Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε ένα σχέδιο δράσης κατά της παραπληροφόρησης στο διαδίκτυο έξι μήνες πριν από τις ευρωεκλογές.
Μάλιστα κάλεσε τα κράτη μέλη και τις εταιρείες κοινωνικής δικτύωσης στο διαδίκτυο, όπως η Facebook, να κινητοποιηθούν μπροστά σε μια απειλή, η «κύρια πηγή» της οποίας είναι η Ρωσία.
Η Κομισιόν ανακοίνωσε τη δημιουργία ενός «συστήματος ταχείας προειδοποίησης» μεταξύ των ευρωπαϊκών θεσμών και των χωρών της ΕΕ ώστε να μοιράζονται «σε πραγματικό χρόνο» τα δεδομένα τους για ενδεχόμενες «εκστρατείες παραπληροφόρησης» που βρίσκονται σε εξέλιξη, πριν από τις ευρωεκλογές που θα διεξαχθούν στα τέλη Μαΐου 2019.
Από την πλευρά τους, οι μεγάλες εταιρείες στο διαδίκτυο όπως οι Facebook, Twitter και Google, οι οποίες ανέλαβαν δεσμεύσεις στο πλαίσιο ενός «κώδικα ορθής πρακτικής» που υπογράφηκε τον Σεπτέμβριο, καλούνται να λογοδοτούν σε μηνιαίες εκθέσεις για τις ενέργειές τους κατά της παραπληροφόρησης στο Ίντερνετ.
«Είδαμε απόπειρες ανάμιξης στις εκλογές και τα δημοψηφίσματα, με αποδείξεις που δείχνουν τη Ρωσία ως μια κύρια πηγή αυτών των εκστρατειών», δήλωσε στους δημοσιογράφους ο Άντρους Άνσιπ, αντιπρόεδρος της Επιτροπής αρμόδιος για την ενιαία ψηφιακή αγορά.
«Οφείλουμε να είμαστε ενωμένοι και να ενώσουμε τις δυνάμεις μας για να προστατεύσουμε τις δημοκρατίες μας από την παραπληροφόρηση», πρόσθεσε παρουσιάζοντας το σχέδιο δράσης στο διαδίκτυο που ετοίμασε το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ.
Η Κομισιόν ανακοίνωσε πως θα «υπερδιπλασιάσει» το 2019, ανεβάζοντας τον στα 7 εκατομμύρια ευρώ, τον προϋπολογισμό ενός εξειδικευμένου πυρήνα που είναι αρμόδιος για τη μάχη κατά της παραπληροφόρησης και για την ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης. Οι ευρωπαϊκές χώρες καλούνται να λάβουν και αυτές μέτρα αυτού του τύπου.
Το «σύστημα ταχείας προειδοποίησης», που πρόκειται να τεθεί σε λειτουργία μέχρι τον Μάρτιο, θα πάρει τη μορφή μιας ασφαλούς ψηφιακής πλατφόρμας. Τα κράτη μέλη και οι ευρωπαϊκοί θεσμοί θα μπορούν να μοιράζονται σ’ αυτήν πληροφορίες για «συντονισμένες απόπειρες ξένων παικτών να χειραγωγήσουν» τη δημοκρατική συζήτηση, σύμφωνα με ένα έγγραφο της Επιτροπής.
Οι εταιρείες Facebook, Twitter, Google και Mozilla υπέγραψαν τον Σεπτέμβριο έναν μη υποχρεωτικό «κώδικα ορθών πρακτικών», στον οποίο δεσμεύονται κυρίως να διακρίνουν με σαφήνεια τα διαφημιστικά περιεχόμενα από τις πληροφορίες στο διαδίκτυο, καθώς και να κλείνουν ταχύτερα ενεργούς ψεύτικους λογαριασμούς.
Στον κώδικα αυτόν υπόσχονται επίσης να υιοθετήσουν μια σαφή πολιτική για τη χρήση και την ταυτοποίηση των «bots», των προγραμματισμένων λογαριασμών για τη διανομή αυτόματων μηνυμάτων, και να συνεργάζονται με «fact checkers» (επιβεβαιωτές γεγονότων) και ερευνητές για να αντιμετωπίσουν την παραπληροφόρηση.
Οι υπογράφοντες «οφείλουν να εφαρμόσουν γρήγορα και αποτελεσματικά τις αναληφθείσες δεσμεύσεις, επικεντρωμένοι σε δράσεις που επείγουν για τις ευρωεκλογές του 2019», τονίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ ζήτησε σήμερα από τις εταιρείες αυτές να του υποβάλουν «από τον Ιανουάριο και σε μηνιαία βάση» εκθέσεις για τις συγκεκριμένες δράσεις τους.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ