου της αύξησης των τιμών.

Οι πλοιοκτήτες επισημαίνουν μεγαλύτερες διαδρομές και καταιγίδες στη θάλασσα

Τόσο η Kuehne + Nagel (K+N), ο μεγαλύτερος θαλάσσιος διαμεταφορέας στον κόσμο, όσο και η Allianz Trade αναφέρονται στον συνεχιζόμενο βομβαρδισμό πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα, ο οποίος έχει αναγκάσει πολλούς θαλάσσιους μεταφορείς να κάνουν εκτροπή γύρω από την Αφρική από τον περασμένο Δεκέμβριο.

Παλαιότερα, το 30% όλων των θαλάσσιων εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως περνούσε από τη διώρυγα του Σουέζ, την οποία πλέον αποφεύγουν σχεδόν όλες οι ναυτιλιακές εταιρείες.

Μόλις στα μέσα Ιουνίου βυθίστηκε το ελληνικό πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου «Tutor», το οποίο έπλεε με σημαία Λιβερίας, μετά από επίθεση που δέχθηκε από πολιτοφυλακές των Χούτι. Ένα μη επανδρωμένο σκάφος εξοπλισμένο με βόμβες του είχε επιτεθεί νοτιοδυτικά της λιμενικής πόλης Χουντάιντα.

Σύμφωνα με τη Ναυτιλιακή Διοίκηση των ΗΠΑ, οι Χούθι έχουν πραγματοποιήσει περισσότερες από 50 επιθέσεις σε πλοία από τον Νοέμβριο. Και δεν διαφαίνεται τέλος της σύγκρουσης. Οι Χούθι βλέπουν τις επιθέσεις στη διώρυγα του Σουέζ ως μέρος του πολέμου τους κατά του Ισραήλ.

Μόλις πριν από λίγες ημέρες, το Ισραήλ εξαπέλυσε αεροπορική επιδρομή στη Χουντάιντα – ως απάντηση σε μια θανατηφόρα επίθεση με μη επανδρωμένο αεροσκάφος από τους Χούθι στο Τελ Αβίβ. Αυτό δημιουργεί φόβους για περαιτέρω κλιμάκωση. «Όσο συνεχίζονται οι εντάσεις στη Μέση Ανατολή και ιδιαίτερα στην Ερυθρά Θάλασσα, το κόστος της ναυτιλίας θα παραμείνει υψηλό – και μαζί με αυτό και τα κέρδη των ναυτιλιακών εταιρειών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων», λέει η Maria Latorre, εμπειρογνώμονας του κλάδου στην Allianz Trade.

Ο Michael Aldwell, επικεφαλής του τμήματος θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών της K+N, δεν θεωρεί ασυνήθιστο το γεγονός ότι οι συνεχιζόμενες επιθέσεις είχαν αντίκτυπο στις τιμές των εμπορευματικών μεταφορών μόνο από τον Απρίλιο. «Η έλλειψη ναυτιλιακής χωρητικότητας γίνεται εμφανής μόνο μετά από μια πλήρη στροφή πλοίου που κάνει εκτροπή γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας», υπολογίζει. Τα πλοία ταξιδεύουν για πολλές εβδομάδες περισσότερο. «Απλώς δεν υπάρχει αρκετή ναυτιλιακή χωρητικότητα τώρα», λέει. Ο Aldwell αναφέρεται, επίσης, σε πολυάριθμες σοβαρές καταιγίδες στη θάλασσα.

Αφεντικό της Kik Zahn: «Οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες δημιουργούν τεχνητή έλλειψη»

Στα τέλη Απριλίου, προκάλεσαν αναστάτωση σε λιμάνια της Κίνας, της Μαλαισίας και της Σιγκαπούρης, ενώ πριν από μία εβδομάδα, ένα φορτηγό πλοίο της ναυτιλιακής εταιρείας CMA CGM έχασε ακόμη και 44 εμπορευματοκιβώτια σε καταιγίδα στα ανοικτά του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας. Για να αναπληρώσουν τον χαμένο χρόνο, ειδικοί σε θέματα μεταφορών εμπορευμάτων λένε ότι πολλές ναυτιλιακές εταιρείες άφησαν άδεια εμπορευματοκιβώτια στα λιμάνια, τα οποία τώρα λείπουν από αλλού.

Οι έμποροι, από την άλλη πλευρά, υποψιάζονται ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες εκμεταλλεύονται επίσης την κατάσταση προς όφελός τους. «Οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες δημιουργούν μια τεχνητή έλλειψη», λέει το αφεντικό της Kik Zahn.

Παρόλο που ο εκπτωτικός οίκος κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων είχε διαπραγματευτεί καλές μακροπρόθεσμες τιμές, οι ναυτιλιακές εταιρείες απαιτούν τώρα πρόσθετες υψηλές προσαυξήσεις για να πάρουν τα εμπορεύματα στο πλοίο εξ αρχής.

Οι απαιτούμενες προσαυξήσεις ήταν δυσανάλογα υψηλές και δεν δικαιολογούνταν από το υψηλότερο κόστος των ναυτιλιακών εταιρειών. «Περισσότερο από το 80% των εμπορευμάτων μας προέρχεται από την Άπω Ανατολή», λέει ο Zahn, «γεγονός που έχει καταστρέψει ολόκληρο τον προγραμματισμό μας». Δεν μπορείς να προετοιμαστείς για μια τέτοια κατάσταση.

Άλλοι έμποροι λιανικής πώλησης συμφωνούν. Ο Burkhard Schültken, επικεφαλής της Διεύθυνσης Logistics της Woolworth, αναρωτήθηκε ήδη στις αρχές του τρέχοντος έτους «αν τα φαινόμενα νεκρού βάρους παίζουν επίσης ρόλο εδώ». Και το μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Otto Schiebur προειδοποιεί: «Οι αυξήσεις των τιμών στα ναύλα μεταφοράς στην κλίμακα που παρατηρούνται σήμερα στην αγορά αποτελούν πρόκληση για κάθε επηρεαζόμενη εταιρεία».

Πολλοί λιανοπωλητές ανησυχούν για τα εμπορεύματα για τις επιχειρήσεις των Χριστουγέννων

Ωστόσο, το μέλος του διοικητικού συμβουλίου της K+N Aldwell πιστεύει ότι η υπόθεση ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες συγκρατούν τις δυνατότητές τους προκειμένου να επιτύχουν υψηλότερες τιμές ναύλων είναι αβάσιμη. «Πολλά πλοία που προηγουμένως ταξίδευαν με 14 κόμβους επιταχύνουν τώρα σε 18 κόμβους και περισσότερο», αναφέρει. «Επομένως, οι ναυτιλιακές εταιρείες αποδέχονται υψηλότερες τιμές καυσίμων».

Παρ’ όλα αυτά, η κορύφωση των τιμών των ναύλων μπορεί πλέον να έχει επιτευχθεί, εκτιμά η Linerlytica, προμηθευτής ναυτιλιακών δεδομένων με έδρα το Χονγκ Κονγκ και τη Σιγκαπούρη.

Η Hapag – Lloyd και η γαλλική ναυτιλιακή εταιρεία CMA CGM δρομολόγησαν πρόσθετες υπηρεσίες Ασίας-Ευρώπης τον Μάιο και τον Ιούνιο, παρέχοντας πρόσθετη χωρητικότητα. «Ωστόσο, οι τιμές θα παραμείνουν υψηλές μέχρι το τέλος της περιόδου αιχμής, η οποία μπορεί να διαρκέσει μέχρι τον Σεπτέμβριο», προειδοποιεί η Linerlytica.

«Πολλοί φορτωτές αισθάνονται ότι δεν έχουν άλλη επιλογή από το να πληρώνουν προσαυξήσεις για να εξασφαλίσουν χώρο για το φορτίο τους», αναφέρει η Emily Stausbøll, αναλύτρια στην πλατφόρμα τιμών εμπορευματικών μεταφορών Xeneta. Αυτό οδηγεί σε αύξηση των τιμών. Επιπλέον, οι εισαγωγές προφανώς επισπεύδονται, επειδή οι έμποροι φοβούνται το ενδεχόμενο περαιτέρω δασμών στα κινεζικά προϊόντα.

Ωστόσο, δεν είναι μόνο οι αυξανόμενες τιμές που ανησυχούν τους λιανοπωλητές, αλλά και οι μεγάλοι χρόνοι παράδοσης και το γεγονός ότι είναι πιο δύσκολο να προγραμματίσει κανείς πότε θα φτάσουν τα εμπορεύματα. Η Tchibo αναφέρει καθυστέρηση δέκα ημερών στις κύριες διαδρομές.

Στις δευτερεύουσες διαδρομές, για παράδειγμα από την Ταϊλάνδη, μπορεί επίσης να είναι τρεις έως τέσσερις εβδομάδες, λέει εκπρόσωπος. Ο Όμιλος Otto Group αναφέρει αύξηση των χρόνων διαμετακόμισης για τις αμιγείς θαλάσσιες μεταφορές κατά 10 έως 14 ημέρες.

«Πολλές ευρωπαϊκές εταιρείες μείωσαν τα αποθέματά τους πέρυσι και τώρα ανησυχούν για την εξασφάλιση των παραδόσεών τους για το δεύτερο εξάμηνο του έτους», εξηγεί ο ειδικός σε θέματα εμπορίου της Allianz, Latorre. Αυτό απασχολεί και τον ιδιοκτήτη της αποθήκης Gries: «Το σημαντικότερο καθήκον μας αυτή τη στιγμή είναι να παραλάβουμε εγκαίρως τα εμπορεύματα για τις επιχειρήσεις των Χριστουγέννων».

Το μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Otto, Schiebur, τονίζει επίσης ότι έχει γίνει πιο δύσκολη η έγκαιρη πραγματοποίηση των παραδόσεων. Λόγω των εκτροπών μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, υπάρχει συχνά έλλειψη πλοίων για την εκπλήρωση των αναχωρήσεων που συνήθως πραγματοποιούνται κάθε εβδομάδα. «Αυτό οδηγεί επίσης σε συμφόρηση των εμπορευματοκιβωτίων κατά καιρούς», λέει. Η Otto αναγκάστηκε να προσαρμόσει τους κύκλους προγραμματισμού της για να αποφύγει τις εμπλοκές προϊόντων.

Η Lidl επωφελείται από τις αυξήσεις των τιμών με τη δική της ναυτιλιακή εταιρεία

Ωστόσο, υπάρχει και ένας γερμανικός λιανοπωλητής που επωφελείται επί του παρόντος ακόμη και από την απότομη αύξηση των τιμών μεταφοράς στη θάλασσα: η Lidl του Neckarsulm.

Η μητρική εταιρεία του ανταγωνιστή Aldi με έδρα τη Βάδη – Βυρτεμβέργη εισήλθε η ίδια στη ναυτιλία πριν από δύο χρόνια και έκτοτε διαχειρίζεται μικρά έως μεσαίου μεγέθους πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων υπό τη δική της διαχείριση μέσω της ναυτιλιακής θυγατρικής Tailwind Shipping Lines με έδρα το Αμβούργο.

Η εταιρεία έχει στην ιδιοκτησία της δύο φορτηγά πλοία και ναυλώνει άλλα επτά. Το Panda 006 εντάχθηκε στο στόλο της μόλις πριν από λίγες εβδομάδες και τώρα πραγματοποιεί το πρώτο του ταξίδι από το Κολόμπο στη Βαρκελώνη.

Χρησιμοποιώντας πλοία μεγέθους έως 7.000 TEU, το Tailwind μπορεί να προσεγγίζει μικρότερα, λιγότερο πολυσύχναστα λιμάνια κοντά σε μεγάλα εμπορικά κέντρα. Αυτό συντομεύει τους χρόνους διακίνησης και αποφεύγονται οι καθυστερήσεις, σύμφωνα με τη Lidl. Τα πλοία της Tailwind χρειάζονται επί του παρόντος 31 ημέρες για τη διαδρομή μεταξύ του κόλπου Dachan στην Κίνα και της Βαρκελώνης.

Η Tailwind Shipping Lines δεν εξασφαλίζει μόνο την προμήθεια αγαθών από την Κίνα, τη Σρι Λάνκα και το Μπαγκλαντές για τα εκπτωτικά καταστήματα της Lidl. «Βλέπουμε επίσης αυξανόμενο ενδιαφέρον από εξωτερικούς πελάτες για τις μεταφορικές μας υπηρεσίες», αναφέρει ο Διευθύνων Σύμβουλος της Tailwind Christian Stangl. «Έχουμε καθιερωθεί στην αγορά ως πάροχος υπηρεσιών υψηλής ποιότητας για τη μεταφορά εμπορευμάτων από και προς την Ασία».

Τελευταίες ειδήσεις

Exit mobile version